2 צפייה בגלריה
דיון בבג"צ בנושא מבקשי מקלט
דיון בבג"צ בנושא מבקשי מקלט
מרדכי ואנונו. לא יכול לצאת מהארץ וחייב לעדכן אם עובר דירה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, דחתה היום (רביעי) את בקשתו של מרגל האטום, מרדכי ואנונו לקיים דיון נוסף בבג"ץ בעתירתו נגד צו היציאה מהארץ שהוטל עליו, כמו גם צווי ההשגחה שהוצאו לו בשנה שעברה. ואנונו הורשע ב-1988 בעבירות חמורות נגד ביטחון המדינה ונגזרו עליו 18 שנות מאסר. החל ממועד שחרורו ב-2004 הוטלו עליו שורה של צווים מנהליים המגבילים את פעילותו היומיומית, שנועדו להפחית את החשש מפני חשיפה חוזרת או נוספת של מידע סודי "האצור בזיכרונו". צווים אלו מחודשים מעת לעת.
הצווים האחרונים הוצאו בחודש מאי 2021, והם כללו שורת הגבלות- נאסר עליו לצאת מהארץ, חלה עליו חובת דיווח למשטרה על החלפת מקום מגורים, איסור על הימצאות בקרבת מעברי גבול ללא אישור מראש, איסור על כניסה לאחת מהנציגויות הדיפלומטיות הזרות בישראל ללא אישור מראש, והגבלות שונות על קשרים עם אזרחים ותושבים זרים.
בעתירתו טען ואנונו כי הצווים פוגעים קשות בזכויותיו החוקתיות - בחופש התנועה, חופש הביטוי, חופש הדת והזכות לפרטיות. הוא פירט כי נישא זה מכבר לאזרחית נורבגית וכי ההגבלות מונעות ממנו לחיות לצדה בארץ מולדתה, ואף לבקר אותה ואת משפחתה. עוצמת הפגיעה בזכויותיו, כך טען, גוברת עם הזמן, וזאת שעה שהמסוכנות הנשקפת ממנו פוחתת עם השנים.
2 צפייה בגלריה
טקס מינוי שופטים בבית המשפט העליון
טקס מינוי שופטים בבית המשפט העליון
אסתר חיות. "ההחלטה על המשך ההגבלות מוצדקת"
(צילום: יואב דודקביץ')
מנגד, הממשלה, שרת הפנים והוועדה טענו כי החשש הוא שיחשוף מידע סודי באופן שעלול לפגוע בצורה קשה בביטחון המדינה עודנו רלוונטי. "ישנן אינדיקציות שונות לכך שהסרת ההגבלות המוטלות על המבקש תוביל באופן קרוב לוודאי לפגיעה בביטחון המדינה". נכתב.
דיונים בעתירתו, הוגשה חוות דעת גלויה בעניינו שנערכה על ידי המלמ"ב- (הממונה על הביטחון במערכת הביטחון) וממנה עלה כי ככל שיוסרו ההגבלות המוטלות עליו נשקפת סכנה משמעותית לביטחון המדינה.
תחילה במאי השנה נדחתה עתירתו המקורית. בית המשפט ציין אז כי הוא "השתכנע שראש המלמ"ב ניגש לבחינת עניינו של המבקש בלב פתוח ובנפש חפצה, מתוך כוונה כנה לבחון את הצורך בהמשך הטלת ההגבלות עליו. בית המשפט הוסיף שנדרשת בדיקה מעת לעת של סבירות ההגבלות. עם זאת, לאחר ששמע ועיין בחומרים השונים כולל הסודיים, הגיע בית המשפט למסקנה כי לא קמה עילה להתערבותו בהחלטת המדינה. "המבקש עודנו אוצר מידע שהדלפתו עלולה לסכן את ביטחון ישראל", נכתב. עוד ציין בית המשפט כי הוא שוכנע שקיים קושי לתת אמון במבקש ולאפשר לו לעזוב את הארץ ולהתרחק מאימת הדין הישראלי.
חיות שדנה בבקשה לקיים דיון נוסף קבעה היום: "באתי לידי מסקנה כי דין הבקשה להידחות. ההחלטה לקיים דיון נוסף שמורה למקרים חריגים ונדירים. ההגבלות שהוטלו עליו נבחנות לאורך השנים בהתאם למבחנים הקבועים בדין לעניין התערבות בהחלטותיהן של רשויות המנהל. עניינו מצריך שימת לב מיוחדת, בהינתן הפגיעה בחרויות הפרט הכרוכה בהגבלות המוטלות עליו ובהינתן פרק הזמן הארוך שבו הן מוטלות. פסק הדין נושא הבקשה לא התעלם מכך. הוא בחן את הנושא, דרש בחינה עדכנית ושוכנע כי לעת הזו ההחלטה על המשך ההגבלות מוצדקת".
ואנונו ריצה 18 שנות מאסר לאחר שב-1986 הדליף לעיתון בריטי פרטים על עבודתו בכור בדימונה בו עבד ותצלומים של המתקן.