מתיחות דיפלומטית חריגה בין ישראל לבין ידידתה הקרובה קנדה על רקע ההחלטה הקנדית התמוהה למדי להוריד את רמת האבטחה על שגרירות ישראל בבירה אוטווה, חרף איומים שהתקבלו. גורמים בשגרירות ציינו כי קיימת סכנה לפיגועים, אך משרד החוץ הקנדי והגוף שמקביל לשב"כ, היחידה לאבטחת אישים 'Royal Canadian Mounted Police', מסרבים להגביר את האבטחה על השגרירות, למרות פניות חוזרות ונשנות מצד ישראל בשלוש השנים האחרונות. באופן יוצא דופן שגרירות ישראל בקנדה היא גם זאת שיזמה את פרסום הסיפור ותדרכה את התקשורת הקנדית בנושא.
הקנדים, כך מתברר, החליטו להוריד את דירוג האבטחה של ראש הנציגות הישראלית זמן קצר לאחר שהשגריר הקודם נמרוד ברקן פרש לגמלאות בנובמבר 2019. לטענת גורמים בשגרירות ישראל, הכוח שאבטח את השגריר הפסיק לספק לו הגנת VIP הכוללת שמירה אישית מסביב לשעון. עוד נודע, כי הקנדים שאבטחו את שגרירי ישראל וארה"ב 24 שעות ביממה במשך 9 שנים, החליטו עם עזיבתם של שני השגרירים הקודמים, לבטל את האבטחה.
1 צפייה בגלריה
גדלי קנדה וישראל
גדלי קנדה וישראל
קנדה מסרבת לאבטח את השגריר הישראלי. בשגרירות התקבלו איומים: "נהרוג אתכם"
(צילום: shutterstock)
שגריר ישראל הנוכחי בקנדה רונן הופמן החל את כהונתו בדצמבר 2021, אז פנתה שגרירות ישראל לרשויות הקנדיות וביקשה שישובו ויאבטחו את השגריר הנכנס, אך הקנדים דחו את הבקשה באופן רשמי. גורמים בכירים בשגרירות באוטווה אמרו כי ניסו לבקש פגישה עם משרד הפרוטוקול של משרד החוץ הקנדי והמשטרה החשאית, כדי להסדיר את הנושא, אך סורבו. במשרד החוץ הקנדי סירבו להגיב והפנו לתגובת המשטרה החשאית שם נמסר: "לא יהיה ראוי לחשוף פרטים ספציפיים של דיונים עם שגרירות כלשהי. מבצעי האבטחה של המשטרה נבחנים כל הזמן ומותאמים כל העת באופן המבוסס על סביבות איום וסיכונים".
שגרירות ישראל בקנדה ממוקמת במגדל משרדים, שלושה רחובות מדרום לגבעת הפרלמנט בעיר. השגרירות שיתפה פרסומים ברשתות החברתיות של פעילים המתנגדים למדיניות ישראל כלפי פלסטינים, בהם מוצגות מפות עם מיקומה של השגרירות ותמונות של המסדרון שלה. הצוות שיתף גם איומים שהתקבלו בתיבת הדואר הקולי של השגרירות, באחד מהם נשמע קול בלתי מזוהה אומר: "נהרוג אתכם בכל מקום שבו אתם נמצאים".
עוד מסרו גורמים בכירים בשגרירות, כי קיימת עלייה באירועים האנטישמיים שתועדו על ידי ארגון ההסברה היהודי 'בני ברית קנדה'. באפריל דיווחה הקבוצה על זינוק משמעותי בתקריות אנטי-יהודיות, מתשע תקריות בשנת 2020 ל-75 בשנת 2021. בין היתר, אירועים הכוללים מכות, ונדליזם בבתי כנסת וצלבי קרס בבתי ספר. שגרירות ישראל מסרה כי כעת היא זוכה לאותה רמת הגנה כמו רוב הנציגויות הדיפלומטיות באזור הבירה הלאומית, זו מסתכמת בנסיעה של המשטרה על פני הבניין שבו שוכנת השגרירות במרווחים אקראיים.
ממשרד החוץ בירושלים נמסר בתגובה: "משרד החוץ לא מגיב על סידורי האבטחה של נציגויותיו בחו"ל".