1 צפייה בגלריה
מיקי גנור
מיקי גנור
מיקי גנור
(צילום: תומריקו)
הפרקליטות הודתה כי המשטרה עשתה שימוש ברוגלות (תוכנת ריגול) כלפי שלושה מעורבים בפרשת הצוללות (תיק 3000), תוך כדי חריגה באחד המקרים לפחות מהצו להאזנות סתר שניתן לה על-ידי בית המשפט. בפרקליטות טוענים כי המידע שחרג מהצו לא הועבר ליחידה החוקרת.
מהמידע שעליו דיווחה היום (שלישי) הפרקליטות עולה כי המשטרה עקבה תוך שימוש ברוגלות אחר הנאשם המרכזי מיקי גנור, עליזה בר יוסף - אשתו של הנאשם אבריאל בר יוסף (שאינה חשודה בפרשה) ומפקד חיל הים לשעבר אלוף במיל' אליעזר מרום (צ'ייני) שהתיק נגדו נסגר.
בנוגע לגנור, שמואשם בין היתר בהצעות שוחד, מתן שוחד, הלבנת הון ועבירות מס, צוין כי הפרקליטות קיבלה ב-2017 כמה צווים להאזנות סתר משופט של בית משפט מחוזי. ואולם, במסגרת מימוש הצווים בעניינו של גנור, ביצעה המערכת המשטרתית פעולות מסוימות שחורגות מהצווים - קבלת אנשי קשר, הודעות, פתקים וכמה פרטי מידע אגורים בטלפון הנייד שלו.
במקרה של שני המעורבים האחרים, עליזה בר יוסף ואלוף במיל' מרום, מעבר להאזנות הסתר נשאב גם מידע של אנשי קשר ופרטים נוספים. לגבי שניהם, לא נאמר על-ידי הפרקליטות שהייתה חריגה מהצו. בכל המקרים, כך לטענת הפרקליטות, היחידה החוקרת לא עשתה שימוש במידע שנשאב מהמעורבים.

עורכי הדין ז'ק חן, אורנה פינטו-גבסון, ינון סרטל וניר לזר, שמייצגים את ראש המל"ל לשעבר אבריאל בר יוסף שמואשם בפרשה בקשת שוחד, קבלת שוחד בצוותא ומרמה והפרת אמונים, מסרו בתגובה: "הגיע הזמן שהחתירה לגילוי האמת ועשיית הצדק תוך שמירה על הליך הוגן יפסיקו להיות מליצה ריקה. אין ספק שהגיע הזמן למצות את הדין עם פורעי החוק מקרב רשויות האכיפה. ומי ישמור על השומרים?"
משפט פרשת הצוללות מתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב בשלביו הראשוניים. לפי כתבי האישום, בר יוסף ביקש ב-2009 לקדם את מינויו של גנור, שעמו היה לו קשר אישי על רקע עברם בחיל הים, לתפקיד סוכן תאגיד טיסנקרופ בארץ. גנור היה אז איש עסקים בתחום הנדל"ן.
במשך השנים רכשה ישראל מהקונצרן הגרמני כלי שיט לצורך שירות בחיל הים. תפקידו של סוכן התאגיד בישראל הוא לפעול בארץ על מנת לשווק ולקדם את פעילותו של התאגיד בה. אם הסוכן מתווך בעסקה היוצאת לפועל, הוא זוכה לעמלה הנגזרת משווי העסקה. ככלל, מדובר בעמלות בגובה מיליוני אירו עבור כל העסקה.
בפרקליטות טוענים כי לצורך קידום התוכנית למנות את גנור, פעל בר יוסף לקידומו. גנור, כך נטען, אכן מונה לסוכן התאגיד באופן רשמי באוקטובר 2009. עוד בטרם מונה גנור לסוכן התאגיד, וביתר שאת לאחר מינויו, פעל גנור על מנת לקדם עסקאות כלי שיט בין מדינת ישראל לבין התאגיד, תוך הסתייעות בנאשמים אחרים.
לפי כתב האישום, בתקופת כהונתו במל"ל, פעל אבריאל בר יוסף באופנים שונים לקידום עסקאות כלי שיט בין ישראל לתאגיד. בכל תקופה זו קיים בר יוסף קשר תכוף ואינטנסיבי עם גנור - במסגרתו מסר לגנור מידע וסייע לו לקדם רכש של כלי שיט מהתאגיד, ותוך הסתרת הקשר ביניהם מהממונים עליו, ובהתאם להסכמה כי בעתיד יתוגמל על ידי גנור עבור פעולותיו. תשלומי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות כוזבות כתשלומים עבור ייעוץ.
פרט לעניינו של אלוף מרום, נסגרו גם התיקים נגד עו"ד דוד שמרון ועו"ד דב הירש. בחודש שעבר אושר הסדר טיעון שלפיו השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג, שהורשע בפרשה בהפרת אמונים, ירצה שבעה חודשי עבודות שירות. במקביל, הממשלה היוצאת אישרה הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את התנהלות הדרג המדיני. בראש הוועדה עומד שופט בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס.
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "כלל הנתונים שהוצאו מהטלפונים בעקבות הפעלת האמצעים המדוברים לא הועברו לצוות החקירה בתיק.
"נזכיר, כי על פי ממצאי צוות מררי בעניין האזנות סתר בתקשורת בין מחשבים שפורסם זה מכבר, לא נמצאה כל אינדיקציה לכך שהמשטרה פועלת להדביק טלפונים ניידים בלא צו שיפוטי. כן נמצא כי בעת שימוש במערכת הטכנולוגית שבשימוש המשטרה התקבלו מתוך הטלפונים הניידים חומרים שלא על פי הצו.
"עוד נזכיר כי בתקופה האחרונה ניתנו שלוש החלטות, (תיקי האלפים, טלגראס וגנדלמן), הדוחות עתירות לגילוי ראיה חסויה הנוגעות לשימוש בכלים להאזנה לתקשורת בין מחשבים, זאת לאחר עיון בחומרים במעמד צד אחד, ובנימוקים שהחומר הנוסף שנאסף במסגרת מימוש הצו אינו רלוונטי להגנת הנאשמים, ושממילא אין הצדקה לחשיפת מידע נוסף".