בשביל זה לא צריך מחלקת סייבר או תוכנת ריגול מתוחכמת: יש דרך פשוטה לסגור את אתרי הזנות, המשטרה פשוט מעדיפה להתעלם מהתופעה. יותר משנה וחצי אחרי שהחוק לאיסור צריכה זנות נכנס לתוקפו, נראה כי המשטרה רחוקה מלהקדיש את המאמץ הדרוש למיגור התופעה הקשה. באחרונה פורסמו ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" נתונים לפיהם יש מחוזות במשטרה שבהם החוק כלל לא נאכף, כמו בדרום ובירושלים שם לא הוטלו כלל קנסות על צרכני זנות, אך יש אזור אחד שבו הפשע ממש משתולל: רשת האינטרנט.
כל אדם עם חיבור לאינטרנט יכול להקליד כמה מילות חיפוש ולמצוא בקלות עשרות רבות של אתרי זנות, אם במסווה של מכוני עיסוי או "דירות דיסקרטיות", ואם בגלוי. הבעיה רק מחריפה כיוון שגם הילדים אינם חסינים מפני פרסומי המין ברשת. אבל במקום להשתמש ברשת ככלי שמסייע לאכיפה, מערכת אכיפת החוק כמעט מתעלמת מקיומה: על פי נתוני המטה למאבק בזנות, בשנה שעברה המשטרה הוציאה רק שלושה צווי סגירה לאתרי אינטרנט שפרסמו זנות.
4 צפייה בגלריה
 זנות ברשת
 זנות ברשת
זנות ברשת. התופעה לא נאכפת
"חלק משמעותי מזירות הזנות כבר מזמן עברו לרשת", תיארה עו"ד אסנת חיטרון, מנהלת קשרי ממשל במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות. "מדובר בעבירות פליליות חמורות, המתבצעות ללא כל הפרעה במידה שהופכת את החוק לאות מתה". במטה סיפרו כי אתרי הזנות כוללים בין היתר פרסום תמונות של נשים, תיאורים של מפגשים מיניים בשפה אלימה ובוטה ואמירות המעודדות פגיעות מיניות, וזאת מעבר להחפצת הנשים.
כך, למשל, ברוב האתרים מתחייבים על "רמת שירות" ויש לפעמים אפשרות "להחזיר את הבחורה" אם לא מרוצים. "ממש רואים שהיא שונאת ומתעבת את העבודה שלה, אשכרה הרגשה שאתה אונס אותה", נכתב באחד מהם. באתר אחר נכתב: "היא ילדה, נערה שברירית, קומפקטית ולגמרי בת השכן".
מעבר לבעיית האכיפה, החוק החדש יחסית לא עוסק כלל בחלק מהתחומים שמאפשרים לסחר בנשים לפרוח, כמו זנות מצלמות ושימוש באפליקציות על מנת לפרסם זנות. על פי ארגוני הסיוע, הלקונה העצומה הזו מאפשרת פעילות ענפה של סרסרות גם באפליקציות כמו טלגרם. "נדרש לתת מענה לתופעה ההולכת ומתרחבת של זנות מצלמות", הסבירה עו"ד חיטרון.
"מכיוון שההגדרה של זנות כיום בהכרח כוללת מגע פיזי, מצב בו גבר משלם על ביצוע אקטים מיניים בשיחת וידיאו הוא מותר. עדויות מארגוני סיוע לאוכלוסיות בזנות ומשורדות זנות מעידים על כך שמדובר, במקרים רבים, בשער הכניסה לעולם הזנות הפיזי, שהרי מופעל לחץ מצד הגברים להיפגש. מדובר בעולם בו האישה מתבקשת למלא אחר כל בקשה על מנת לשמור על עבודתה, הנשלטת בלעדית על ידי ה'דירוגים' וה'ביקורות' שניתנות לה על ידי הזנאים המשתמשים באתר".

"זה גומר אותך מנטלית, זו המשכורת שלך"

"את צריכה לעשות דברים שאת לא רוצה עם אנשים שאת לא רוצה", תיארה יעל (שם בדוי), שעבדה בזנות מצלמות. "הם כאילו נוגעים בך, זו התחושה. הם אומרים לך מה לעשות ועל זה את מקבלת כסף. הרבה פעמים את היחידה שחשופה, הגבר לא צריך לפתוח מצלמה. זה עולם של גברים שיודעים מי את ואת לא יודעת מי הם. את לא יודעת אם זה מכר שלך, את לא יודעת אם מצלמים אותך וזה ירוץ ברשת, את לא יודעת אם זה קטין, והרבה פעמים זה קטינים".
4 צפייה בגלריה
יעל (שם בדוי)
יעל (שם בדוי)
"את לא יודעת אם מצלמים אותך וזה ירוץ ברשת, את לא יודעת אם זה קטין". יעל
(צילום: יריב כץ)
"יש דירוג מתחת לשם שלך", הוסיפה. "זאת אומרת שאם את לא זורמת על כל מיני דברים ידרגו אותך נמוך. משלמים לך פר דקה, ואת לא שולטת על מספר הדקות. כל דקה זה 3.5 שקל. יש פעמים שאת מוצאת את עצמך סובלת בשביל שבעה שקלים. זה נהיה חולני, את כל הזמן בודקת כמה כסף מוכנים לשים עלייך. זה נהיה מדד של ערך עצמי. זה הופך להיות כל עולמך, כל התפקוד שלך זה סביב זה. זה נהיה מי שאת, זו לא עוד עבודה. ההידרדרות היא מאוד מהירה למפגשים עם גברים".
"כל הטראומות שלי נפתחו בתקופה שעבדתי בזה, ואני סובלת מההשלכות האלה עד היום - הקושי לסמוך על גבר. זה גומר אותך מנטאלית. זו המשכורת שלך, ואת מחויבת לפרנסה שלך. גם אחרי שסיימתי מצאתי את עצמי מחפשת מישהו שיתמחר אותי, שיתמחר כמה אני שווה".
4 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
"החוק מדבר על צריכה של מעשה זנות - שהוא קיומו של מגע מיני, פעילות באינטרנט אינה עומדת בדרישות החוק"
(צילום: shutterstock)
מלשכת השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, נמסר בתגובה: "בימים אלו תהליכי חשיבה ועבודת מטה לבחינת אפשרויות לתיקוני חקיקה הרלוונטיים להתמודדות גם עם הזנות ברשת. זאת, לצד פעילות שוטפת מתוקף חוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתר אינטרנט... ולהסרת תכנים בהם מתקיימת פעילות סחר וזנות. במקביל, המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, יחידה 105 בלהב 433, מטפלת בין היתר בנושא זנות קטינים והגבלת גישה לאתרים פדופיליים".
ואילו, מהמשטרה נמסר: חוק איסור צריכת זנות אוסר צריכה של מעשה זנות שהוא קיומו של מגע מיני. ולכן פעילות באינטרנט אינה עומדת בדרישות החוק בהיעדר מגע מסוג זה באינטרנט או באפליקציות. נושא אתרי האינטרנט המפרסמים שירותי זנות מוכר למשטרת ישראל ואף מטופל. אנו בוחנים דרכים שונות במגוון פלטפורמות לצמצום התופעה ונמשיך לפעול בנחישות למיגור התופעה".