צעיר שלקח חלק במארב אבנים על מכונית ובה בני זוג ושלושת ילדיהם, והורשע בעבירות של חבלה בכוונה מחמירה וחבלה במזיד ברכב ממניע של גזענות, נידון כעת לשבעה חודשי מאסר בפועל בלבד. גזר הדין בעניינו ניתן על ידי שופט בית המשפט המחוזי ארז פורת. פרקליטות מחוז חיפה ביקשה עונש של 8-6 שנות מאסר.
3 צפייה בגלריה
משפחה נקלעה למארב אבנים בצפון
משפחה נקלעה למארב אבנים בצפון
המכונית של משפחת בלטוך לאחר המארב
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
משפחה נקלעה למארב אבנים בצפון
משפחה נקלעה למארב אבנים בצפון
בני זוג ושלושת ילדיהם היו ברכב
(צילום: דוברות המשטרה)
הנאשם, בן 20 כיום - וקטין בזמן ביצוע העבירה, מה שאוסר על פרסום זהותו, הורשע לאחר שהשתתף במארב אבנים המוני שבוצע על רכב משפחתי שטעה בדרך ונכנס לאזור אום אל פחם במהלך מבצע "שומר החומות". התקיפה התרחשה ב-13 במאי 2021, אז בני הזוג בן אור וליאת בלטוך, נסעו ליהוד לביקור משפחתי. איתם במכונית היו שלושת ילדיהם, בגילי שלושה חודשים וחצי עד חמש. כשגילו בני הזוג כי כביש 65 סגור למעבר עקב הפגנות וחשש מפני יידוי אבנים, נסעו בעקבות יישומון הניווט מזרחה והגיעו עד לאום אל פחם.
"בשלב מסוים התחילו לזרוק עלינו אבנים גדולות מכל הכיוונים", סיפר אז בן אור ל-ynet. "היו שם עשרות צעירים שזרקו אבנים על שמשות הרכב. צעקתי להם שיש פה ילדים - אבל זה לא הפריע להם. להפך. זה נראה כאילו הם שואפים לפגוע דווקא בילדים. זה היה כמו חלום בלהות, סיוט שנמשך קרוב לשעה, כשאני מנסה לתמרן ולהתחמק עם הרכב מפגיעות האבנים".
בשלב מסוים הבחין בילד כבן 10 מנופף באקדח מסוג גלוק. "לא האמנתי שיכולה להיות באנשים כל כך הרבה שנאה, כל כך הרבה כעס וזעם שלא ברור לי מה מקורו וכמה זמן הצטבר".
3 צפייה בגלריה
המשפחה שנקלעה לכפר סאלם עם רכבה
המשפחה שנקלעה לכפר סאלם עם רכבה
בני משפחת בלטוך
לאחר כשעה הצליח אבי המשפחה לאתר נתיב בתוך אום אל פחם ולחמוק מההמון. "רצו לידי אנשים מאום אל פחם ואמרו לי שאני לא צריך לפחד, ושאף אחד לא יפגע בי. עוד ועוד אנשים באו ואמרו לנו שעכשיו אנחנו מוגנים וזה היה מאוד מרגיע. הם פילסו לנו דרך למרפאה בעיר". למקום הוזעקה המשטרה שליוותה את בני המשפחה לבית חולים העמק בעפולה.
כתוצאה מהתקיפה האף של ליאת נשבר, ובן אור סבל מחבלות קשות בידיו ואף היה חשש שידו נשברה. בעת שעצרו ליד המרפאה, ברחה מהרכב כלבתם של בני המשפחה שהייתה אף היא מבועתת. האב נתן תמונה של הכלבה לשוטרים, וכעבור מספר שעות מסרו לו השוטרים את הכלבה כשהיא בריאה ושלמה.
בכתב האישום מתואר כיצד הנאשם רדף עם עשרות פורעים נוספים אחרי רכבה של המשפחה, תוך שהוא וחבריו מיידים עליהם אבנים וחפצים. אחד הפורעים ניגח עם רכבו את רכב המשפחה וגרם להרס הפגוש האחורי. הפורעים הצליחו לחסום את רכב המשפחה, עלו על גגו, ניפצו את שמשותיו וניסו להוציא את בני המשפחה מהרכב. אם המשפחה גוננה בגופה על ילדיה תוך שהיא סופגת מכות ואבנים, כולל סלע ענק שנזרק על פניה מטווח אפס ופגע בה. רק לאחר זמן רב נחלצו בני המשפחה מהלינץ' והועברו לטיפול רפואי.
עו"ד חיים בלייכרעו"ד חיים בלייכרצילום: ארגון חוננו
עו"ד חיים בלייכר מארגון "חוננו", המייצג את המשפחה, תקף את גזר הדין ואמר: "דגל שחור מתנוסס על פסיקת השופט פורת. המחבל היה שותף ללינץ' מהקשים שהיו בימי 'שומר החומות', תוך ניסיון לרטש תינוקת באמצעות סלעים. פגיעת הסלעים בפניה של האמא שהגנה בגופה על ילדיה לא יכולה להסתיים בענישה כל כך מקלה, אזרחי ישראל זכאים להגנה על חייהם. לא יתכן שמחבלים ישוחררו לחופשי על ידי שופטים בבית משפט ישראלי. מדובר בשפל גדול, אנו דורשים תיקון. ביום שני יתקיים בבית המשפט העליון ערעור על פסק דין של מחבל נוסף מהלינץ' הקשה שקיבל 18 חודשי מאסר בלבד. אנחנו נגיע לערעור, אני קורא לאזרחי ישראל לא להישאר אדישים לעוול שנעשה כאן".