בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכה גם הבוקר (שני) חקירתו הנגדית של עד המדינה בתיק 4000 ("פרשת בזק-וואלה") שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ומי שהיה איש אמונו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. את החקירה מוביל סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור, והפעם הוא התמקד בימים שבהם חתם פילבר על הסכם עד המדינה בפברואר 2018, תוך שהוא טוען ל"חורים שחורים" לכאורה בתיעוד של מה שהתרחש בחדר החקירות באותם ימים.
בן צור התייחס בפרט למזכר שמתעד חקירה של פילבר מ-26 בפברואר, כמה ימים לאחר שפילבר כבר חתם על הסכם עד המדינה, ובמהלכה דיבר על "פגישת ההנחיה", אותה פגישה שבה לפי כתב האישום נתניהו הנחה אותו לפעול כמנכ"ל משרד התקשורת באופן שייטיב עם עסקיו של בעלי בזק דאז שאול אלוביץ'. באותה חקירה הייתה לפי המזכר תקלה בחדר החקירות שמנעה את ההקלטה שם, ולכן לפי הפרקליטות החקירה תועדה רק במזכר כתוב.
6 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
שלמה פילבר על דוכן העדים, הבוקר
(צילום: יואב דודקביץ')
6 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
(צילום: יואב דודקביץ')
6 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
(צילום: יואב דודקביץ')
בן צור הוסיף בהלצה שאולי הייתה הפסקת חשמל ספציפית בחדר החקירות של פילבר באותו זמן. לטענת בן צור יש למעשה "יומיים של חורים שחורים, קופסאות שחורות של אותם זמנים בהם נידון עם פילבר הסכם עד המדינה".
במזכר שהציג בן צור במהלך הדיון הבוקר ציינה מי שכתבה אותו כי הבחינה שההקלטה לא עובדת, וביקשה מאישה בשם שירלי לתצא מהחדר ותחליף את דיסק ההקלטה. בן צור פנה לפילבר ושאל אותו אם מדובר היה בהפסקת חשמל: "אתה הבחנת באיזושהי תקלה? ברק פגע במחשב?". פילבר השיב לו: "לפעמים אמרו לי שעוברים לחדר אחר. לא הבחנתי באיזושהי תקלה".
התובעת בתיק 4000, עו"ד יהודית תירוש, אמרה בתגובה כי המזכר שמופיע בכתב האישום לגבי אותו פרק זמן נכתב במחשבים ניידים: "ישב חוקר וכתב ותיעד את מה שקרה בחדר החקירות". תירוש הדגישה כי "אין שאלה שרצו הכול בתיעוד ויזואלי".
6 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור, סנגורו של נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
נתניהו בבית המשפט, מוקדם יותר החודש
(צילום: עמית שאבי )
בהמשך הדיון ניסה בן צור לצייר תמונה שלפיה החוקרים "הנחו" את פילבר בחקירה שקדמה לחתימה על הסכם עד מדינה. הוא ציין כי במהלך החקירה פילבר רשם הערות על פיסת נייר. באותה חקירה – שבן צור הקרין הקלטה שלה באולם בית המשפט הבוקר – שאל פילבר את החוקרים מה אחת החוקרות, אישה בשם ציפי, אמרה לו במהלכה – כדי להיזכר ולרשום זאת בהערות שלו, לקראת התייעצות עם עורך דינו. אחד החוקרים ענה כי ציפי שאלה אם נתניהו הנחה אותו ב"פגישת ההנחיה" רק לגבי רפורמת השוק הסיטונאי, או גם לגבי מיזוג בזק-יס – ואז פילבר כתב זאת על הדף שלו.
בן צור: "ממש הקפידו איתך שתמסור את הגרסה כשאתה נמצא במעצר. ביקשו הארכת מעצר של 15 ימים. למה הסכמת לזה?" פילבר: "הסכמתי למה שהתבקשתי לעשות כחלק מההסכם... אני לא היית לפני זה עד מדינה" השופט משה בר-עם: "15 יום?" פילבר: "אני לא יודע. ההסכמה הייתה להישאר ולמסור גרסה שאהיה תחת מעצר" בן צור: "ואז גם תסכים איתי שכשאתה נמצא בבית המעצר, אפשר להציג לך מצגים מה כל אחד אמר" פילבר: "הייתי מבודד מהעולם החיצון. נסמכתי רק על מה שהכרתי מחדרי החקירות" בן צור: "אתה לא רואה את העולם וחי רק עם מה שמולך" פילבר: "נכון"
הדיון הבוקר נערך על רקע בקשת הפרקליטות לתקן בכתב האישום נגד נתניהו את הסעיף שעוסק ב"פגישת ההנחיה", סעיף העומד בליבת תיק 4000 – ובו מיוחסות לנתניהו עבירות שוחד ומרמה והפרת אמונים. הפגישה עומדת במוקד החקירה הנגדית שעורך לפילבר סנגורו של נתניהו, ובמהלכה הצליח להביך את הפרקליטות כשהציג ראיות שסותרות את לוח הזמנים העולה מכתב האישום בנוגע למועד הפגישה לכאורה.
בעקבות זאת הגישה הפרקליטות את בקשתה לתיקון האישום, באופן שבו יהיה כתוב שם שהפגישה נערכה רק לאחר שנתניהו החליט למנות את פילבר לתפקיד, ולא אחרי שהמינוי כבר אושר – ובכך להגדיל את הטווח האפשרי של קיום הפגישה למספר שבועות אפשריים. הסנגורים התנגדו לבקשה והשופטים הקשו מאוד בשאלותיהם על הפרקליטות בדיון האחרון, שעסק בבקשת התיקון.