יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי יצאה בשיחות סגורות עם גורמים פוליטיים נגד התנהלות ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד ונציג המחנה הממלכתי, השר זאב אלקין, שלטענתה ויתרו על הפיליבסטר בהצבעה על החלפת יו"ר הכנסת מוקדם יותר השבוע. "זו התנהלות שערורייתית וגם ויתור של ממש על אחד הכלים הכי אפקטיביים שיש בכנסת", אמרה.
דבריה של מיכאלי, שאמורה להיות חברה בכירה באופוזיציה העתידית והמפולגת, גם מעידים על החשדנות בין הגורמים בה. חבריה מנסים לפעול בהילוך גבוה בוועדות המיוחדות שהוקמו נגד החקיקה המתהווה של הממשלה המיועדת, אך בשעה שכלפי חוץ שומרים על תיאום וחוזרים על המסר של "חזית אחידה", בחדרים הסגורים יש לא מעט זעם על המהלכים האחרונים.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"התנהלותו שערורייתית". מיכאלי נגד לפיד
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
דיון הוועדה המיוחדת לכשירות שרים שדנה בחוק דרעי
דיון הוועדה המיוחדת לכשירות שרים שדנה בחוק דרעי
הביקורת הופנתה גם אליו. השר היוצא אלקין
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מבחינת מיכאלי, השיא הגיע השבוע כאשר ביש עתיד הגיעו לסיכום על הליכוד שהפיליבסטר שתוכנן למליאה יבוטל אם ההצבעה על החלפת יו"ר הכנסת מיקי לוי ביו"ר הזמני יריב לוין תידחה ביום. "עצם העובדה שהשרים הם שלנו, ושר מסכם בדיון הוא של הקואליציה שלנו, זה יתרון אדיר ביכולת לשלוט בפיליבסטר. הם פשוט מוותרים על זה ברגע ואז עוד מציגים את זה כ'ניצחון'", אמרה כשהתייחסה לציוץ של מפלגת יש עתיד בה הציגו את דחיית ההצבעה ביממה כ"ניצחון ראשון".
הרעיון מאחורי הביקורת הוא שאמנם יו"ר הכנסת הוחלף, אבל כל עוד לא הושבעה ממשלה והשרים המכהנים עדיין בתפקידם, לקואליציה היוצאת יש לא מעט מרחב תמרון לא ממומש. ביש עתיד ובמחנה הממלכתי מסבירים מנגד שדווקא בהשגת ההסכמות הצליחו למשוך זמן ולעכב את החקיקה, דבר שלעת עתה מצליח. בשל כך, הם טוענים, הפיליבסטר לא הכרחי כעת.

ח"כים נגד קרעי: "התנהלות דורסנית"

בינתיים, חברי כנסת מהאופוזיציה העתידית פנו ליועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפק, בטענה ליחס מבזה של הקואליציה המתגבשת כלפיהם. חבר הכנסת יוראי להב-הרצנו מיש עתיד כתב לאפק כי הוצא מוועדה מיוחדת בראשות ח"כ שלמה קרעי מהליכוד: "קראתי הערות ביניים, שמותרות לחברי הכנסת. גם כאשר היועץ המשפטי לוועדה הבהיר לח"כ קרעי באופן חד-משמעי שאינו יכול לעשות זאת מכיוון שזו עבירה על החוק – ח"כ קרעי עמד על דעתו".
3 צפייה בגלריה
דיון הוועדה המיוחדת לכשירות שרים שדנה בחוק דרעי
דיון הוועדה המיוחדת לכשירות שרים שדנה בחוק דרעי
"עובר על החוק, מרחיק ח"כים רק מהאופוזיציה, ובאופן סיטונאי". ח"כ קרעי
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
לדבריו, קרעי טען ש"זו סמכותו": "יצוין כי יו"ר הועדה עושה בימים האחרונים שימוש תכוף בכוחו להרחקת ח"כים – רק מהאופוזיציה ובאופן סיטונאי. איש מחברי הקואליציה שמעיר הערות ביניים לא הוצא מהדיונים. זו התנהלות דורסנית שמביאה להשתקה בפועל של חברי כנסת רק כי דעתם אינה עולה בקנה אחד עם עמדת יושב ראש הועדה, עניין שהוא מקפיד לציין בדבריו. לא יעלה על הדעת שיו"ר ועדה ינצל לרעה את כוחו וימנע מח"כים את זכות ההשתתפות שלהם ובכך – יפגע בזכות הייצוג של הציבור".
הוא הוסיף: "זו פגיעה חמורה בחופש הביטוי שמתרחשת לאור יום בתוך בית המחוקקים הישראלי, ואסור לאפשר לה להימשך". גם ח"כ ולדימיר בליאק פנה ליועמ"שית הכנסת וטען כי "חברי הכנסת מהקואליציה היוצאת נתונים תחת מתקפה מאסיבית מטעם הקואליציה המתהווה. חברי כנסת מהמפלגות השונות מוצאים עצמם מורחקים מהוועדות על ידי יושבי הראש באופן שאינו מכבד וללא הגבלת זמן". לדבריו, "אנו שומעים בוועדות כי יושבי ראש הוועדות מנמקים את הרחקת חברי הכנסת בתואנה ש'עשו להם אותו הדבר'. על פי בדיקה בנושא, הנימוק אינו נכון וגם אינו תואם את תקנון הכנסת".
ח"כ רון כץ פנה גם הוא לעו"ד אפק, ופנה אליה "בבקשה דחופה", להבהרה לעניין מתן זכות דיבור לחברי כנסת בעת דיוני ועדות הכנסת, בפרט בוועדה בראשות קרעי. "במהלך הדיון בהצעת החוק לא אפשר לחברי הכנסת זכות דיבור בטענה כי רשימת הדוברים סגורה. אדגיש כי מדובר בדיון בחוק יסוד ושמיעת חברי הכנסת הכרחית בתהליך החקיקה. התנהלות דורסנית זו מונעת את זכותה הבסיסית של אופוזיציה למלא את תפקידה ובעצם מייתרת מראש את הדיון".
למחאות הללו הצטרפה גם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון מהמחנה הממלכתי: "ההתנהלות של הקואליציה המסתמנת בוועדות, מראה שהם מתבלבלים לחשוב שדמוקרטיה מתחילה ונגמרת ביום הבחירות ותוצאותיו. הדורסנות, סתימת הפיות, המניעה של דיון רציני ומעמיק, התחמקות ממתן תשובות לשאלות מהותיות וסגנון התנהלות בוטה הופכים את הכנסת לקרקס אחד גדול. הפארסה שמתרחשת בכנסת בימים אלה עוד תירשם בדברי הימים של הכנסת".
ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו אמרה כי "לא ייתכן שבדיונים על חקיקות כל כך מהותיות ורגישות לא נותנים לחברי כנסת להתבטא ומוציאים אותם מהוועדה בסיטונאות. ח"כ קרעי שהוציא אותי מדיון בשלוש קריאות בתוך שלוש שניות האשים שאני כיו"ר ועדה התנהגתי בדיוק באותו אופן אז הלכתי ובדקתי. מתוך 44 דיונים אצלי בוועדה, הוצאתי ארבע פעמים חבר כנסת החוצה, ואת קרעי עצמו רק פעם אחת. מדובר פה בשכרון כוח ודורסנות של הקואליציה המסתמנת".
לדברי חבר הכנסת גלעד קריב מהעבודה, "בדרך לדרוס עקרונות יסוד דמוקרטיים, הקואליציה הבאה דורסת גם את הליכי החקיקה התקינים ואת זכויות הדיבור של חברי הכנסת. מעולם לא נעשו מהלכים כל כך בוטים לפני השבעת הממשלה ועוד לפני שנחתמו כל ההסכמים הקואליציוניים. הכיוון של הממשלה הבאה ברור ומסוכן. נתניהו עם הידיים על ההגה ושליחיו בכנסת חותכים את כבלי הבלמים".