שמה של קלינינגרד, מובלעת רוסית במרחק של יותר מ-1,600 ק"מ ממוסקבה, עלה בימים האחרונים בסיקור המלחמה באוקראינה. ליטא, שכנתה של קלינינגרד, הכעיסה את הקרמלין כשהודיעה שלא תאפשר לסחורות רוסיות – שנתונות לסנקציות של האיחוד האירופי – לעבור בשטחה בדרך לקלינינגרד או ממנה. הקרמלין דרש מליטא לבטל את ההחלטה, ואיים שעבור אזרחי ליטא ההשלכות למהלך יהיו "חמורות". באזור חוששים שהמתיחות תגרום לעימות בין רוסיה לנאט"ו.
קלינינגרד נמצאת לחופי הים הבלטי, בין ליטא לפולין - שתי מדינות שחברות באיחוד האירופי ובנאט"ו. היא משתרעת על שטח ששקול לחצי משטחה של שווייץ ונמנית עם מחוזותיה של רוסיה. במחוז כולו חיים כמיליון תושבים. בעיר הנמל קלינינגרד – בירת המחוז באותו השם – חיים כ-430 אלף איש. מתחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה מתמודדים תושבי המובלעת עם בידוד הולך וגובר.
11 צפייה בגלריה
רכבת רכבות משא ב קלינינגרד מובלעת של רוסיה
רכבת רכבות משא ב קלינינגרד מובלעת של רוסיה
רכבות משא בקלינינגרד, המובלעת הרוסית בין ליטא לפולין
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
שוטר רוסי ב נמל של קלינינגרד מובלעת רוסית ב ליטא
שוטר רוסי ב נמל של קלינינגרד מובלעת רוסית ב ליטא
שוטר רוסי בנמל של קלינינגרד
(צילום: רויטרס )
עיר הנמל נקראה בעבר בשם הגרמני קניגסברג, והייתה בירת פרוסיה המזרחית. העיר נוסדה ב-1225 והייתה מקום הולדתם של כמה ממלכי פרוסיה. הפילוסוף הנודע עמנואל קאנט נולד בעיר ב-1724.
בשלהי מלחמת העולם השנייה כבש הצבא האדום את עיר הנמל קניגסברג מגרמניה הנאצית. לפי ההערכות כשני מיליון גרמנים ברחו מהאזור בחודשים האחרונים של המלחמה, ומי שהחליט להישאר שם גורש על-ידי הסובייטים כשהמלחמה הסתיימה. ב-1946, שנה אחרי תום המלחמה, הוחלף שם העיר מקניגסברג לקלינינגרד – על שמו של המנהיג הבולשביקי מיכאיל קלינין. ב-1991, אחרי פירוק ברית המועצות, הפכה קלינינגרד למובלעת רוסית.
11 צפייה בגלריה
קלינינגרד מובלעת של רוסיה
קלינינגרד מובלעת של רוסיה
בעיר קלינינגרד. 430 אלף תושבים חיים בה. במחוז כולו - כמיליון איש
(צילום: AP)
בעקבות המיקום האסטרטגי שלה, לחופי הים הבלטי, לקלינינגרד יש היסטוריה צבאית ארוכה. בימיה כעיר גרמנית היא הייתה אחד המעוזים המזרחיים ביותר של גרמניה בשתי מלחמות העולם. במהלך המלחמה הקרה הפכה למעוז סובייטי אסטרטגי. ברית המועצות פיתחה את קלינינגרד כמרכז דיג ועודדה תושבים מאזורים אחרים לעבור לשם.
עבור רוסיה, החשיבות הגדולה של קלינינגרד היא הנמל שלה - הנמל היחיד של רוסיה בים הבלטי שבו המים לא קופאים בחודשי החורף. בנמל נמצא הבסיס הראשי של הצי הרוסי בים הבלטי.
11 צפייה בגלריה
משאיות בגבול ליטא ו קלינינגרד מובלעת של רוסיה
משאיות בגבול ליטא ו קלינינגרד מובלעת של רוסיה
משאיות בגבול ליטא וקלינינגרד
(צילום: AP)
בפברואר, לפני הפלישה לאוקראינה, רוסיה העבירה טילים היפרסוניים לקלינינגרד. בחודש שעבר הודיעה שהיא ערכה במערב קלינינגרד תרגילים שמדמים מתקפה של טילים בעלי יכולות גרעיניות. המובלעת הרוסית בלב אירופה הייתה לפני המלחמה מרכז תעשייתי חשוב שמשך אליו משקיעים זרים. BMW ויצרניות רכב אחרות החליטו להקים מפעלים ב"אזור הסחר המיוחד" בקלינינגרד – שחוקי המסחר בו מעודדים השקעות ומושכים תעשיינים.
בימים כתיקונם, רוב מוצרי המזון שמיובאים לקלינינגרד מגיעים אליה משכנותיה באיחוד האירופי. בענפים אחרים היא תלויה במוסקבה: מדי שנה מיליוני טונות של דלק ופחם מגיעים - בעיקר ברכבות משא - מרוסיה דרך ליטא, ומשם לקלינינגרד. לפי הגרדיאן כ-100 רכבות משא רוסיות עוברות מדי חודש בשטחה של ליטא. סחורות שמיועדות לקלינינגרד יכולות להגיע לליטא דרך בלארוס - בעלת ברית של ולדימיר פוטין שנמצאת בין רוסיה לליטא.
11 צפייה בגלריה
רכבת רכבות משא ב קלינינגרד מובלעת של רוסיה
רכבת רכבות משא ב קלינינגרד מובלעת של רוסיה
100 רכבות משא רוסיות עוברות בליטא מדי חודש
(צילום: רויטרס)
בעקבות הפלישה לאוקראינה הטילו מדינות המערב שורת סנקציות על רוסיה. ליטא, שחברה באיחוד האירופי, הודיעה שהיא אוסרת על מעבר של פחם, מתכות, חומרי בנייה ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים לקלינינגרד - מכיוון שמדובר בטריטוריה רוסית. האיסור נכנס לתוקף בשבת.
משרד החוץ של ליטא הבהיר שמדובר בהחלטה של האיחוד האירופי, ושליטא התבקשה לאכוף את הסנקציות שהוטלו על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה. המשרד ציין שרק הסחורות שנתונות לסנקציות לא יכולות להגיע למובלעת הרוסית דרך ליטא או לצאת ממנה.
11 צפייה בגלריה
קלינינגרד מובלעת של רוסיה
קלינינגרד מובלעת של רוסיה
סיור מודרך לתיירים במובלעת הרוסית
(צילום: רויטרס)
רוסיה זעמה על המהלך הליטאי ואמרה שמדובר ב"מצור". ליטא דחתה את ההגדרה הזאת, והדגישה שרכבות נוסעים ורכבות משא עם סחורות שלא נתונות לסנקציות עדיין יכולות לעבור בשטחה. רוסיה, יש לציין, עדיין יכולה להעביר למובלעת סחורות דרך הים הבלטי, מבלי לעבור על הסנקציות.
המושל של קלינינגרד, אנטון אליחאנוב, אמר ש"המצור" של ליטא משפיע על עד 50% מהייבוא שמגיע למובלעת. לפי AFP הסחורות שנתונות כרגע לסנקציות הן מתכות, בטון, אלכוהול ודשנים, ובהמשך גם פחם ודלק. בימים האחרונים דווח על בהלת קנייה במובלעת הרוסית בלב אירופה.