2 צפייה בגלריה
משמאל קטיה לויצקי
משמאל קטיה לויצקי
מעבדה באיכילוב
(צילום: טל שחר)
המצוקה והאיום: הסתדרות עובדי המעבדות מאיימת לראשונה כי אם לא יימצא פתרון תקציבי לטובת תוספת כוח אדם – ינקטו בצעדים ארגוניים לאחר דעיכת הגל החמישי. ראשי ההסתדרות טוענים כי מאז נכנס לתפקידו שר הבריאות ניצן הורוביץ לא נפגש עימם.
על רקע מאבק עובדי המעבדות, שורת עדויות שהגיעה לידי "ידיעות אחרונות" בימים האחרונים ממנהלי מעבדות בבתי חולים ברחבי הארץ מציגה את עומק המשבר, ואת הפגיעה הקשה באיכות הטיפול לו זוכים המטופלים. המנהלים חושפים, בין היתר, כיצד רופאים לא מקבלים החלטות רפואיות קריטיות בהיעדר תוצאות של בדיקות.
"אחריות עצומה מונחת על כתפי העובדים בבנק הדם, שנאלצים לעבוד שעות רבות, גם במשמרות כפולות", כתבה מנהלת אחת המעבדות בבית חולים במרכז הארץ. "כבר מספר חודשים שאני מנסה לגייס עובדים חדשים למעבדה, וההיענות דלה".
מנהלת אחרת העידה: "כיום מצבת כוח אדם מלאה במעבדה מונה שבעה וחצי עובדים, זאת לאחר שבשנת 2015 קוצצו למעבדה 1.75 תקנים. במצבת כוח אדם מלאה המעבדה יכולה לעמוד בעומסים בהם היא נתונה, אלא שזו מצבת כוח אדם מינימלית, ללא שום רזרבה. כל מחלה של עובדת מכניסה את המעבדה לבעיה; מחלה או היעדרות של שני עובדים מכניסות אותנו לפיגורים בלתי ניתנים לשליטה".
מנהל אחר העיד ש"התפוקות במעבדה גדלו בשנים האחרונות לשיעורים של 170% ביחס לעבר, כאשר נוספו מטלות. התוצאה היא תחלופה מהירה של תורנים שמעדיפים לעזוב למקומות אחרים לאחר זמן קצר שגויסו. תורנים אחרים מורידים את מכסת התורנויות שהם מבצעים".
2 צפייה בגלריה
ד"ר יפעת אלקלעי, מנהלת המעבדה האימונולוגית
ד"ר יפעת אלקלעי, מנהלת המעבדה האימונולוגית
ד"ר יפעת אלקלעי, מנהלת המעבדה האימונולוגית
(צילום: מירי גטניו )
המצוקה, כאמור, פוגעת קשה במטופלים ובמאושפזים בבתי החולים. "אנחנו עובדים בתת-תקינה ובתת כוח-אדם שנים, זה לא סוד", אומרת ד"ר יפעת אלקלעי, מנהלת המעבדה האימונולוגית באיכילוב. "אנחנו מקדישים הרבה מאוד מכוח האדם שלנו לקורונה, מניידים אנשים, דוחקים את כולם לקצה מבחינת כמות הבדיקות, כאשר בגל הנוכחי יש לנו הרבה מאוד עובדים מבודדים, חולים". ד"ר אלקלעי מוסיפה: "כבר יותר משנתיים אנחנו לא מצליחים לגייס עובדים חדשים. אנשים פורשים ואין לנו תחליף. אין כוח אדם ואנחנו לא עומדים בעומס העבודה. זה אומר שאם מישהו אמור לחכות שבוע לתוצאה של בדיקת צליאק, הוא ימתין שבועיים או שלושה, ומי שמחכה במיון לספירת דם יהיה שם יותר שעות".
לדברי אלקלעי, "אין מספיק אנשים שיעשו את הבדיקות. את הבדיקות הדחופות ביותר, שמגיעות מטיפול נמרץ, אנחנו מקדמים לעדיפות ראשונה, אבל זה עניין של חיים ומוות. שאר האוכלוסייה נדחקת ולא מקבלת תוצאות. האנשים שלנו עושים הכל כדי להספיק כמה שיותר בדיקות, אבל אנחנו לא מצליחים להעמיד את המקצוע על הרגליים. עסוקים בלענות כל היום לטלפונים של רופאים שלא מצליחים לקבל החלטה רפואית כי אין תוצאות של בדיקת מעבדה".
עובדי המעבדות מתכוננים כאמור להחריף את המאבק שלהם בימים הקרובים. "אי אפשר לנטוש את המעבדות במצב כזה", אומרת אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות. "זו תהיה פגיעה במטופלים, ומצפונית אני לא יכולה להרשות לעצמי לעשות את זה, אבל מצד שני החולים נפגעים. אני קוראת לשר הבריאות: גלה קצת מצפון ושב איתנו. אף פעם לא ישבנו איתו מאז שנכנס לתפקידו. פשוט הפקירו אותנו. על פניו אין שביתה כעת, אבל בפועל יש שביתה בכל מעבדה כי אין כוח אדם. כשהגל ייגמר לא תהיה לנו ברירה אלא לנקוט צעדים ארגוניים".
מלשכת שר הבריאות נמסר: ״השר הורוביץ נמצא בקשר הדוק עם ההסתדרות הכללית ביחס לכל קבוצות העובדים במערכת הבריאות. בלשכת השר לא אותרה פנייה לפגישה מצד הסתדרות עובדי המעבדות, אולם השר ישמח להיפגש עם נציגיה של קבוצת עובדים חשובה זו, שיש לה חלק חשוב במאבק הלאומי בנגיף הקורונה. לשכתו תקדם ישיבה עמם בהקדם.
“שר הבריאות עודכן כי אין סכסוך עבודה פתוח עם עובדי המעבדות בכלל המערכת, וכי לפני כחצי שנה נחתם עם הסתדרות עובדי המעבדות הסכם מיטיב, במסגרתו ניתנו תוספות שכר לדרגות מסוימות, מענקים לנושאי דרגות אחרות, וכן תשלומים נוספים לעוסקים במאבק בקורונה. השר הורוביץ, שהביא תקציבי שיא למערכת הבריאות, יותר מכל קודמיו, ימשיך להוביל את מערכת הבריאות לשינויים רבים וחשובים לאחר שנים של קיפאון והזנחה".