3 צפייה בגלריה
פילבר בבית המשפט
פילבר בבית המשפט
פילבר בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
עד המדינה בתיק 4000 שלמה פילבר הודה בצהריים (שלישי) בבית המשפט המחוזי בירושלים כי הוא מחק הודעות שנשלחו אליו מבעל השליטה בבזק שאול אלוביץ' והמנכ"לית סטלה הנדלר במהלך החקירה - וטען כי הסיבה לכך הוא הזיכרון המלא של הטלפון.
"מחקתי ערימה גדולה של חשבונות כבדים מאוד", טען פילבר כשהתובעת יהודית תירוש שאלה אותו אם בתקופה שבה זומן לחקירה ברשות לניירות ערך נפטר מהודעות וואטסאפ. "הגעתי ל-96% בזיכרון של הטלפון. מחקתי את סטלה, שאול, קבוצה משפחתית גדולה וקבוצה של הקהילה שלי. אלה שהתכתבתי איתם עד אין סוף", אמר פילבר. "זה היה כבד מאוד, אבל לא מחקתי אף מייל ולא העלמתי ראיות".

עוד סיפר: "דפקו אצלי בשש בבוקר לחיפוש ראשון ולא מצאו הרבה. בשמונה אמרתי לרעייתי שאני שמח שסוף-סוף אוכל להציג את עמדתי לא דרך הפילטרים של התקשורת, אלא באמת מה עשיתי ומה לא".
פילבר נשאל גם על הסכם עד המדינה שחתם עליו ואמר שהוא עדיין עומד מאחורי החלטתו. "התייעצתי לפני עם עורכי דין וגם בבית המשפט למחרת", אמר. "במהלך כל ימי החקירה הייתי מיועץ משפטית".
היום היה היום השישי לעדותו של פילבר, שהיה מנכ"ל משרד התקשורת בתקופה שבה בנימין נתניהו שימש שר התקשורת בנוסף לתפקידו כראש הממשלה. בפתח העדות שאלה אותו עו"ד תירוש על שיחה שקיים איתו נתניהו בתחילת 2016, כמה חודשים אחרי שביקש ממנו לקדם את ענייניה של בזק, ובה ביקש לדעת כיצד הוא מתקדם.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
"ביקש לדעת איפה דברים עומדים ביחס לאלוביץ'". נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
"הוא (נתניהו) שאל אותי לדעת איפה הדברים עומדים ביחס לבזק. לא זוכר בדיוק את הניסוח. אבל שאל מה הפעולות שאני עושה במשרד ביחס לבזק. באופן כללי סקרתי לו את הדברים, את כל הנושאים. אמרתי לו גם משפט כמו 'אני מתקדם בהתאם למתווה כחלון'. בדרך כלל הוא עושה שיחות בסוף שבוע. מישהו הסב את תשומת ליבו", סיפר.
תירוש: "בחקירה שלך אמרת 'הוא ביקש לשמוע ממני איך מתקדמים התהליכים בהפרדה המבנית'. פילבר: "אני לא זוכר שאמרתי 'הפרדה מבנית'. אני נתתי לו 'בריף' של מה שאני מטפל במשרד, אז גם ההפרדה המבנית היא חלק מזה. אני תיארתי לו את מה שאני מטפל בו במשרד. השאלה שלו הייתה 'מה קורה?'". תירוש: "אמרת בחקירה שלך שהוא רצה לברר שהמסר הכללי הוא התקדמות. אמרת שהוא בשיחה הזאת רצה לשמוע ש'אנחנו לא סוטים מהמסגרת הכללית ושאני מקדם את הנקודות הרלוונטיות'". פילבר: "כבר הייתה לי תוכנית מגובשת. נתתי תמונת מצב כמו שהיא הייתה אז". תירוש: "אני מבינה שמבחינתך זה סוג של שיחת המשך שמנטרת אותך". פילבר: "זו שיחה שהוא מרים טלפון אחרי כמה חודשים, שואל אותי מה קורה, הוא השר. נתתי לו תמונת מצב". תירוש: "בכל זאת אני שואלת אם יש קשר בין השיחה הזאת לבין השיחה הראשונה". פילבר: "זה יותר קשר מסוים. כן. אני מחבר את זה ברמה כזאת או אחרת להתעניינות שיש לו בהתחלה. תירוש: "זו היתה שיחה שגרתית או חריגה?". פילבר: "זה היה יחסית חריג".
פילבר הסביר כי "מתקדם בהתאם למתווה כחלון" היה מעין שם-קוד ביניהם ל"צעדים במשרד תקשורת שלא בהכרח היו קשורים למתווה כחלון כמו ענייני בזק".
לאחר מכן התייחסה התובעת לסעיף בכתב האישום העוסק בעיכוב החלטה בעניין "התשתיות הפסיביות" שנועדה לאפשר למתחרותיה של בזק לעסוק בתשתיות שלה. "קבעת להוציא מכתב לבזק שלא מתקבלת עמדתם בסוגיה. אז סטלה (הנדלר, מנכ"לית בזק) פונה אליך בנושא ובעקבות זה שינית את תגובתך. אמרת בחקירה כי נעתרת לבקשתה משני טעמים - ואחד מהם היה בהתאם למדיניות כלפי בזק לא לפעול להגיע לעימות, בהתאם להנחיית נתניהו". פילבר אישר כי אישר את ההחלטה כעבור כמה חודשים, וכי העיכוב "היה שווה כסף לבזק".
3 צפייה בגלריה
יהודית תירוש
יהודית תירוש
התובעת עו"ד יהודית תירוש
(צילום: יואב דודקביץ')
תירוש שאלה את פילבר גם על יחסיו עם דוברו של נתניהו, ניר חפץ. פילבר כינה אותו בצחוק "הנמסיס" על רקע ויכוחים ביניהם בטוויטר בתקופה האחרונה.
"מה זכור לך אם בכלל לגבי פגישות איתו שעסקו ברצונות להקים ערוץ טלוויזיה?", שאלה עו"ד תירוש. "הייתה פגישה אחת בבית ראש הממשלה בעניין אחר, שהעניין (ערוץ הטלוויזיה) עלה בה באיזשהו שלב על הדרך. אבל באופן כללי חפץ דיבר איתי שהוא רוצה להקים ערוץ טלוויזיה. הוא הזכיר את רומן אברמוביץ' שיתרום אולי לערוץ הזה, כי דיברנו על עלות של עשרות מיליונים להקמה של ערוץ טלוויזיה. הוא אמר שהיה לו משקיעים. זה היה באמצע 2016".
הוא הוסיף: "חפץ היה מעורב בסוגיית התאגיד, הניסיונות להשפיע על הדמויות שיובילו את התאגיד. בשלבים של הקמת התאגיד הוא נפגש עמי בסוגיה וניסה להתעדכן, כי הייתי בקשר רצוף עם אלדד קובנלץ (מנכ"ל תאגיד השידור)".
תירוש שאלה: "בענייני בזק, אלוביץ', היו לכם מפגשים בעניין הזה?". פילבר השיב: "היו שלושה מפגשים. הייתה פעם אחת שהוא רצה להבין מה אנחנו עושים עם אלוביץ' במשרד התקשורת. סיפרתי לו איפה דברים פחות או יותר עומדים. הייתה פגישה אחת שהייתה יותר מאוחר, שבה הוא אמר לי 'אל תרוץ מהר מדי, אנחנו צריכים אותם לבחירות. אם תשביע את רצונו בהכול, מחר בבוקר אולי לא יעמוד לרשותנו בבחירות'. בכולן שמעתי והקשבתי, אבל לא נתתי לו אינפורמציה ולא טרחתי לקבל את זה כהנחיות".
פילבר הוסיף: "ניר חפץ ואני היינו בשני עורצים נפרדים - הוא היה יותר מקורב לשרה ואני יותר למר נתניהו, שאם רצה להעביר לי מסר ידע להעביר לי ישירות. זיהיתי שהוא (נתניהו) לא בהכול שיתף ועירב את חפץ, לכן לא תמיד ידעתי מאיזה אינטרס הוא הגיע. חפץ היה מגיע אלי הביתה, היה מתקשר 'אני רוצה לפגוש אותך. יורד מירושלים' או משהו כזה. היינו שמים טלפונים בצד והיינו משוחחים. התחושה שלי הייתה שאם הוא יורד בדחיפות ומגיע אלי מירושלים, כנראה זה מראש הממשלה או מישהו אחר. הוא לא מגיע אליי ביוזמתו".
תירוש: "בחקירה אמרת ש'חפץ אמר שבא מטעם ראש הממשלה או מירושלים'. בפגישה נוספת אמרת שחפץ סיפר שהגיע לפגישה אחרי ש'ישבתי עם יאיר ושרה'". פילבר אישר ואמר זאת שוב בדוכן: "הבנתי שניר בא ואומר שנשלח מטעמם". סנגורו של נתניהו, בעז בן צור, אמר מנגד: "יש עדות ישירה של חפץ שאמר על הפגישה עם פילבר 'בוודאות, נתניהו מעולם לא אמר לי להעביר מסר רגולטורי כלשהו לפילבר, גם לא ברמז'. זו עדות שמועה".
פילבר גם אישר שמחק התכתבויות עם חפץ לבקשתו: "זה היה כשיצאו ידיעות ראשונות שיש חקירה על איש עסקים כלשהו ונתניהו. חפץ אמר לי 'אתה מוחק את ההודעות ממני?', אמרתי שלא - ואז הוא אמר: 'אז תמחק'. כנראה את ההודעות האלו מחקתי".
פילבר סיפר בדיון כי "נתניהו פנה אליי אחרי שהיו דיווחים על חקירה בדרך עם איש עסקים ושאל: 'יש משהו עם בזק שעשינו לא בסדר?'". פילבר נשאל על משמעות השאלה, ואומת עם כך שבחקירה אמר ש"זו לא שאלה תמימה בכלל, לשר שיודע שאחד המפוקחים הוא חבר שלו והוא נותן לך הנחיה להיטיב איתו". תירוש הוסיפה כי גם ברענון אמר פילבר שמדובר בשאלה לא תמימה. פילבר אישר את הדברים.
כנשאל אם קרו מקרים שבהם נתניהו התקשר מכיוון שאחד מבני משפחתו פנה אליו בעניינים רגולטוריים, פילבר סיפר כי פעם אחת יאיר נתניהו פנה לראש הממשלה בנושא חבילת השידורים של הוט, שבתוכה יש את הערוץ הסורי. לדברי פילבר, "הוא שאל אותו 'איך יכול להיות שמדינת ישראל משדרת את זה?', ומשהו עם אלג'זירה. בדקתי ואמרתי לראש הממשלה שזה חופש ביטוי וזה נקנה כחבילה. רק אם מישהו ממערכת הביטחון יגדיר את זה כערוץ עוין יהיה אפשר לעשות עם זה משהו. פעם אחת ראש הממשלה התקשר ב-23:00 בלילה והבנתי שהנושאים האלו יושבים לו על האוזן. בשיחת הטלפון זה היה מאוד אמוציונלי".