החזאים הזהירו במשך ימים מהשרב הכבד ששרר אתמול (ו') בכל חלקי הארץ, ולמרות זאת מערכת החשמל קרסה. בעקבות הביקוש העז החליטה חברת "נגה", זו שאחראית לנהל את משק החשמל, על הפסקות יזומות כדי למנוע פגיעה בתחנות הכוח. הניתוקים נעשו אמנם באופן זמני בכל אזור, אבל בשיא היו 300 אלף ישראלים ללא חשמל והיו כאלה שהתלוננו על כך שהפסקת החשמל נמשכה כמה שעות ולא לזמן קצר בלבד.
6 צפייה בגלריה
(צילום: AP, יפתח כהן)
בחברת חשמל הפנו אמש אצבע מאשימה לעבר "נגה", שאחראית להבטחת אספקת חשמל סדירה ואמינה, והיא גם זו שמנהלת את הסחר בחשמל, וטענו כי מנעה מהם להפעיל שתיים מהיחידות הפחמיות בתחנות הכוח רוטנברג באשקלון ואורות רבין בחדרה. על שתי היחידות שלא הופעלו, שהן יחידות מזהמות הפועלות על פחם, נוספה העובדה שהאובך הקטין את כושר הייצור של חשמל מאנרגיות מתחדשות. לכך יש להוסיף גם תקלה בתחנת הכוח דליה, שהיא תחנה פרטית לייצור חשמל. גם בתחנת הכוח אשכול היה אירוע נקודתי שתוקן, ויחידה אחת מתוך ארבע הושבתה.
בנוסף, החום הכבד הוביל לביקוש אדיר לחשמל. אלא שדבר מכל אלה לא היה צריך להיות הפתעה עבור חברת "נגה", שכן בימים האחרונים השירות המטאורולוגי הזהיר כאמור מפני השרב הכבד. העובדה שהיה מדובר ביום שישי, בשעות בהן התעשייה כבר לא צורכת חשמל בשיעור גבוה, מעמידה גם היא בסימן שאלה את ההיערכות לגל החום.
בחברת החשמל הסבירו כי יחידה 2 בתחנת רוטנברג נמצאת בשיפוץ, בהנחיית חברת נגה, ואילו יחידה 3 תקולה כבר שבועיים: "לא נתנו לנו אפשרות להפעיל את היחידה הנוספת (יחידה מס' 1) ברוטנברג. יחידה מס' 4 באורות רבין שמייצרת 370 מגה-וואט לא הופעלה, ואילו היחידה הנוספת ברוטנברג מייצרת 577 מגה-וואט. אם היו נותנים לנו אפשרות להפעיל אותן לא הייתה הפסקת חשמל בנורת רחוב. לא נתנו הנחייה אחת. יש ויכוחים, כיפופי ידיים, ומי משלם את המחיר – התושבים", האשים מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר.
6 צפייה בגלריה
פיתרון יצירתי להתקרר בשרב
פיתרון יצירתי להתקרר בשרב
פתרון יצירתי להתקרר בשרב: בריכה מאולתרת בטנדר
(צילום: אלון חגג)
6 צפייה בגלריה
ילדים מתקררים בשרב
ילדים מתקררים בשרב
מתקררים בשרב
(צילום: דניאל סלאמה)
"במסגרת הרפורמה פירקו והוציאו מחח"י, את החברה לניהול המערכת", הסביר שפיגלר. "הקימו את חברת נגה שזו עוד רגולציה ועוד ביורוקטיה. וזה פוגע בסוף בתושבי מדינת ישראל. במקום לשלב דברים – מפרידים ויוצרים סרבול, צורך לקבל אישורים, ודבר לא נעשה במקום. במשרד להגנת הסביבה הם האחרונים שמערימים מכשולים וקשיים. העבודה עם חברת נגה היא ביורוקרטיה נוראית, ויכוחים ודיונים. מבחינת כל מערכות ההולכה של חח"י – הן פועלות כסדרן. היו תקלות נקודתיות בגלל השריפות וצריכת יתר, אך הכול עובד ומתפקד".
בחברת חשמל הבהירו כי "לא קיבלנו הנחיה מחברת נגה לקראת היום הזה לעלות לשיא את היחידות הפחמיות ברבין וברוטנברג. רק בסוף היום חברת נגה הודיעה כי יש להפעיל אותן בשיא". בחברת נגה אמרו שאין להם כוונה "להיגרר לנושא מול חברת חשמל".
הפסקות החשמל היזומות נעשו ברחבי הארץ, ואף שלכאורה אמורות היו להתבצע למשך שעה עד שעתיים, אבי שי, בן 35 מקריית מוצקין, סיפר ל-ynet כי אצלו היא נמשכה כמעט שלוש שעות. "החשמל הפסיק בסביבות השעה 16:30, וחזר ב-19:15. כל היום ספגנו הפסקות חשמל בודדות אבל לא לזמנים ארוכים כל כך. ואז פתאום לא היה לנו חשמל. התקשרנו אליהם בטלפון, והפנו אותנו למוקד חיפה, ואז הייתה הודעה אוטומטית שבעקבות דרישת חברת נגה התבקשו לנתק את החשמל למשך שעה עד שעתיים – והשיחה התנתקה. אין עם מי לדבר. זה אפילו לא עבר למוקד".
6 צפייה בגלריה
שריפה בכרם מהר"ל
שריפה בכרם מהר"ל
שריפה בכרם מהר"ל
(צילום: גיל נחושתן)
6 צפייה בגלריה
מטוס כיבוי שריפות בבית חנן
מטוס כיבוי שריפות בבית חנן
מטוס כיבוי בבית חנן
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
6 צפייה בגלריה
שריפה בצומת שילת
שריפה בצומת שילת
שריפה בצומת שילת
(צילום: יפתח כהן)
שי הוסיף: "בשלושה מכשירי טלפון שונים התקשרתי למוקד שוב, עד שהגעתי לנציגה. היא אמרה לי, 'אני לא מבינה מה הבעיה. אנחנו באותה הסירה, אם הילדים שלי יכולים להסתדר בלי חשמל גם אתם יכולים'. מאוד כעסתי. זה לא עניין של ילדים שלך או שלנו. אנחנו בלי חשמל שעות, ואף אחד לא אומר לנו מתי חוזר החשמל. והכול בשיא החום ביום. פתאום מנתקים לך את החשמל, אין לך אוויר לנשום, אי אפשר להתכונן לשבת, אי אפשר לבשל. אתה גם לא יכול לצאת החוצה בחום הזה. יצאתי לאוטו והפעלתי את המזגן כדי שיהיה לי אוויר לנשום. ישבנו באוטו שעתיים עם מזגן. היה לנו חם, אי אפשר היה לעשות כלום".
ומה אומרים בממשלה? שם האשימו את הממשלה הקודמת: שר האנרגיה ישראל כ"ץ טען לפני כניסת שבת כי ממשלתם של בנט ולפיד "נמנעה מקבלת החלטות בשל לחצים שונים", והצהיר כי הוא פועל כעת להגדיל את יכולת ייצור החשמל, תוך שהוא מזכיר החלטת ממשלה השבוע להקים שתי תחנות כוח חדשות ליד אשקלון וגבעת השלושה. "כפי שראינו גם היום, משק החשמל מצוי במשבר קשה ובכוונתי לפעול להביא בקרוב החלטות נוספות לשינוי המצב", צייץ כץ בטוויטר.
הפסקות החשמל נעשו כאמור בעקבות השרב הכבד, שהביא עמו טמפרטורות של יותר מ-40 מעלות ברחבי הארץ, ובכמה אזורים נשברו השיאים המקומיים לחודש יוני: בנגבה למשל נמדדו 43.7 מעלות. אותה טמפרטורה נמדדה גם בבית דגן, אבל שם מדובר בהשוואה לשיא הקודם. בחסות השרב והיובש פרצו ברחבי הארץ 220 שריפות, וצוותי הכיבוי פעלו נמרצות כדי למנוע פגיעה בבתים בכמה יישובים, כגון כרם מהר"ל בדרום הכרמל או בית חנן שבאזור ראשון לציון. בבית חנן עלה באש בית אחד, אבל לא היו נפגעים. השריפות חוללו גם שיבושי תנועה, עם חסימות בכביש 4 באזור עתלית ובצומת שילת ליד מודיעין.
ליאור אל-חי השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:03, 02.06.23