לקראת ביקורו של נשיא המדינה ביום ראשון בהולנד הגיש ארגון פרו-פלסטיני מקומי בקשה לעצור את יצחק הרצוג, בגין פשעי מלחמה בעזה. במשרד החוץ ובמשרד המשפטים נערכים למנוע מבוכה ולהבטיח שלא תהיה פגיעה במהלכו התקין של הביקור.
הרצוג ימריא לסדרת פגישות מדיניות בהולנד ויפגוש את המלך וילם אלכסנדר, ראש הממשלה מרק רוטה ונשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן. הנשיא יגיע להולנד עם משלחת של משפחות חטופים. ארגון "30 במרץ", גוף פרו-פלסטיני, הגיש בקשה לצו מעצר מיידי נגד הרצוג עם הגעתו להולנד. הרון רזה, שעומד בראש הארגון, הגיש תלונה מפורטת המדגישה את תפקידו המרכזי של הרצוג ב"טיפוח אקלים המתאים לרצח עם בעזה". לטענתו, להרצוג תרומה ישירה ועקיפה לזוועות שיטתיות נגד האוכלוסייה הפלסטינית, תוך הפרה למעשה של חוקים הומניטריים ופליליים בינלאומיים.
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ואנתוני בלינקן בפגישתם ביום ה-124 למלחמה
יצחק הרצוג ואנתוני בלינקן בפגישתם ביום ה-124 למלחמה
(צילום: אורן בן חקון)
התלונה מתייחסת להתבטאויותיו הפומביות של הרצוג, המביעות לטענת הארגון הפרו-פלסטיני דה-הומניזציה של העם העזתי ומצדיקות פעולות צבאיות לא פרופורציונליות, ומכאן יוצרות סביבה מאפשרת לאלימות בקנה מידה גדול ופוטנציאל לרצח עם. הטיעון נשען במידה רבה על המשפט הבינלאומי, במיוחד סעיף 25 של אמנת רומא, המתווה את העילות המשפטיות לשותפות לפשעים בינלאומיים, לרבות רצח עם ופשעים נגד האנושות.
התלונה מתארת את המצב ההומניטרי החמור שנבע מהפעולות הצבאיות הישראליות שבוצעו "תחת ניהולו" של הרצוג, תוך פירוט על הרג ללא הבחנה של אזרחים, כולל אלפי ילדים, הרס מסיבי של בתים ומחיקת תשתיות אזרחיות חיוניות, מאספקת מים לבתי חולים ובתי ספר.
2 צפייה בגלריה
הפגנה פרו פלסטינית בהאג הולנד
הפגנה פרו פלסטינית בהאג הולנד
הפגנה פרו פלסטינית בהאג, הולנד
(צילום: REUTERS/Piroschka van de Wouw/File Photo)
פעולה משפטית זו מבוססת על ההקשר הרחב יותר של הפרות מתועדות על ידי ישראל, המדווחות על ידי ארגונים כמו אמנסטי אינטרנשיונל, Human Rights Watch, אונר"א וגם בצלם. אלה כוללים, בין היתר, התמקדות מכוונת באתרים שאינם צבאיים כגון מבני דת, אזורי מגורים ומוסדות חינוך, שימוש באזרחים כמגן אנושי וחסימת מוצרים חיוניים שמובילה לרעב ולסבל בהיקפים נרחבים.
לאור הראיות נגד הנשיא, התלונה דוחקת ברשויות ההולנדיות לנקוט צעדים משפטיים מיידיים, תוך הפעלת סמכות השיפוט של הולנד על פשעים בינלאומיים שכאלה. התלונה קוראת למעצרו של הנשיא הרצוג עם כניסתו לשטח הולנד, במטרה למצות איתו את הדין על "תפקידו הקריטי" באסון ההומניטרי המתמשך, בפשעי המלחמה וברצח העם בעזה.
בתגובה לפרסום אמר גורם במשרד החוץ: "מבדיקת המחלקה המשפטית במשרד החוץ עולה כי אין סיכון משפטי למעצר של הנשיא בהולנד כיוון שהוא נהנה מחסינות בתור היותו נשיא מכהן".