הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס היום (שני) לישיבה ארוכה במיוחד של כשבע שעות, ודן, בין היתר, בנושא אלימות המתנחלים ביהודה ושומרון, שהוביל לעימות חריף בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבין הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. סמוטריץ' האשים את הצבא בכך שהם "מכתימים ציבור שלם באופן מגמתי וללא הצדקה", ובן גביר טען כי "מדובר בתופעה זניחה ושולית. למה בכלל להעלות את זה ולעשות מזה סיפור". הלוי זעם, דחה את טענותיהם, ואף זכה לגיבוי של ראש הממשלה בנימין נתניהו.
4 צפייה בגלריה
בינימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, הרצי הלוי
בינימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, הרצי הלוי
סמוטריץ' ובן גביר תקפו את הצבא, הלוי זעם וזכה לגיבוי מנתניהו
(צילום: יואב דודקביץ, דובר צה"ל, עמית שאבי, EPA)
4 צפייה בגלריה
 מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס ומפקד חטיבת הבקעה והעמקים, אלוף-משנה מאיר בידרמן בזירת הפיגוע
 מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס ומפקד חטיבת הבקעה והעמקים, אלוף-משנה מאיר בידרמן בזירת הפיגוע
בן גביר וסמוטריץ' יצאו נגד אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס, הרמטכ"ל השיב: "הערות קנטרניות"
(צילום: דובר צה"ל)
הכותרת
הזיגזג של עמנואל מקרון
21:35
בפתח השיחה על נושא אלימות המתנחלים בן גביר וסמוטריץ' תקפו את אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס ואת נציג אוגדת יו"ש על כך שהם מעצמים את הנושא למרות שהוא שולי. בן גביר אף הטיל ספק בדבריו של אלוף הפיקוד, אך לאחר זעמו של הרמטכ"ל שטען כי "מדובר בהערות קנטרניות", נתניהו התערב בוויכוח, ואמר: "תירגעו ותנו אחד לשני לדבר. צריך להוקיע את הדברים האלה, ואנו נגד זה גם אם מדובר בתופעה שולית". לדבריו של ראש הממשלה הצטרפו שרים נוספים שיצאו נגד בן גביר והצורה המזלזלת שבה דיבר לאלוף הפיקוד.
השר לביטחון לאומי פנה לנתניהו, והוסיף כי "אני לא מבין למה בימים של נרצחים ופיגועים יש בכלל זמן לדיון על כמה אירועים של הפרות סדר. דיון כזה משרת את מי שרוצה להכפיש את ישראל בעולם". לדבריו, "לפי נתוני המשטרה יש הרבה פחות אירועים, ולא יכול להיות שאתם עושים משפט שדה למשטרה. השוטרים שלנו גיבורים. לא מגיע להם לחטוף כאן השמצות".
4 צפייה בגלריה
כנס INSS באוניברסיטת תל אביב
כנס INSS באוניברסיטת תל אביב
דיכטר התבטא באופן קיצוני וגרם לשרים לתהות אם הוא מציב עצמו כאלטרנטיבה לנתניהו ביום שאחרי
(צילום: מוטי קמחי)
נתניהו הפציר מהשרים בישיבה להימנע מהתבטאויות קיצוניות, והוסיף כי "אין מי שמצטער על מילה שהוא לא אמר. אתם צריכים ללמוד לשתוק". דבריו אלו של נתניהו כוונו ככל הנראה לשר החקלאות אבי דיכטר, שדיבר על כך שישראל עושה "נכבת עזה 2023" וגרם לנזק מדיני ותדמיתי כבד בעולם. במהלך הישיבה, דיכטר השמיע דעות קיצוניות מאוד ביחס לצפון ולדרום, והערותיו גרמו לשרים לתהות אם הוא מציב את עצמו כאלטרנטיבה לנתניהו ביום שאחרי.
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הצטרפה לדברי נתניהו, והבהירה כי על השרים לקחת בחשבון שכל אמירה שלהם יוצרת מורכבות בשיח של המשפט הבינלאומי, ואף מספקת כלים לאלו שרוצים לתבוע את ישראל בהאג על פשעי מלחמה.
4 צפייה בגלריה
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
אמסלם התחנף לנתניהו "הקטר שלנו", והודה לו על הדרך שבה הוא מנווט את המדינה
(צילום: אבי מועלם)
לצד העימותים והטונים הגבוהים, במהלך הדיון השמיעו חלק מהשרים דברי חנופה מביכים לראש הממשלה. המביך מכולם היה השר דודי אמסלם שהגדיר את נתניהו "הקטר שלנו", והודה לו על הדרך שבה הוא מנווט את המדינה. "אם יש קרונות שלא עובדים ברכבת זה לא אומר שהקטר לא בסדר. אני שומע את מה שאומרים על האחריות, אם הרכבת לא בסדר אז הרכבת לא בסדר, לא הקטר", אמר אמסלם לפי דיווח בחדשות 13.
שרת התחבורה מירי רגב נמנעה מלהתחנף לנתניהו, אך הפתיעה בשבחים דווקא לשר הביטחון יואב גלנט ולפעילות המבצעית של צה"ל בעזה. שרים שנכחו בדיון אמרו כי נראה שגם בנושא אלימות המתנחלים וגם בחנופה לנתניהו - שרים מדברים לפרוטוקול לקראת ועדות החקירה שיקומו אחרי המלחמה.
במהלך הישיבה, נתניהו קירב אליו את השרים בני גנץ וגדי איזנקוט והושיב אותם לימינו. בנוסף, השרים אישרו את חסימת רשת אל-מיאדין שמזוהה עם חיזבאללה, לבקשת שר התקשורת שלמה קרעי. עם זאת, אף אחד לא הזכיר את אל-ג'זירה שאותו קבינט החליט על סגירתו, אך ההחלטה מוסמסה משיקולים מדיניים. "פשוט עבדו על כולנו", אמרו נוכחים בדיון.