נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מוכן להפסיק את המלחמה מול אוקראינה, במידה ויסוכם במגעים בין הצדדים על הפסקת אש – שמכירה בגבולות הנוכחיים ובפריסת הכוחות בשטח. כך אמרו לרויטרס ארבעה גורמים רוסים, שהדגישו שבהיעדר תגובה של קייב והמערב, פוטין מוכן להמשיך להילחם.
שלושה מהגורמים, שבקיאים בפרטי השיחות בסביבתו של הנשיא הרוסי, אמרו לרויטרס כי הוא הביע תסכול בפני צוות היועצים המצומצם שלו מ"ניסיונות בתמיכה מערבית" לסכל את המגעים האפשריים לסיום המלחמה, ומהחלטתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לשלול אפשרות לשיחות עם הרוסים. "פוטין יכול להילחם ככל שיידרש, אבל גם מוכן להפסקת אש ולעצירת המלחמה", אמר הגורם הרביעי – שהוגדר ברויטרס כמקור בכיר שעבד עם פוטין, ובקיא בפרטי השיחות שמתקיימות בצמרת הקרמלין.
לפני כחודשיים: תור ארוך להצבעה בבחירות לנשיאות בשגרירות רוסיה בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא )

4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במסיבת עיתונאים בקייב עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במסיבת עיתונאים בקייב עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
פוטין ונשיא אוקראינה זלנסקי
(צילום: רויטרס )
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, שהתבקש למסור תגובה לפרסום, אמר כי פוטין הבהיר שוב ושוב שרוסיה מוכנה לנהל דיאלוג כדי "להשיג את מטרותיה", ושרוסיה לא מעוניינת ב"מלחמה נצחית".
בשבועות האחרונים מפעילה רוסיה לחץ כבד על הכוחות האוקראיניים, ורושמת הישגים בשטח. לפי הגורמים, פוטין מעוניין לנצל את המומנטום הזה כדי לסיים את המלחמה. לפי שניים מהגורמים ששוחחו עם רויטרס, פוטין רואה את ההישגים שרשמו כוחותיו עד כה ככאלה שמספיקים כדי לשכנע את הציבור שרוסיה מנצחת במלחמה.
פוטין, כך אומרים הגורמים, מבין היטב שכל התפתחות דרמטית במלחמה תדרוש גיוס חיילים נוספים – מהלך שאחד הגורמים טען שהנשיא אינו מעוניין בו. הפופולאריות של פוטין ברוסיה דעכה בספטמבר 2022, כשהפר את הבטחתו והודיע על גיוס מילואים נרחב. החברה הרוסית הגיבה בבהלה להודעת גיוס – ומאות אלפי גברים עזבו את ארצם.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש עם כתבים צבאיים רוסים ו בלוגרים צבאיים בקרמלין מדבר על מלחמה ב אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש עם כתבים צבאיים רוסים ו בלוגרים צבאיים בקרמלין מדבר על מלחמה ב אוקראינה
לפי אחיד הגורמים, הנשיא לא מעוניין בגיוס מילואים נוסף
(צילום: AP)
אחד הגורמים אמר לרויטרס כי להערכתו לא יהיה ניתן להגיע להסכם הפסקת אש עם אוקראינה, כל עוד וולודימיר זלנסקי נמצא בשלטון. לדבריו, ניתן יהיה לסכם על סיום המלחמה רק אם רוסיה "תעקוף" אותו – ותגיע להסכם עם ארה"ב, בעלת בריתה של קייב. יש לציין כי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שביקר בקייב בשבוע שעבר, אמר לכתבים שהוא לא מאמין שפוטין מעוניין במשא ומתן רציני להפסקת אש.
בחודש הבא יתקיימו בשווייץ שיחות שבהן שואפת אוקראינה לגבש עמדה בינלאומית מאוחדת על הדרך לסיים את המלחמה. זלנסקי אמר שפוטין לא צריך להשתתף בשיחות, ושווייץ לא הזמינה אליהן נציגים רוסים. אוקראינה ושווייץ רוצות שלשיחות יגיעו בעלות ברית של מוסקבה, בהן סין. פוטין, שביקר החודש בסין, העריך שקייב תנצל את השיחות כדי לגבש קונצנזוס סביב הדרישה של זלנסקי לנסיגה מוחלטת של הצבא הרוסי מארצו. על האפשרות למגעים לסיום המלחמה אמר: "אנחנו מוכנים לדיונים, מעולם לא סירבנו".
4 צפייה בגלריה
חיילי מילואים רוסיה מחוז וולגוגרד
חיילי מילואים רוסיה מחוז וולגוגרד
חיילי מילואים רוסים בדרך לחזית
(צילום: AP )
בעבר דחתה קייב את ההצהרות הרוסיות על "נכונות לקיים שיחות", ואמרה שמדובר בניסיון להטיל על אוקראינה את האשמה על פרוץ המלחמה. באוקראינה אמרו שפוטין, ששלטונו הכחיש פעמים רבות שהוא מתכנן לפלוש לאוקראינה, אינו אדם שניתן לסמוך עליו תחת שום הסכם. באוקראינה, וגם ברוסיה, אמרו בעבר שהם חוששים שהצד השני ינצל את הפסקת האש כדי להתחמש מחדש לקראת חידוש הקרבות.
הגורמים ששוחחו עם רויטרס הדגישו כי פוטין ידרוש שהסכם הפסקת האש יתבסס על תמונת המצב הנוכחית, והשטחים שכבשו הרוסים. "פוטין יגיד שאנחנו ניצחנו, שנאט"ו תקפה אותנו וששמרנו על הריבונות שלנו, ושיש לנו עכשיו מסדרון יבשתי לחצי האי קרים – מה שנכון", אמר אחד הגורמים.
עצירת המלחמה במצב הנוכחי – והישארות רוסית בשטחים שבהם כוחותיה נמצאים – תעניק למוסקבה אחיזה משמעותית בארבעת המחוזות האוקראיניים שהיא הכריזה על סיפוחם בספטמבר 2022 (דונייצק, לוהנסק, זפוריז'יה וחרסון) אך ללא שליטה מוחלטת באף אחד מהם. בהסכם שכזה תחמיץ מוסקבה את היעד שהציבה לעצמה – שליטה מלאה בארבעת המחוזות – שעבורה מהווים חלק מרוסיה.
4 צפייה בגלריה
זירת מתקפה של רוסיה בעיר חרקוב אוקראינה
זירת מתקפה של רוסיה בעיר חרקוב אוקראינה
זירת מתקפה רוסית בעיר חרקוב
(צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)
דובר הקרמלין פסקוב אמר כי אין אפשרות שרוסיה תחזיר לאוקראינה את השליטה בארבעת המחוזות, שמוגדרים כעת כחלק מרוסיה בכפוף לחוקת המדינה. לפי גורם שעבד עם פוטין, אחד השיקולים שבעקבותיהם רוצה פוטין לסיים את המלחמה הוא שככל שהמערכה נמשכת גדל החשש למתיחות גבוהה בחברה הרוסית – מכיוון שאנשי מילואים חוזרים משדה הקרב לרוסיה, ומתוסכלים ממצבם בשוק העבודה ומהשכר שלהם.
בפברואר שלושה גורמים רוסים אמרו לרויטרס שארה"ב דחתה הצעה של פוטין להפסקת אש, שגם היא הייתה בכפוף למצב בשטח ולפריסת הכוחות הרוסיים. לפי רויטרס, הצבא הרוסי שולט כיום ב-18% משטחה של אוקראינה, והחודש התקדמו כוחותיו במחוז חרקוב שבצפון-מזרח אוקראינה. הגורמים הרוסים אמרו כי בהיעדר הפסקת אש מעוניין פוטין להגדיל את השטח הכבוש ככל שניתן – כדי להגדיל את הלחץ על אוקראינה. גורם שעבד עם פוטין אמר כי הנשיא הרוסי מתכנן לכבוש שטחים, בהדרגה, עד שזלנסקי יציע לסיים את המלחמה.