3 צפייה בגלריה
יוסי ביילין
יוסי ביילין
יוסי ביילין
(צילום: יובל חן)
הסערה סביב הרצון למנות את יו"ר מרצ לשעבר יוסי ביילין לתפקיד יו"ר מליאת רשות הטבע והגנים, נמשכה גם בישיבת הממשלה הבוקר (יום ראשון). כזכור ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט הטיל בסוף השבוע וטו על מינויו של ביילין לתפקיד, מה שעורר את זעמם של מרצ וחלקים נוספים בשמאל, שטענו כי מדובר בהחלטה על רקע הבחירות המתקרבות.
השר נחמן שי (העבודה) הגדיר בישיבת הממשלה את הפסילה של יוסי ביילין כפסילה אישית. יו"ר תקווה חדשה, שר המשפטים גדעון סער השיב ש"לא מדובר בפסילה אישית, ושיש ענייניים עקרוניים על הפרק, כמו עיר דוד, אתרים בירושלים ויהודה ושומרון״.
איילת שקד (ימינה) הזכירה כי "גם את אפי איתם פסלו לתפקיד יו"ר יד ושם, ביילין יכל להתמנות לתפקידם אחרים כמו יו"ר הספרייה הלאומית או יד ושם, לא לתפקידים שנמצאים בליבת העשייה שלנו בירושלים וביו״ש".

3 צפייה בגלריה
נחמן שי אילת שקד
נחמן שי אילת שקד
נחמן שי ואיילת שקד
(צילום: עדו ארז )
"יוסי ביילין מתאים לתפקיד ואם היו מדברים איתו היה מגלה ההבנה הראויה לאתרים המדוברים בירושלים ויו"ש", השיב להם נחמן שי. "אלה אתרים לאומיים ואין לערב אותם כיום בפוליטיקה".
ראש הממשלה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד התייחס לוויכוח ואמר כי "אני לא אוהב פסילות אישיות, אבל יש הסכם וזה צריך להיות מוסכם על כל חלקי הממשלה".
השר עמר בר-לב הטיח בנוגע לפסילת מינויו של ביילין: "לא ראוי שמינויו של אדם שעבר את אישור ועדת המינויים, לא יעלה לאישור הממשלה בשל עברו הפוליטי והשתייכותו למחנה פוליטי כזה או אחר. פסילה כזאת לא הייתה מראשית כינונה של הממשלה ולא ראוי שתהיה גם בתקופת בחירות".
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
עמר בר-לב
(צילום: יואב דודקביץ' )
בישיבת הממשלה עצמה הורגשה אווירת הבחירות, ושבעה שרים כלל לא הגיעו לישיבה: נפתלי בנט, תמר זנדברג שנמצאת בבידוד קורונה, ניצן הורוביץ, עיסאווי פריג', בני גנץ, פנינה תמנו שטה ומרב מיכאלי.
בכירים במרצ זועמים על ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שהטיל כאמור ביום שישי וטו על מינויו של ביילין. זו הפעם הראשונה מאז הקמת הממשלה שאחד הצדדים בה משתמש בזכות הווטו. במרצ טוענים שבנט הבטיח לשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג לפני שבועיים, כשכבר היה ידוע שיתקיימו בחירות, שלא יטיל וטו על המינוי.
ביילין, אגב, היה אמור להתמנות לתפקיד ללא כל שכר, וגורמים בקואליציה טוענים שבנט נכנע ללחצים שהפעילה מחליפתו בימינה, איילת שקד. בקרב סיעות הימין בקואליציה ובאופוזיציה מתנגדים בתוקף למינוי של ביילין, שנחשב לדמות שנואה במיוחד בשל חלקו בהסכמי אוסלו.
עם זאת, לביקורת על המינוי הצטרפה גם התנועה לאיכות השלטון. בפנייה לשרה זנדברג, קראו בתנועה לבחון את מינויו של ביילין ולפרסם ככל שיש נימוקים מיוחדים שמצדיקים זאת "כדי להבטיח שהמינוי יהיה בהתאם לכללי המנהל התקין ולנורמות הציבוריות המחייבות מינויים שעולים בקנה אחד עם האינטרס הציבורי".