1 צפייה בגלריה
ראש מועצת הריבונות בסודן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן
ראש מועצת הריבונות בסודן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן
ראש מועצת הריבונות בסודן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן
(צילום: AFP)
רשת אל-ערביה דיווחה היום (שישי) שמשלחת ביטחונית-צבאית מסודן ביקרה בישראל במשך יומיים, וערכה דיונים בעניין היחסים בין שתי המדינות. לא נמסרו פרטים נוספים לגבי תוכן הפגישות או איזה גורמים מסודן הם אלה שהגיעו לישראל.
בדיווח נוסף בעיתון ערבי נטען כי בין חברי המשלחת שהגיעו לישראל היו מנהל מערך תעשיית ההגנה ומפקד כוחות ההתערבות המהירה בצבא סודן. בדיווחים לא צוין מתי הגיעה המשלחת לישראל.

סודן, נזכיר, היא חלק מ"הסכמי אברהם" שנחתמו בתקופות נשיאותו של דונלד טראמפ - אך בניגוד לאיחוד האמירויות, בחריין ומרוקו, ההסכם עם סודן לא הבשיל עד כה לכדי צעדים משמעותיים ולנורמליזציה. למרות המגעים בין המדינות, ניסוח טיוטות ומשלחות ישראליות שביקרו בחרטום, סודן וישראל טרם חתמו על הסכם רשמי לכינון יחסים. טראמפ אף שקל להזמין את ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, ואת ראש מועצת הריבונות בסודן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, לחתום על ההסכם בבית הלבן - אך הדבר לא יצא אל הפועל.
למעשה, סודן הצהירה על ההסכם עם ישראל וגם הביעה נכונות לקדמו חרף מחלוקות פוליטיות פנימיות קשות וחוסר יציבות בתוכה, וכל אלה עדיין מעכבים את הצעידה קדימה. נכון לשלב זה עדיין לא התרחשה הרחבה משמעותית של שיתופי הפעולה בין שני הממשלים. בישראל רואים חשיבות רבה בביסוס הקשרים עם סודן, בעיקר מסיבות ביטחוניות שקשורות לנתיבי הברחות הנשק מאיראן לעזה וללבנון. עם זאת, עד כה חוסר היציבות הפוליטי בסודן מנע מישראל מלהגיע להתקדמות משמעותית במגעים הבילטראליים.
סודן עדיין נמצאת בעיצומה של מהפכה פוליטית-פנימית, שמבטאת מעבר הדרגתי משלטון של הרודן עומאר אל-באשיר וסנקציות קשות מאוד למשטר דמוקרטי והתקרבות לארצות הברית ולמערב. בתהליך זה מתגלעות מחלוקות בין הצבא לממשלה האזרחית, שלעיתים מתקרבות לכדי הסלמה אלימה. כך למשל, בחודש שעבר הודיעה מועצת המעבר הזמנית בסודן, ששולטת במדינה מאז הופל אל-בשיר, על ניסיון הפיכה בחרטום - ועשרות קציני צבא נעצרו.