דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי נדרש הערב (ראשון) להתייחס לביקורות של שרים בממשלה בנוגע לסיכון לוחמי צה"ל בקרבות ברצועת עזה. "אני חייב שהציבור יבין את זה, אי אפשר לפרק את חמאס ללא פעולה קרקעית. כל כוח בשטח שדורש סיוע אווירי, לכל משימה, מקבל את המעטפת הנדרשת", אמר הגרי בהצהרה היומית בתגובה לטענות שהעלו כמה שרים מבלי לנקוב בשמותיהם.

על-רקע כמות הנופלים הגדולה של צה"ל באופן יחסי בסוף השבוע, האשים שר הכלכלה ניר ברקת את קבינט המלחמה באי-עמידה בלחץ. "אנחנו מסכנים חיילים שלא לצורך", טען השר ברקת בישיבת הממשלה מבלי לבסס את דבריו. "מנהיגות נבחנת ביכולת עמידה בלחצים ולצערי הקבינט הזה לא עומד בלחץ".
ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב לברקת כי "אנחנו פועלים לפי המדיניות שלנו. אף אחד לא מכתיב לנו". ברקת לא השתכנע והמשיך: "אני מכיר את הפרטים היטב, כמות ההפצצות של חיל האוויר ירדה דרמטית. חיילים נשלחים למבנים ממולכדים כמו ברווזים". נתניהו קטע את דבריו ואמר: "זה שתחזור על זה שוב שוב לא יהפוך את זה לנכון".
בנוסף, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר טען בסוף השבוע כי עסקת החטופים והפסקת האש שנלוותה אליה עלתה לישראל בחיילים הרוגים. בן גביר ממשיך לאיים לפרוש מהממשלה "אם מישהו יבלום את צה"ל בעזה". השר העביר את המסר על-רקע הדיווחים שישראל נערכת לעצירה המלחמה, למרות ההכחשה החוזרת ונשנית של נתניהו להסכמתו למהלך.
2 צפייה בגלריה
ניר ברקת
ניר ברקת
השר ברקת
(צילום: דנה קופל)
דובר צה"ל הגרי אמר בהתייחסו לטענות שנשמעו בממשלה: "חשוב שתדעו, בלחימה בשטח בנוי יש מחבלים, מטענים, חוליות נ"ט וצלפים. אנחנו הורגים הרבה מאוד מחבלים בכל יום לחימה, ואנחנו שוללים לאויב יכולות טרור. כל התקפה על מעוז חדש של חמאס שלא היינו בו לפני כן ויש בו מחבלים, מקבלת מעטפת אש מלאה מהאוויר ומהיבשה".
הגרי הוסיף: "הדרך שבה אנחנו ממפים את תשתיות התת-קרקע שדרכן חמאס ניהל את 7 באוקטובר עוברת בכך שאנחנו משמידים אותן וחושפים אמצעי לחימה שאותם הוא הפעיל עלינו כטרור. הדרך הזאת עוברת דרך הפעולה הקרקעית, רק היא מוציאה את המחבלים החוצה. פעולה קרקעית גם משפרת ומאפשרת לנו לקיים את המאמץ המודיעיני-מבצעי להשבת החטופים".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
השר בן גביר
(צילום: קובי קואנקס)
על השאלה שהתייחסה לאמירותיו של השר בן גביר, השיב דובר צה"ל: "אנחנו מנהלים מלחמה מאוד מורכבת נגד אויב אכזר. זו מלחמה שיש לה שתי מטרות - לפרק את חמאס ולהשיב את החטופים. צה"ל צריך לדעת להתמודד עם המורכבויות של המטרות האלה, ולכן בפעם הקודמת הגענו להפוגה על מנת להשיב חטופים, וצה"ל היה צריך לספק את התנאים המבצעיים גם בהפעלת הלחץ על חמאס.
"הסיבה היחידה שהעסקה הזאת יצאה אל הפועל זה הלחץ הצבאי שהיה, שחמאס ביקש לעשות הפוגה, וכך אנחנו יצרנו את התנאים על-מנת לאפשר את השבת החטופים. גם במהלך ההפוגה הרגנו מחבלים והיו היתקלויות, זה חלק מהעשייה המבצעית. לא הורדנו שום דבר ברמת היכולות המבצעיות שלנו, שום דבר ברמת ההתניות המבצעיות שלנו. הצורך שלנו בפירוק חמאס יעבור דרך כל המעוזים, אין דרך אחרת לפרק את חמאס. צריך להרוג מנהיגים, לקחת תשתיות תת-קרקע, לקחת אמל"ח, להרוג מחבלים. זאת המשמעות של פירוק חמאס. לא אבדה לנו הדרך גם אם תהיה עוד הפוגה".

"אם תרצו - הוא יבוא גם לממשלה"

במקביל, השר דודי אמסלם יצא בישיבת הממשלה נגד הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. "מה פתאום הוא לא מגיע לממשלה? למרות שאני גאה מבחינה עדתית בטולדנו (נציג המטכ"ל בישיבת הממשלה אלוף אליעזר טולדנו), האלוף שהוא פה, הרמטכ"ל צריך לבוא", אמר השר אמסלם.
ראש הממשלה נתניהו שיבח את התפקוד של הרמטכ"ל, ואמר שלצבא יש הישגים גדולים מאוד. נתניהו אף ביקש ממזכירו הצבאי אלוף אבי גיל שיתאם הגעה של הלוי לאחת מישיבות הממשלה הקבועות. טולדנו אמר: "הרמטכ"ל מדבר בפני הקבינט המורחב והמצומצם. אם תרצו - הוא יבוא גם לממשלה". גם השרה מירי רגב הצטרפה לדרישת השר אמסלם שהרמטכ"ל צריך להופיע בפני מליאת הממשלה.