יום לאחר פתיחת שנת הלימודים וכמה ימים לפני ערב ראש השנה, קיים הערב (יום ה') פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא תדרוך לעיתונאים. בפתח דבריו התייחס זרקא לחגים שבפתח ואמר כי "עלינו להיות זהירים וערים לסכנת ההדבקה לצד הרצון שלנו שיהיו חגים שמחים ומשפחתיים". הוא קרא לכולם להתחסן עוד לפני ערב החג, ולמי שאינו יכול להתחסן לעשות בדיקה מהירה "כדי לוודא שאין סכנה להדביק את הסבים והסבתות". ynet העביר את דבריו של הפרויקטור בשידור חי.
פרופ' זרקא גם קרא להתפלל בחגים במרחבים פתוחים ולא בתוך בית הכנסת. "עשינו הרבה פעולות בשביל לאפשר את זה", ציין. לדבריו, "ברור שאנשים ילכו לבתי הכנסת להתפלל בראש השנה וביום כיפור, ואנחנו ממליצים לציבור להתפלל בחוץ. עשינו מאמץ גדול עם שרת הפנים וראשי הרשויות בשביל להקים אוהלים ומרחבים ציבוריים לתפילה בחוץ".
2 צפייה בגלריה
סלמאן זרקא
סלמאן זרקא
הפרויקטור פרופ' זרקא
(צילום: שמוליק דודפור)
הוא גם התייחס לפתיחת שנת הלימודים: "היא אינה מובנת מאליה. אין לנו שום הבטחה שבשנת הלימודים לא יהיו הדבקות בבתי הספר, וגם לא נוכל להבטיח שלא נסגור כיתות או בתי ספר. זה לגמרי מונח על השולחן".
לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים, 11,187 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-148 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 7.92%. מדובר במספר שיא של חיוביים מאז פרוץ המגפה ביום אחד, והוא מותיר את ישראל במקום הראשון בעולם במספר המאומתים למיליון תושבים בשבעת הימים האחרונים.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,109 חולי קורונה, 666 מהם במצב קשה. מדובר בירידה נוספת במספר החולים קשה, שהיה בתחילת השבוע מעל 750. עוד עולה מהנתונים כי 149 מהחולים הקשים מחוברים למכונות הנשמה.
על הנתונים הללו אמר הפרויקטור כי "אנחנו עוקבים בדריכות אחריהם ויש לנו קצת אופטימיות אבל עוד מוקדם להיות במקום של סיום העיסוק חלילה באירוע הזה, בגל הזה. אנחנו עושים הרבה פעולות בימים האחרונים עם הקבינט והממשלה כדי לבלום את ההתפרצות".
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
(צילום: AP)
מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 7,090 חולי קורונה, 13 מהם אתמול. אך לא מדובר בנתון סופי, כיוון שמשרד הבריאות מעדכן לעתים על פטירות כמה ימים לאחר שהחולה הלך לעולמו.
כמחצית מהחיוביים אתמול הם תלמידים בני פחות מ-18. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 5,658 תלמידים אובחנו אתמול בבדיקת PCR כחיוביים לקורונה ושיעור החיוביים בקרב התלמידים עמד על 11% - גבוה מהנתון הארצי של כלל הבדיקות.