2 צפייה בגלריה
לי בן דניאל ואביבה דהן, סייעות בגן מתוק
לי בן דניאל ואביבה דהן, סייעות בגן מתוק
15 חודשי מאסר בפועל. הסייעת ליהיא בן דניאל
(צילום: נדב אבס)
15 חודשי מאסר בפועל, חצי שנת מאסר על תנאי נגזרו על ליהיא בן דניאל, סייעת בפעוטון "גן מתוק" בגבעתיים שהורשעה לפי הודאתה בתקיפת הפעוטות שאיתם עבדה. בפרשה הואשמו גם אביבה דהן, אורנה אקבלי ובתיה דניאלי, שעבדו לצד בן דניאל והיו אחראיות לשלומם של הפעוטות, בני חצי שנה עד שלוש.
במסגרת הסדר הטיעון הודתה הסייעת בחמישה סעיפי אישום שבמסגרתם פגעה ב-15 פעוטות שונים, בין היתר באמצעות השלכתם לעבר מזרנים, דריכה מכוונת על רגליהם, בעיטות, דחיפות הצמדת ראשם בכח למזרון ועוד. במסגרת גזר הדין היא תפצה כל אחד מעשרת הפעוטות ב-3,000 שקל.
2 צפייה בגלריה
הגננת אביה דהן מכה פעוטה בגן הילדים
הגננת אביה דהן מכה פעוטה בגן הילדים
מתוך התיעוד בפעוטון
במסגרת הטיעונים לעונש אמרה עו"ד עדי אורן מפרקליטות מחוז ת"א (פלילי) כי "המעשים לא בוצעו בשל אובדן שליטה אלא כמעשי שגרה. מעשי הנאשמת פגעו בביטחון ההורים וביכולתם לסמוך על מטפלים ועל הפגיעה במשפחות מעבר לפגיעה בפעוטות"
השופטת נועה תבור מבית משפט השלום קבעה כי "לא יכול להיות ספק בלבו של איש שהנאשמת, על פי מאפייני האישיות שלה, אינה מתאימה לשמש כסייעת בגן ילדים. יש לנאשמת נתונים העומדים בסתירה חזיתית לעבודה הכרוכה בטיפול בפעוטות. בחירתה לעיסוק עם פעוטות היא טרגדיה כפולה: טרגדיה לילדים שנפגעו וטרגדיה להורים משום שבאמצעות הכשרה מסודרת של אנשי טיפול בפעוטות, בחינות התאמה ופיקוח על העסקת אנשי טיפול ניתן היה למנוע אי התאמה כה ברורה".
עוד נקבע כי "בקביעת מתחם הענישה שקלתי את העובדה שלא נגרמו נזקים פיזיים ישירים זולת מכאב. עם זאת כבר כעת תיארו ההורים פגיעות שהתממשו בפועל ואשר נותנות אותותיהן על הפעוטות. כן שקלתי את פוטנציאל הנזק הרב לפגיעה בנפשם הרכה. חוסר הפשר של הפגיעה שאינה תוצאה של התנהגות כלשהי של הפעוטות ועיתים בזמן שהפעוטות ישנים עלול לערער את ביטחונם, את יכולתם לפענח את העולם ולהשפיע על התנהגותם, ועל יכולתם לתקשר עם אחרים באופן שמוקדם עדיין לאמוד. די בתיאורי האלימות באותם חמישה ימים נפרדים כדי להצביע על שגרת אלימות".

סנגורה של הסייעת, עומר בללי, מסר בתגובה כי "המקרה הזה מוכיח בדיוק את הנחיצות בפיקוח על הגנים והפעוטונים. המקרה הזה הוא טרגדיה וכך בית המשפט התרשם. לו היה פיקוח ראוי המקרה הטרגי הזה היה נמנע. לצערי, בית המשפט לא נתן משקל ראוי לנסיבות האישיות של הנאשמת ולכך שלא היה מקום להשית עליה עונש מאחורי סורג ובריח. אנחנו נשקול את המשך צעדינו".
יצוין כי על הגננת בפעוטון, אביבה דהן, נגזרו 16 חודשי מאסר בפועל ועונשים נלווים על עבירות דומות. אורנה אקבלי, אשר הודתה בסיוע לתקיפה ובית המשפט נמנע מהרשעתה, חויבה ב-180 שעות שירות לתועלת הציבור ותשלום פיצויים. טרם נגזר דינה של דניאלי שהורשעה באי-קיום חובת דיווח.
נציג ההורים, עורך הדין אלעד רט, מסר: "אנו מברכים על כך שבית המשפט דחה את טענותיה של הנאשמת בנוגע למצבה, לא התרשם מעתירתה לגזור עליה עבודות שירות והחליט לגזור עליה עונש מאסר ממושך יחסית לריצוי בפועל. דבר לא ימחה את הטראומה והפגיעות שנגרמו לפעוטות ולהוריהם, ואלה צפויות ללוות אותם למשך כל חייהם.
"בגזר הדין בית המשפט עמד בצדק רב על כך שמדובר באישה שעל פי מאפייני האישיות שלה אינה מתאימה לשמש סייעת בגן ילדים ומציין כי לו היה קיים מנגנון פיקוח על העוסקים בתחום העסקתה לא הייתה מתאפשרת מלכתחילה. ראוי שהגורמים הרלוונטיים ישוו לנגד עיניהם את הדברים ויפעלו ליישומם, על-מנת למנוע הישנותם של מקרים דומים בעתיד".