שר החוץ של בריטניה, ג'יימס קלברלי, ספג ביקורת קשה אחרי שקרא לאוהדי כדורגל הומואים שנוסעים למונדיאל בקטאר "להתפשר" ו"לכבד את המדינה המארחת". בלשכתו של ראש הממשלה החדש רישי סונאק התנערו מהדברים. במפלגת הלייבור באופוזיציה אמרו שמדובר באטימות מזעזעת.
החוק בקטאר אוסר לחלוטין על קיום יחסים הומוסקסואליים, ועובדה זו מעוררת דאגה לקראת בואם של המוני תיירים למדינה בחודש הבא. לפי הערכות לפחות מיליון אוהדי כדורגל זרים, בהם גם הומואים, לסביות, טרנסג'נדרים ומיעוטים מיניים אחרים, צפויים להגיע לקטאר ולצפות במשחקי הטורניר.
4 צפייה בגלריה
ג'יימס קלברלי שר החוץ של בריטניה
ג'יימס קלברלי שר החוץ של בריטניה
קלברלי ואוהדי נבחרת אנגליה
(צילום: EPA, AFP)
קלברלי נשאל על הסוגיה הלהט"בית לאחר חקירת המשטרה שנערכה בקטאר לפיטר טאצ'ל, פעיל למען זכויות להט"ב שמחה לבדו בדוחא, מול המוזיאון הלאומי של קטאר. טאצ'ל החזיק שלט שבו האשים את המדינה במעצרים של חברי הקהילה הגאה.
"דיברתי בעבר עם הרשויות הקטאריות על אוהדי הכדורגל ההומואים שיצפו בגביע העולם, ואיך הן יתייחסו לאוהדים שלנו ולאוהדים מרחבי העולם", אמר קלברלי. הוא ציין שהגורמים הקטארים "רוצים לוודא שאוהדי הכדורגל ייהנו, ויהיו בטוחים ומוגנים". לדבריו הקטארים יודעים שכמארחי הטורניר הם צריכים "לעשות פשרות מסוימות" על רקע היותה של קטאר "מדינה איסלאמית עם נורמות תרבותיות שונות מאוד משלנו".
4 צפייה בגלריה
ג'יימס קלברלי שר החוץ של בריטניה
ג'יימס קלברלי שר החוץ של בריטניה
מצפה ששני הצדדים יתפשרו כדי שהטורניר יעבור בצורה חלקה
(צילום: EPA)
קלברלי אמר שגם אוהדי הכדורגל הלהט"בים שיגיעו בנובמבר לקטאר צריכים להתפשר. "אחד הדברים שאני אומר לאוהדי הכדורגל הוא לכבד את המדינה המארחת. הם (הקטארים) מנסים להבטיח שאנשים יכולים להיות מי שהם וליהנות מכדורגל, ואני חושב שעם קצת גמישות ופשרות בשני הקצוות זה יכול להיות מונדיאל בטוח, מוגן ומרגש".
"יש לנו שותפות חשובות מאוד במזרח התיכון. מדובר במדינות מוסלמיות, ונקודת הפתיחה התרבותית שלהן שונה מאוד משלנו. אני חושב שזה חשוב, כשאתה אורח במדינה, לכבד את התרבות שלה", הוסיף שר החוץ של בריטניה.
4 צפייה בגלריה
פיטר טאצ'ל פעיל להט"ב מפגין ב דוחא קטאר
פיטר טאצ'ל פעיל להט"ב מפגין ב דוחא קטאר
פיטר טאצ'ל במחאה מול המוזיאון הלאומי של קטאר
(צילום: רויטרס)
קטאר אמרה שהיא מקבלת בברכה את כל האוהדים שיגיעו למונדיאל, גם את חברי הקהילה הגאה, אך הדגישה שהתיירים צריכים לכבד את התרבות השמרנית שלה – שבה גם הבעת חיבה פומבית בין גברים הטרוסקסואלים נחשבת לטאבו. החוק הקטארי קובע עונש מאסר של שנה עד שלוש לאזרחים בוגרים שמורשעים בקיום משכב זכר בהסכמה, ושולח למאסר גם בגין יחסי מין בין נשים.
Three Lions Pride, ארגון האוהדים הלהט"בים של נבחרת אנגליה, הגיב לדבריו של קלברלי ואמר שמדובר ב"התערבות בלתי-מועילה בצורה קיצונית".
4 צפייה בגלריה
אצטדיון לוסייל ב קטאר שיארח את גמר ה מונדיאל
אצטדיון לוסייל ב קטאר שיארח את גמר ה מונדיאל
מחוץ לאצטדיון לוסייל בקטאר, שיארח את גמר המונדיאל
(צילום: AFP)
המונדיאל בקטאר ייפתח ב-20 בנובמבר. השבוע, פחות מחודש לפני פתיחת הטורניר, פרסם ארגון זכויות האדם Human Rights Watch דו"ח שבו הופיעו עדויות של להט"בים תושבי הנסיכות הקטנה שבמפרץ, הטוענים כי המשטרה המקומית עצרה אותם וביצעה בהם מעשי התעללות, הכוללים כליאה במתקן תת-קרקעי ודרישה לטיפולי המרה.
קפטנים של כמה נבחרות אירופאיות שישתתפו בטורניר – בהן אנגליה, צרפת וגרמניה – יעטו במשחקים סרטים עם צבעי דגל הגאווה ועם המסר "אהבה אחת".