1 צפייה בגלריה
אפשיין
אפשיין
אפשיין. 42 שנה בישראל ללא מעמד
(צילום: גיל נחושתן)
לאפשיין בן ה-54 מוגבלות שכלית התפתחותית קשה. הוא מרותק לכיסא גלגלים ומתגורר במוסד לאנשים עם מוגבלויות. משפחתו נמלטה מאיראן ועלתה לארץ ב-1979 לאחר המהפכה האיסלאמית. כשהגיעו ארצה, הוריו ואחיו קיבלו אזרחות ישראלית מתוקף יהדותם ואילו אפשיין הבן לא קיבל אזרחות מאחר שמוגבלותו מנעה ממנו להישבע אמונים למדינה.
לאורך השנים המשפחה ניסתה כמה פעמים להסדיר את מעמדו של אפשיין אך נתקלה בקשיים ביורוקרטיים, בעיקר בשל מסמכים חסרים. מאז מתנהל אפשיין בעולם ללא מסמך מזהה וללא מעמד חוקי, אף על פי שהוא בן למשפחה יהודית, ובני משפחתו קיבלו אזרחות כדין.
בסוכנות היהודית אף ביקשו באחרונה שבני המשפחה יוכיחו שאפשיין הוא אכן הבן של אמו, אך חוסר האפשרות שלו לדבר מונעת ממנו להצהיר על כך. בחצי השנה האחרונה חלה הידרדרות במצבו, וכעת, כשהוא זקוק יותר מכול למעמדו בישראל כדי לקבל טיפול רפואי מיידי, הסבל שלו ושל המשפחה רק מתעצם.

"כמה עוול אפשר לעשות לבן אדם?"

אחיו של אפשיין סיפר: "כולנו עלינו באותו אופן וקיבלנו מעמד בלי שום בעיה והוא נשכח מאחור. פנינו אני ואימא שלי למשרד הפנים, הפנו אותנו ממקום למקום, כל אחד מגלגל את זה למישהו אחר ונותנים לאח שלי לחכות בזמן שהמצב שלו מידרדר, הוא זקוק דחוף לטיפולים. מחכים שהוא ימות חס וחלילה ואז גם חלקת קבר לא תהיה לו?".
במשפחה הבהירו שאפשיין חי בישראל 42 שנה, מוכר על ידי משרד הרווחה אבל אין לו תעודת זהות. "ביקשו מאיתנו כל מיני תעודות ומסמכים שאפילו לי אין ויש לי אזרחות, זה פשוט מצב מגוחך וגם לא ברור לנו איפה הדברים עומדים, לא קיבלנו טלפון אחד שלפחות נדע מה קורה. כמה עוול אפשר לעשות לבן אדם שהוא גם ככה מסכן?", תהה האח.
ארגון אקים ישראל, שתומך באנשים עם מוגבלות ומשפחותיהם, התגייס לסייע לאפשיין ולמשפחה. עו"ד עירית גזית, מנהלת המחלקה המשפטית הפועלת לקידום זכויות, הבהירה כי בחודשים האחרונים פנו בארגון כמה פעמים לרשות האוכלוסין וההגירה ובאחרונה גם לשרת הפנים כדי להסדיר במהרה את מעמדו של אפשיין.
"עד עכשיו אפשיין קיבל טיפולים במוסד שבו הוא נמצא אבל חלה הידרדרות במצבו והוא זקוק לטיפולים ובדיקות נוספים, בקופת חולים ובבית חולים - ואלה לא מתאפשרים בגלל שהוא חסר מעמד", הסבירה עו"ד גזית.
לפי הדו"חות הסוציאליים בתיקו של אפשיין הוסברה הסיבה לכך: "על פי מרשם התושבים של משרד הפנים אפשיין לא נחשב אזרח המדינה, ולאחר פגישה עם מחלקת אשרות של משרד הפנים התברר שההורים נשבעו אמונים למדינה כאשר עלו ארצה מאיראן ואפשיין בשל מצבו לא לקח חלק בפרוצדורה זו".
ברשות האוכלוסין וההגירה הבהירו כי המקרה מוכר להם ונמצא בטיפול. "בעת העלייה לישראל, בני משפחתו של אפשיין נרשמו כישראלים, אך במהלך עשרות שנים אף אחד מבני המשפחה לא פעל כדי להסדיר את מעמדו. למעשה, הוא שוהה בישראל שנים רבות ללא מעמד. במטרה לסייע למשפחה להסדיר את הנושא במסגרת חוקית, והיעדר מסמכים בידי המשפחה, אנו עושים מאמצים מול הגורמים הרלוונטיים למצוא פתרון בהקדם".