לאורך המלחמה באוקראינה קיבלה קייב סיוע צבאי מארה"ב, שבמקרים רבים העניק לה יתרון מול הצבא הרוסי. חבילות הסיוע שאושרו עד כה - שכוללות נשק, ציוד צבאי וסיוע הומניטרי - הן בהיקף כולל של 111 מיליארד דולר. האישור של חבילת הסיוע החדשה לקייב מתעכב בקונגרס כבר תקופה ארוכה, ו-CNN דיווחה שארה"ב ובעלות בריתה חוששות מפגיעה ביכולת של קייב להגן על עצמה.
גורמים רשמיים באירופה ובארה"ב אמרו לרשת CNN כי החשש הוא שהפסקת הסיוע הביטחוני יוביל בסופו של דבר לניצחון רוסי במלחמה שנפתחה בפברואר 2022. "איתנו אין ערובה להצלחה – אבל בלעדינו הם בטוח ייכשלו", אמר גורם בכיר בצבא האמריקני ל-CNN.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ביידן מארח בבית הלבן את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, בחודש ספטמבר האחרון
(צילום: Drew Angerer/gettyimages)
הדאגה המוחשית ביותר היא ההשפעה על מתקפת הנגד המתמשכת של אוקראינה במזרח המדינה ובדרומה, שם הכוחות האוקראיניים התקשו לרשום הישגים משמעותיים בשטח – גם כשעדיין קיבלו סיוע מארה"ב. דיפלומט אירופי אמר ל-CNN כי ללא תמיכה אמריקנית, קשה לראות את האוקראינים כובשים שטחים נוספים ומשחררים אותם מידי הצבא הרוסי.
גורמים רשמיים במערב חוששים שהמשך העיכוב בתמיכה האמריקנית ישפיע גם על הסיוע מבעלות הברית של אוקראינה, אחרי שבחודשים האחרונים פורסמו דיווחים על ירידה בתמיכה בקייב וברצון לסייע לה. CNN ציינה כי סוכנויות המודיעין במערב מנסות כעת לקבוע כמה זמן תוכל אוקראינה לשרוד ללא סיוע צבאי מארה"ב וממדינות החברות בנאט"ו. בכיר בצבא ארה"ב העריך שמדובר בחודשים, כאשר תרחיש האימים הוא תבוסה משמעותית – ואפילו הפסד במלחמה – עד הקיץ.
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין בדיון עם בכירי ממשלתו על מתקפה נגד גשר קרים מלחמה אוקראינה
נשיא רוסיה פוטין בדיון עם בכירי ממשלתו על מתקפה נגד גשר קרים מלחמה אוקראינה
ביידן הצהיר: "אם הקונגרס לא יאשר סיוע - זו תהיה מתנת חג המולד של פוטין"
(צילום: EPA/ALEXANDER KAZAKOV / SPUTNIK / KREMLIN POOL)
גורמים אמריקנים ואוקראינים אמרו ל-CNN שהכוחות האוקראיניים כבר החלו להגביל את השימוש שלהם בתחמושת, ושהיקף הירי של הרוסים גדול פי 5 לפחות. המפקדים האוקראינים מאמינים שצמצום הירי מצדה של קייב הוביל למספר נפגעים גבוה יותר בשדה הקרב. גורמים רשמיים במערב מעריכים שללא המשך הסיוע מארה"ב תחילה ייגמרו לאוקראינה הטילים לטווח ארוך, לאחר מכן הטילים של מערכות ההגנה האווירית ובהמשך התחמושת הארטילרית והטילים לטווח קצר.
"אני לא חושב שאנשים מבינים עד הסוף מה תהיה משמעות נפילתה של אוקראינה", אמר דיפלומט אירופי ל-CNN. "אנחנו נראה דברים איומים: טיהור אתני והרס מוחלט של אוקראינה. תזכרו מה הם (הרוסים) עשו בבוצ'ה. אם נמנע את זה, זו כבר תהיה הצלחה", הוא הוסיף.
5 צפייה בגלריה
אוקראינה מתקפה של רוסיה ב זפוריז'יה
אוקראינה מתקפה של רוסיה ב זפוריז'יה
הריסות אחרי מתקפה רוסית בזפוריז'יה באוקראינה
(צילום: רויטרס\ STATE EMERGENCY SERVICE OF UKRAI)
"אנחנו לא יכולים לדבר עכשיו על עייפות מהמלחמה", אמרה ראש ממשלת אסטוניה, קאיה קאלאס. "אם נעשה את זה וניכנע, פוטין ינצח – והמשמעות היא אסון לכולם. יהיו עוד סכסוכים, עוד מלחמות, עוד מחסור במזון, כל הדאגות השונות שמגיעות לצד זה. לכן אנחנו חייבים לעשות מאמץ עכשיו".
עד כה לא הצליח ג'ו ביידן לשכנע את הקונגרס לאשר את חבילת הסיוע - בהיקף של יותר מ-50 מיליארד דולר - לאור ההתנגדות הרפובליקנית להמשיך מימון המאמץ המלחמתי של קייב. רפובליקנים מונעים את האישור לא רק משום שחלקם רואים בכך בזבוז כסף, אלא גם כאמצעי לחץ על ביידן להדק את הפיקוח על הגבול הדרומי, שאלפי מהגרים מסתננים דרכו לארה"ב מדי שבוע.
5 צפייה בגלריה
טיל ATACMS מתוצרת ארה"ב
טיל ATACMS מתוצרת ארה"ב
טיל ATACMS ארוך טווח מתוצרת ארה"ב, שוושינגטון אישרה השנה להעביר לאוקראינה
(צילום: AFP PHOTO / SOUTH KOREAN DEFENCE MINISTRY)
ביידן הזהיר את המחוקקים כי אי-העברת הסיוע לקייב תקרב את ולדימיר פוטין לניצחון במלחמה, וכי אין בכוונתו לעצור שם – אלא לתקוף מדינות נוספות באירופה. גם חבילת הסיוע לישראל, בהיקף 14 מיליארד דולר, ממתינה לאישור: היא אושרה בבית הנבחרים, אך לא בסנאט.
השבוע נועד הנשיא ביידן בבית הלבן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן, ואמר לו כי אם הקונגרס לא יאשר את חבילת הסיוע לקייב, זו "תהיה מתנת חג מולד לולדימיר פוטין".

אורבן הטיל וטו - הסיוע מהאיחוד האירופי לא אושר

היום ספגה אוקראינה מכה נוספת, כשהונגריה סיכלה חבילת סיוע חדשה של האיחוד האירופי בהיקף 50 מיליון אירו. הווטו שהטיל ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן - בעל ברית של מוסקבה - ממחיש את האתגר הגדול שאיתו מתמודדת אוקראינה בימים אלה. רבים חוששים שאם הסיוע האמריקני לא יימשך – מדינות אירופה ילכו בעקבות ארה"ב ויפסיקו גם הן לתמוך באוקראינים.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
(צילום: רויטרס )
אורבן החיליט להטיל וטו על העברת הסיוע אחרי שבפסגת האיחוד האירופי בבריסל תמכו שאר המנהיגים בפתיחת המגעים להצטרפותה של אוקראינה לאיחוד. אורבן הזהיר שבנוסף לסיכול העברת חבילת הסיוע לאוקראינה, הוא מסוגל גם לעכב את תהליך ההצטרפות שלה לאיחוד.