בעוד ישראל נערכת לתמרון הקרקעי ברצועת עזה, היועצים הצבאיים שארה"ב שלחה מנסים לשכנע אותה להימנע מפלישה רחבה, כדי שלא תסתבך במלחמה עקובה מדם. כך אמרו גורמים אמריקנים המעורים בפרטים לרשת CNN.
לדברי הגורמים, הנושא עלה בשיחותיהם האחרונות של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. ביידן עודד את נתניהו לחשוב כיצד תתפתח פלישה כזאת לעזה ומה תהיה אסטרטגיית היציאה. "בשיחות האלה ביקש הנשיא לגרום לנתניהו 'להשתמש בראשו ולא בלבו'", אמר אחד הגורמים.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ביידן ונתניהו
(צילום: חיים צח, לע"מ)
הכותרת
המחדל, הלחימה, וההבטחה: מאחורי הקלעים של פעילות שב"כ
20:20
אתמול דווח ב"ניו יורק טיימס" כי בכירים בממשל האמריקני מודאגים מכך שלישראל אין "מטרה צבאית בת השגה במערכה בעזה". הבכירים אמרו כי גם יותר משבועיים אחרי תחילת המלחמה, צה"ל עדיין לא מוכן לכניסה קרקעית - ואין לצבא "תוכנית ברורה שיכולה לעבוד". בשיחות בין שר ההגנה לויד אוסטין לשר הביטחון יואב גלנט הדגיש האמריקני כי ישראל צריכה לבחון באופן "מדוקדק" את האופן שבו הכוחות צריכים לנהל את התמרון בעזה, שם תוואי השטח בעייתי, צפוף וסבוך.
על אף החששות הללו, הבכירים הבהירו, כפי שכבר הדגישו בממשל ביידן בימים האחרונים, כי ארה"ב לא אומרת לישראל כיצד לפעול - ותומכת בפעולה קרקעית. בשיחותיו עם גלנט, אוסטין תיאר את המערכה הקשה לטיהור מוסול שבעיראק ממחבלי דאעש ב-2016 ו-2017. באותה עת, אוסטין עמד בראש הפיקוד המרכזי של צבא ארה"ב. "הדבר הראשון שכולם צריכים לדעת, ואני חושב שכולם יודעים, הוא שהלחימה העירונית היא קשה ביותר", אמר שר ההגנה ל-ABC בתחילת השבוע.
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
(צילום: RONALDO SCHEMIDT / AFP)
בשיחותיהם עם גורמים ישראלים מאז מתקפת הפתע הברוטלית ב-7 באוקטובר, טוענים האמריקנים, הם טרם שמעו על תוכנית פעולה בת השגה. הגורמים האמריקנים ציינו כי על ישראל להחליט אם, למשל, לנסות למוטט את חמאס באמצעות תקיפות אוויריות כירורגיות בשילוב פשיטות ממוקדות של כוחות מיוחדים, כפי שעשו האמריקנים במוסול, או להיכנס עם טנקים וכוחות חי"ר לרצועה, כפי שעשו ארה"ב ובריטניה בפלוג'ה שבעיראק ב-2004.
"בשני המקרים יהיו אבדות", אמרו הגורמים האמריקנים, "אך פעולה קרקעית עשויה להיות הרבה יותר מדממת, גם עבור החיילים וגם עבור האזרחים ברצועה". לפי הדיווח, בפנטגון מאמינים כי הדרך הטובה ביותר עבור ישראל לעמוד במטרותיה תהיה באמצעות תקיפות אוויריות וכניסות ממוקדות לרצועה.