8 צפייה בגלריה
כבאים פלסטינים בשטח כינוס
כבאים פלסטינים בשטח כינוס
הכבאים פלסטינים מסייעים במאבק בשריפות בארץ, ולא בפעם הראשונה
הרשות הפלסטינית משתתפת במאמצי כיבוי השריפות בהרי ירושלים, כך נודע ל-ynet. זאת לאחר שהרשות הציעה הבוקר (ג') לישראל את עזרתה - ונענתה בחיוב. בצהריים הגיעו ארבעה צוותי כיבוי וחילוץ פלסטיניים לשטח ומסייעים כעת במאמצים להשיג שליטה על הלהבות.
צוותי הכיבוי מונים ארבע כבאיות כיבוי ועשרים לוחמי אש מהגדה המערבית. הם התמקמו בתחנת הכיבוי המרכזית בבית שמש שבה מנוהל מבצע הכיבוי, וקיבלו תדרוך מבצעי על השטח ועל השריפות. משם יצאו יחד עם צוותי הישראליים לכיבוי השריפות. הגעת צוותי הכיבוי הפלסטינים תואמה על ידי יחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמינהל האזרחי, וקציני היחידות מלווים אותם בפעילות.

8 צפייה בגלריה
כבאיות פלסטיניות בשטח כינוס
כבאיות פלסטיניות בשטח כינוס
הכבאיות הפלסטיניות בשטח הכינוס
זו הפעם השלישית שבה הרשות הפלסטינית מסייעת לישראל בכיבוי שריפות ענק. ב-2010 שלחה רמאללה כוחות להשתתף במאמצי הכיבוי של השריפה הגדולה בכרמל. בפעם השנייה שלחה הרשות שמונה צוותי כיבוי לסיוע בכיבוי השריפות הגדולות שהתחוללו באזור שער הגיא, מבואות ירושלים ובצפון הארץ ב-2016.
ברשות הפלסטינית מנתקים את ההקשר שבין המתיחות הביטחונית והקיפאון המדיני לבין סיוע הומניטרי הדדי במצבי חירום הדורשים תגבור בסיוע של כוחות כיבוי והצלה. בשנים האחרונות התקיימו בישראל ימי עיון ואימונים משותפים לכוחות הכיבוי וההצלה הפלסטיניים כדי להעשיר את הידע המקצועי שלהם במתארים מורכבים יותר כמו שריפות גדולות, וחילוץ לכודים בתאונות דרכים קשות. ישראל מסייעת גם היא לעתים לרשות הפלסטינית בכיבוי שריפות בשטחים חופפים שנמצאים בחלקם בשליטה ישראלית ובחלקם בשליטה פלסטינית.
8 צפייה בגלריה
השריפה
השריפה
פעולות כיבוי האש בשריפה סמוך לירושלים
(צילום: טייסת אלעד)
8 צפייה בגלריה
שריפה הרי ירושלים
שריפה הרי ירושלים
פעולות כיבוי האש בשריפה סמוך לירושלים
(צילום: מתנאל בושרי )
עם זאת, הסיוע הפלסטיני בשנת 2016 לווה באקורד סיום צורם במיוחד. משרד החוץ הישראלי פרסם מודעה שבה הודה לכלל המדינות ששלחו סיוע בכיבוי השריפות - והפלסטינים נדחקו לסוף הרשימה מבלי להשתמש בדגלם כפי שנעשה לגבי כל שאר המדינות שהציעו סיוע.

גנץ: "ערבות הדדית - אינטרס של כולנו"

שר הביטחון בני גנץ העביר היום באמצעות מתאם פעולות הממשלה בשטחים את הערכתו לרשות הפלסטינית על יוזמת הסיוע שלה. "אני מבקש להודות ליו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס על היוזמה לשליחת כוחות כיבוי שהגיעו לסייע לישראל היום", כתב גנץ בטוויטר. "הערבות ההדדית והצלת חיי אדם הם אינטרס משותף של כולנו".
גם שר החוץ יאיר לפיד בירך. "כבאיות של הרשות הפלסטינית עושות את דרכן לסייע בכיבוי השריפות בהרי ירושלים. תודה על שיתוף הפעולה! מעריכים", כתב לפיד בטוויטר.

לצד הסיוע הפלסטיני, שורה של מדינות נענו לבקשת ישראל והציעו סיוע אווירי בכיבוי השריפות בהרי ירושלים. עם זאת, הבוקר החליט נציב כבאות והצלה דדי שמחי להקפיא את הבקשה הישראלית, והסביר כי הכוחות משתלטים על הלהבות בכוחות עצמם. בין המדינות שהסכימו לשלוח סיוע אווירי לישראל הייתה גם טורקיה – שפנתה ביוזמתה לישראל. גם יוון, קפריסין, אזרבייג'ן, ירדן ואיטליה הסכימו לסייע.
שר החוץ לפיד אמר: "לאחר הערכת מצב הוחלט שאין צורך בסיוע בינלאומי בכיבוי השריפות בהרי ירושלים. אני רוצה להודות ולמסור הערכה לכל המדינות שהביעו הסכמתן לבוא ולסייע. ישראל נמצאת כאן עבורן לכל סיוע. לוחמי האש שלנו עובדים קשה מאוד כבר ימים ארוכים בתנאים קשים, אני שולח מכאן את הערכתי, שמרו על עצמכם".
יואב זיתון ואיתמר אייכנר השתתפו בהכנת הכתבה