הרפובליקנים בבית הנבחרים בארה"ב, שהחזירו לידיהם את השליטה בבית התחתון של הקונגרס בבחירות האמצע, פועלים להדחתה של אילהאן עומאר מוועדת החוץ. הרפובליקנים רוצים להדיח את המחוקקת המוסלמית והדמוקרטית מהוועדה בעקבות התבטאויות נגד ישראל - וכנקמה על הדחת רפובליקנים מהימין הקיצוני מוועדות במושב הקודם, בגלל אמירות אלימות ודברי הסתה.
קווין מקארתי, היו"ר הרפובליקני של בית הנבחרים, להוט להפגין את כוחה של מפלגתו ולהצביע על הדחת עומאר מוועדת החוץ. מקארתי כבר מנע משני דמוקרטים אחרים, המחוקקים אדם שיף ואריק סוואלוול, לכהן פעם נוספת בוועדת המודיעין. הם כיהנו בוועדה במושב הקודם של בית הנבחרים, כשהבית עוד היה בשליטה דמוקרטית. כעת מחזיקים הרפובליקנים ברוב קטן.
3 צפייה בגלריה
אילהאן עומאר חברת קונגרס דמוקרטית ארה"ב
אילהאן עומאר חברת קונגרס דמוקרטית ארה"ב
אילהאן עומאר. "נוקמים בי כדי לפייס את טראמפ"
(צילום: AP)
אילהאן עומאר היא בת לפליטים סומלים. בילדותה שהתה במחנה פליטים בקניה ובגיל 12 היגרה לארה"ב. בשנת 2018 הפכו עומאר ורשידה טליב, דמוקרטית ממוצא פלסטיני, למוסלמיות הראשונות בקונגרס. עומאר, מחוקקת ממינסוטה, הביעה בעבר תמיכה בתנועת ה-BDS הקוראת להחרים את ישראל, והשוותה את היחס של ישראל לפלסטינים למשטר האפרטהייד בדרום אפריקה. ב-AP נכתב כי עומאר התנצלה על התבטאויות שהשמיעה בעבר והתפרשו כאמירות אנטישמיות.
המחוקק הדמוקרטי ג'יימס מק'גוורן, שחבר בוועדה שאחראית על תקנון בית הנבחרים, אמר כי הרפובליקנים קבעו פגישה דחופה בשלישי בערב כדי לשקול את הדחת עומאר. על הרקע לניסיון ההדחה אמר: "מדובר בנקמה וב'לעשות דווקא'". הוא ציין כי הדמוקרטים הדיחו מוועדות בקונגרס את שני המחוקקים הרפובליקנים מהימין הקיצוני - מרג'ורי טיילור גרין ופול גוסאר - בעקבות אמירות קיצוניות בהרבה מאלו שעומאר השמיעה והתנצלה עליהן.
3 צפייה בגלריה
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
עומאר ורשידה טליב. שתי המוסלמיות הראשונות בקונגרס
(צילום: רויטרס)
את ההצעה להדיח את עומאר הגיש המחוקק הרפובליקני מקס מילר, שבעבר כיהן בממשל של דונלד טראמפ. בהצעה נכתב כי "ההתבטאויות של עומאר לא הביאו כבוד לבית הנבחרים", ולכן יש להדיח אותה מוועדת החוץ. בגלל הרוב הקטן בבית הנבחרים, והעובדה שכמה רפובליקנים הסתייגו מהמהלך נגד עומאר, יו"ר בית הנבחרים מקארתי משקיע מאמצים גדולים כדי לוודא שההדחה תאושר. מקארתי נשאל בראיון ל-CNN אם יש לו מספיק קולות כדי להדיח את עומאר, והשיב בחיוב.
ההצבעה על כהונת עומאר בוועדת החוץ עשויה להתקיים כבר היום. הרפובליקנים אמרו כי הם ממתינים לדמוקרטים, שאמורים להגיש רשמית את מועמדותה של המחוקקת לוועדת החוץ. רק אז הם יוכלו להצביע על פסילתה, וכך למעשה להדיח אותה מהוועדה שבה כיהנה במושב הקודם. הדמוקרטים שוקלים את צעדיהם, ומעכבים את הקמתה של ועדת החוץ.
3 צפייה בגלריה
קווין מקארתי
קווין מקארתי
קווין מקארתי, היו"ר הרפובליקני של בית הנבחרים
(צילום: gettyimages)
היו"ר הנוכחי של ועדת החוץ הוא מייקל מקול מהמפלגה הרפובליקנית. בשיחות עם עמיתיו הרפובליקנים הוא הביע התנגדות להמשך כהונתה של עומאר בוועדה. "השקפת העולם שלה בנוגע לישראל מנוגדת לחלוטין לזו של הוועדה. לא אכפת לי שיהיו חילוקי דעות, אבל הפעם זה חורג מעבר לכך", ציין מקאול והוסיף שהמשך כהונתה של עומאר תגרום לליקויים בפעילות ועדת החוץ.
בראיון ביום ראשון ל-CNN אמרה עומאר שהסיבה לניסיון ההדחה שלה היא פוליטית בלבד, "לאור העובדה שרבים מהחברים האלה לא מאמינים שפליטה מוסלמית ואפריקנית בכלל צריכה להיות בקונגרס – ובטח שלא לקבל הזדמנות לכהן בוועדת החוץ". לפי עומאר העילה הרשמית להדחתה היא לא יותר מתירוץ. למעשה, "מדובר בנקמה, כדי לפייס את הנשיא לשעבר" דונלד טראמפ.