שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק תקף את שר האוצר אביגדור ליברמן בעקבות מה שהגדיר "הניטרליות" שלו במלחמה בין רוסיה לאוקראינה. בעקבות ריאיון של ליברמן על המלחמה אמר קורניצ'וק כי "לא יעלה על הדעת שליברמן לא יגנה בחריפות את הצד התוקף".
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"צריך להבין איזו סכנה משמעותית מגיעה מרוסיה". ליברמן וקורניצ'וק
(צילום: יונתן זינדל, יריב כץ )
השגריר כעס על ריאיון שהעניק ליברמן לאתר newsru בשפה הרוסית, שבו אמר כי "יש לנו הרבה אינטרסים. לפני הכול יש לנו קהילה יהודית גדולה ברוסיה וקהילה יהודית גדולה באוקראינה. יש קהילה גדולה של יוצאי אוקראינה בארץ וקהילה גדולה של יוצאי רוסיה בישראל. עמדתי היא שאני לא בעד רוסיה ולא בעד אוקראינה. אני בעד ישראל".
השגריר האוקראיני אמר בתגובה לריאיון כי "אוקראינה נגררה על ידי רוסיה למלחמה עקובה מדם והאזרחים שלנו משלמים מחיר כבד מאוד מדי יום. אני בהלם מהאדישות של ליברמן כלפי הפשעים שחווה העם האוקראיני מידיהם של הרוסים. שבעה חודשים לאחר תחילת המלחמה, כשערים שלמות נהרסו והתגלו קברי אחים עם מאות אזרחים, לא יעלה על הדעת לעמוד מנגד ולא לגנות בחריפות את הצד התוקף".
קורניצ'וק הוסיף כי "אם אתה מייצג את ישראל, מר ליברמן, כפי שהתעקשת בריאיון, אז אתה צריך להבין איזו סכנה משמעותית מגיעה מרוסיה. אם אתה בעד ישראל - אתה צריך לעשות הכול כדי לעזור לשאר העולם הדמוקרטי ולעצור את הקרמלין, לפני שיהיה מאוחר מדי לכולנו".
בריאיון הסביר ליברמן כי יש קהילה יהודית גדולה גם ברוסיה וגם באוקראינה, ובישראל יש עולים רבים משתי המדינות. "לפני המלחמה היו לנו יחסים תקינים למדי גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה. עצם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה עדיין נראית לי שטות, שקשה להבין ולהסביר", אמר ליברמן. "אנחנו מספקים סיוע הומניטרי מרבי לאוקראינה. לא הכול ניתן לרשום, אך אנחנו מספקים את הסיוע הרחב ביותר באמצעות קרנות שונות וארגונים יהודיים. פתחנו שם בית חולים פעם, יש כאן כ-15 אלף פליטים אוקראינים, עבורם אנחנו משלמים עבור שירותי בריאות, אנחנו מנסים לעזור בעבודה".
ליברמן הוסיף כי "העם שלנו עבר הרבה. בתחילת מלחמת העולם השנייה איש לא רצה לקבל פליטים יהודים. לכן התעקשנו לקבל פליטים בזמן שהמלחמה נמשכת. זאת ועוד, דרשתי מלפיד לטפל במה שמכונה 'דור רביעי' ולא לגרש את האנשים הללו מהארץ בזמן המלחמה. אנחנו מנסים לנקוט בקו מאוד מאוזן ולעשות כל מה שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו מבחינת סיוע הומניטרי. וכמובן, אנחנו מבינים שישראל היא לא מעצמה עולמית - לא ארה"ב, לא רוסיה, לא סין. ואנחנו מנסים לפעול בהתאם".