צבא ארה"ב השלים בהצלחה ניסוי ירי של סוללת כיפת ברזל שרכשו האמריקנים מישראל. כך נמסר ממשרד הביטחון. סדרת הניסויים, שנערכו בשדה הניסויים "ווייט סנדס" שבניו מקסיקו, בוצעו בשיתוף מינהלת "חומה" במנהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית שבמשרד הביטחון (מפא"ת) וחברת רפאל.
במשרד הביטחון ציינו כי "מדובר בצעד משמעותי בדרך להצבתה של סוללה מבצעית ראשונה בשטח". החיילים האמריקנים, שעתידים להיות אלו שיפעילו את המערכת בעתיד, תרגלו התמודדות מול איומים מרובים כגון טילי שיוט, כלי טיס בלתי מאוישים, רקטות ופצמ"רים המחייבים מעקב ומענה היקפי רב מימדי.
1 צפייה בגלריה
ניסוי ירי של צבא ארה"ב בסוללת כיפת ברזל שרכשה מישראל
ניסוי ירי של צבא ארה"ב בסוללת כיפת ברזל שרכשה מישראל
ניסוי היירוט השני. הסתיים בהצלחה
(צילום: צבא ארה"ב)
ראש מערך ההגנה האווירית של צבא ארה"ב, מייג'ור-ג'נרל בריאן גיבסון, אמר כי "יכולת הצבת המערכת מתבססת על עמידתה בתקני הבטיחות של צבא ארה"ב והיכולת לשלבה כחלק אינטגרלי ממערך ההגנה האווירית הכולל שלנו ויתר המערכות הקיימות".
ראש מינהלת "חומה" במפא"ת, משה פתאל, ציין כי מדובר בניסוי השני המשותף מאז סופקו הסוללות לצבא ארה"ב בסוף שנת 2020. "גם בניסוי הזה המערכת זיהתה ויירטה את האיומים ששוגרו לעברה בצורה מוצלחת והשתלבה במערכות ההגנה האוויריות של שותפנו האמריקנים", אמר.
באוגוסט 2021 בוצע הניסוי הראשון מסוגו. מערכת כיפת ברזל בגרסתה האמריקנית צפויה להגן על כוחות צבאיים מפני מגוון איומים אוויריים. תהליך המכירה החל ב-2016, אז הוצגו לצבא ארה"ב יכולותיה של הסוללה. ב-2019 חתמו משרדי הביטחון של ישראל וארה"ב על הסכם לאספקת שתי סוללות כיפת ברזל. הן הגיעו ליעדן בסוף 2020.
תא"ל במיל' פיני יונגמן, סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת מערכות הגנה אווירית ברפאל אמר כי "פעם נוספת הוכיחה כיפת ברזל את יעילותה ויכולותיה המוכחות בקרב. במסגרת ההכשרה המבצעית שמתקיימת בצבא היבשה האמריקני, הפעילו החיילים האמריקאים את המערכת שתפקדה באופן מיטבי כנגד מגוון רחב של תרחישים ומטרות בטווחים שונים. רפאל גאה להמשיך ולהוביל את חוד החנית העולמי בפיתוח מערכות הגנה מהמתקדמות בעולם, והיחידות שהוכחו בקרב פעמים רבות".
חברת רפאל מפתחת ומייצרת את מערכת כיפת ברזל בשיתוף עם חטיבת אלתא של התעשייה האווירית, שפיתחה ומייצרת את מכ"ם ה-MMR וחברת אמפרסט המספקת את מערכת השליטה והבקרה. מינהלת "חומה" במחלקה לפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית של משרד הביטחון מובילה את פיתוח מערך ההגנה הרב-שכבתית של מדינת ישראל, המבוסס על ארבע שכבות הגנה מבצעיות – כיפת ברזל, שרביט קסמים, חץ 2 וחץ 3.