שתי האזעקות שנשמעו בצהריים (יום ו') בגליל העליון ובדרום רמת הגולן גרמו לבהלה בקרב תושבים ומטיילים שניצלו את מזג האוויר הנעים כדי לנפוש בסוף השבוע בצפון. "מאז מלחמת לבנון השנייה לא חוויתי אירוע כזה טראומתי", סיפרה אלינור עזריאלי (36) מצפת. דובר צה"ל עדכן כי מערכות ההתרעה הופעלו בעקבות חציית טיסן משטח לבנון.
האזעקה הראשונה בצפון נשמעה בשעה 11:51, ושמונה דקות לאחר מכן נשמעה אזעקה נוספת. מיד עם חדירת כלי הטיס הקטן לשטח ישראל, שוגר לעברו מיירט כיפת ברזל ובמקביל הוזנקו לאזור מטוסי ומסוקי קרב. עם זאת, הטיסן לא יורט והקשר עמו אבד. לאחר כמה דקות הטיסן שב ללבנון.
במד"א לא התקבלו קריאות על נפגעים, ומצה"ל נמסר כי אין הנחיות מיוחדות לתושבים ולמטיילים בצפון. עם זאת, רשות התעופה האזרחית סגרה את כל שדות התעופה והמנחתים ברמת הגולן, כולל שדה התעופה ראש פינה ומנחת קריית שמונה. בנוסף, אזורי הטיסה של מטוסי האולטרא-לייט שבין כרמיאל לרמת הגולן נסגרו גם הם לטיסה.
2 צפייה בגלריה
סוללת כיפת ברזל בצפון הארץ
סוללת כיפת ברזל בצפון הארץ
סוללת כיפת ברזל בגליל העליון
(צילום: AFP)
זו הפעם הראשונה מאז 2018 שקולות אזעקות מפלחות את השקט היחסי באזור. "הייתי בדיוק בעליות מראש פינה למשרד שלי בצפת, ופתאום שמעתי רעש של צפירה וכמה רגעים אחרי שמעתי וראיתי כמויות של מסוקים, לפחות חמישה, מעל הראש שלי", סיפרה עוד אלינור עזריאלי. "זו הייתה תחושה של מלחמה, משהו קורה סביבך. מיהרתי למרחב המוגן בבית ואחרי כמה דקות התחילו לקפוץ פושים והבנתי מה קרה".
עזריאלי אמרה עוד: "זה היה מאוד מבהיל, הדבר הראשון שעשיתי זה לברר שהילדים במקום מוגן. הם חזרו מהמסגרות ובכלל לא היו לחוצים למרות כמות המסוקים שהייתה מעל הבית שלנו. אנחנו מקווים לשבת שקטה ונעימה כדי שנוכל לצאת ולטייל. יש לנו אורחים מהמרכז, אני לא רוצה להבהיל אותם".
2 צפייה בגלריה
סוללת כיפת ברזל בצפון הארץ
סוללת כיפת ברזל בצפון הארץ
כוחות צה"ל בגבול לבנון
(צילום: AFP)
גלעד צובינסקי (58) מקיבוץ חוקוק בצפון הכינרת היה בבית כששמע את האזעקה. "קיבלנו התרעה של פיקוד העורף על אזעקה והייתה גם אזעקה מרכזית של הקיבוץ", סיפר צובינסקי. "יצאנו החוצה וראינו עשן לבן מתפוגג בינינו לבין צפת. זה היה קצת מלחיץ, פעם אחרונה של סירנה הייתה לנו במלחמת לבנון השנייה. לרוב החברים אין חדרי ביטחון, מי שיש לו נכנס לחדר ביטחון".
צובינסקי, שהפך הלילה לסבא לאחר לידת נכדתו הראשונה, הוסיף: "הילדים שלי הגיעו לחוקוק לסוף השבוע, ואף אחד מהם לא נלחץ ואף אחד לא חוזר למרכז בגלל מה שקרה. כולם רוצים לראות את האחיינית הצעירה. שמחנו שנסראללה מצטרף לחגיגה שלנו על הולדת הנכדה. הוא לא מפחיד אותנו, אם הוא תכנן לשבש לנו את ההכנות לשבת - אז הוא טעה בגדול. אנחנו ממשיכים בשגרה".

"סומך על צה"ל שיתחקר את האירוע"

מנכ"ל מועצת חצור הגלילית, סגן-אלוף במיל' שגב עייש, אמר: "הייתי בדרך חזרה מקניות בחצור, ושתי דקות מהבית שמעתי את האזעקה. באופן אישי אני לא נלחץ כי בתפקיד האחרון בצבא הייתי סגן מפקד מרכז האש בפיקוד צפון. אני מכיר את האירועים מקרוב, זו הייתה שגרת החיים שלי בשירות הצבאי.
"פעם ראשונה שזה תופס אותי כאזרח. מה שעמד לנגד עייני זה מה שקורה בגני הילדים, הפעלתי את כל בעלי התפקידים הרלוונטיים לתדרך את הצוותים. בשורה התחתונה, לשמחתי אף אזרח ישראלי לא נפגע ואני סומך על צה"ל שיתחקר את האירוע".
נמרוד דורון קינסבורן, מנהל בתי הסיעוד "בשבילנו" של החברה לפיתוח הגליל בקיבוצים להבות הבשן, דפנה וכפר הנשיא, סיפר: "לשמחתנו, הבתים הסיעודיים החדשים לגיל המבוגר ממוגנים על פי כל התקנים החדשים, ומאפשרים מרחב בטוח לכל דיירי הבתים. אחרי ההפתעה הראשונית, הם המשיכו בשגרת יומם. האנשים האלה עברו רבות בחייהם, כולל אזעקות ומלחמות בגבול הצפון, ולכן הם פחות התרגשו מהאזעקה".

מדובר צה"ל נמסר: "מתחקיר ראשוני שבוצע עולה כי מוקדם יותר היום זוהה טיסן בשטח לבנון שטס לכיוון ישראל. הטיסן חצה לשטחנו כשמערכות הגילוי עקבו אחר מסלולו. הופעלו מסוקי ומטוסי קרב, שוגר מיירט כיפת ברזל ללא יירוט מוצלח והופעלו התרעות לעורף. לאחר דקות הטיסן שב ללבנון. שגרה מלאה בעורף".
אמש הודיע צה"ל על הפלת רחפן של חיזבאללה בגבול לבנון. התקרית התרחשה באזור מושב אביבים שבמרכז גזרת אוגדת הגליל. תחקור ראשוני העלה כי הרחפן שייך לכוחות המובחרים של חיזבאללה, "רדואן", המיועדים לבצע חדירות נרחבות לישראל בזמן מלחמה. הרחפן הופל באמצעות לוחמה אלקטרונית לאחר שחצה לשטח הישראלי והיה תחת מעקב של כוחות צה"ל כל העת. לפי הערכה, הרחפן יועד למשימות איסוף מידע באמצעות צילום.
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמר ביום רביעי: "קיבלנו החלטה להיאבק ברחפנים הישראליים, וכבר אמרתי שבמהלך השנתיים האחרונות יש ירידה משמעותית במספר הרחפנים הישראליים שפועלים בשמי לבנון. הם היו אוספים מידע, אבל היום כבר לא. אם רחפן נכנס כיום ללבנון הוא צריך הגנה של חיל האוויר. האויב מנסה להפעיל סוכנים בלבנון כדי לכפות על היעדר יכולת הרחפנים".
בהכנת הכתבה השתתף אלישע בן קימון