שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן דוחה את הדיווחים על משבר ביחסים בין ישראל לארצות הברית על רקע שיחות הגרעין עם איראן. "ביעד אנחנו מאוחדים: למנוע מאיראן להפוך למדינת סף גרעינית. הגישות שונות בנוגע לדרך הנכונה. לא הייתי קורא לזה משבר", הוא אמר בריאיון לאולפן ynet הבוקר (ראשון).
ארדן התייחס בפסימיות לשיחות המתנהלות בווינה בין איראן והמעצמות. "אני לא חושב שיש מי שיכול להעריך מה יקרה במשא ומתן בווינה, אבל בשום תרחיש התוצאה כנראה לא צפויה להיות טובה מבחינתנו", אמר.
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן לאחר חתימת ההסכם
גלעד ארדן לאחר חתימת ההסכם
ארדן ומזכ"ל האו"ם (במרכז) עם ההחלטה ההיסטורית נגד הכחשת השואה

"הדיון הוא על חזרה לאותו הסכם שיש עליו קונצנזוס בישראל שהוא הסכם לא טוב, וגם אם יחזרו אליו צריך יהיה להגיע להסכם משופר יותר שבאמת בולם את ההתגרענות של איראן. אנחנו מנסים להשפיע כמיטב יכולתנו ואומרים שוב ושוב שזה לא הזמן להסיר סנקציות", הוסיף.
הוא הסביר כי "מרגע שאיראן תהיה חזרה בתוך ההסכם הישן בלי סנקציות והרבה יותר כסף, הסיכוי שהם יסכימו לדון בהסכם משופר יהיה קטן מאוד. אבל חובתנו לנסות ולהשפיע גם על התכנים שדנים בהם עכשיו בווינה. יש צוותים משותפים שמביעים את העמדה של ישראל ומנסים להשפיע על כך שגם אם יהיה הסכם, הוא לא יפעל בצורה קשה מאוד נגד האינטרס שלנו".
4 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
"חובתנו לנסות להשפיע על ההסכם". שיחות הגרעין בווינה
(צילום: רויטרס)
כשנשאל על טיב היחסים בין ירושלים לוושינגטון, ובפרט בין ראש הממשלה נפתלי בנט לנשיא ג'ו ביידן, בצל המחלוקת בעניין איראן, השיב כי התיאורים על משבר מוגזמים. "גם אם יש חילוקי דעות בנושא הזה, הרי שהם לא לגבי היעד. ביעד אנחנו מאוחדים: למנוע מאיראן להפוך למדינת סף גרעינית. מה הטקטיקה והדרך הנכונה? הגישות שונות, וזה עדיין לא אומר שבראייה הרחבה יותר אין שיתוף פעולה. יש הרבה מאוד שיח במגוון רחב מאוד של נושאים", אמר ארדן. עם זאת הוא הוסיף: "בעניינים האישיים בין המנהיגים אני לא מעורב ואני לא בקיא ולכן לא יכול לענות".
ארדן התייחס להישג ההיסטורי שרשמה ישראל ביום חמישי לאחר שהעצרת הכללית של האו"ם אישרה החלטה ביוזמת ישראל וגרמניה נגד הכחשה שואה. "התרגשתי מאוד, כי זו הפעם השנייה בלבד בהיסטוריה שמדינת ישראל מצליחה להעביר החלטה בעצרת האו"ם", אמר ארדן. "כיוונתי במיוחד להעלות אותה ביום שבו מציינים 80 שנה לוועידת ואנזה, היום הארור שבו הנאצים החליטו על הפתרון הסופי".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ונפתלי בנט בלחיצת יד בעת המפגש בבית הלבן
ג'ו ביידן ונפתלי בנט בלחיצת יד בעת המפגש בבית הלבן
משבר אישי? ביידן ובנט בבית הלבן בדצמבר
(צילום: EPA)
הוא הסביר כי "ההחלטה הזו נותנת כלים פרקטיים איך להיאבק במכחישי השואה, ובכל התופעה המטורפת והמסוכנת הזו שהתפשטה מאוד בגלל השימוש באינטרנט וברשתות החברתיות. אני מאוד גאה שזכיתי להיות מי שהוביל את ההחלטה ההיסטורית הזו".
הוא הוסיף: "זאת פעם ראשונה בהיסטוריה שהאו"ם מתאחד על קריאה ברורה לחברות באינטרנט להיות הרבה יותר פרו אקטיביות ושיש להן אחריות על ההסתה הפרו אנטישמית שמשתוללת על הפלטפורמות שלהן. ההחלטה הזו תאפשר לי לפנות למדינות ולבקש להניע גם חוקים נגד חברות האינטרנט, כי ברגע שהאו"ם קבע בקונצנזוס שזה קו אדום, הן לא יוכלו להתחמק מאחריות הפעם".
צריך לומר שאלה ימים לא פשוטים ליהודים - לא בארה"ב ולא באירופה - והאנטישמיות משתוללת ברשתות. "זו הסיבה שלפני כמעט שנה, קצת לאחר שהתמניתי לתפקידי באו"ם, הנחיתי את המשלחת שהמאבק באנטישמיות ובפשעי השנאה נגד יהודים יהיה בראש סדר העדיפויות שלנו. ניהלנו משא ומתן עם הרבה מדינות כדי לגבש את הרוב שבא לידי ביטוי בהצבעה בעצרת האו"ם. אבל אנחנו רואים את ההתקפות האנטישמיות. גם בארצות הברית ראינו את זה בשומרי החומות. אפילו כאן ברחובות בניו יורק היו התקפות פיזיות אלימות נגד יהודים. זה מעולם לא בלט כמו הפעם".
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
"שום מילה על הטרור הפלסטיני". ארדן והאבן בעצרת האו"ם

"מופע של צביעות במועצת הביטחון"

בשבוע שעבר, נמתחה על ישראל ביקורת במועצת הביטחון בעקבות פינוי משפחה פלסטינית בשייח ג'ראח. ארדן הציג בדיון אבן שכמותה הושלכה לעבר כלי רכב של ישראלים. "היה עליי כעס כי הצלחתי להגניב את הסלע הזה בתוך התיק שלי, אבל לא הייתה לי ברירה. יש פה מופע של צביעות פעם בשלושה חודשים במועצת הביטחון, כשמתקיים דיון על המזרח התיכון". לדבריו, "שוב מאשימים את ישראל בקולוניאליזם ואפרטהייד וכל השקרים הממוחזרים, ושום מילה לא על הטרור הפלסטיני, לא על ההסתה, לא על התשלום למחבלים על חמאס. שום דבר".
"האו"ם משום מה עוקב אחר פעולות אלימות נגד פלסטינים ואני מקבל את זה כמובן פעולות שראויות לכל גנאי, אך מתעלם מפעולות טרור של פלסטינים של השלכת בקבוקי תבערה, ובלוקים על אוטובוסים ומכוניות. כמובן שזה דבר קטלני ורצחני ואני אמרתי שאדגים להם שירגישו ויראו במו עיניהם במה מדובר. 1775 פיגועי אבנים רק ב-2021 חוץ מרקטות, דריסות, דקירות וירי".