נהגים מעשנים, מושבים חסרים, רצפה פתוחה בזמן נסיעה, צפיפות, דלתות שלא נפתחות וקווים שלא מגיעים, מאחרים או שלא נוסעים לפי המסלול: אלה רק חלק מתלונות תושבי מטה בנימין ומעלה אדומים שביהודה ושומרון, נגד החברה המפעילה את קווי האוטובוסים באזור - "אלקטרה אפיקים". במכתבים ששלחו לשרת התחבורה מירי רגב כתבו כי "מדובר במצוקת תחב"צ, מזלזלים בתושבים - דורשים לסיים במיידי את ההתקשרות עם 'אלקטרה אפיקים'".
תושבי המועצה האזורית מטה בנימין, המועצה הגדולה ביותר בארץ המונה יותר מ-80 אלף תושבים, יחד עם תושבי מעלה אדומים, שלחו למשרד התחבורה מאות מכתבים, לטענתם. במכתבים הם מתלוננים על שירות תחבורה מחפיר ודורשים להחליף את "אלקטרה אפיקים" בחברה אחרת "באופן בהול". עם חותמי המכתבים נמנים ראש מועצת מטה בנימין ישראל גנץ וראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מקרים  של זלזלול ושירות לקוי של נהגי אוטובוס
תיעוד מקרים  של זלזלול ושירות לקוי של נהגי אוטובוס
המושבים שבורים, הרצפה פתוחה בזמן נסיעה
(צילום: אלעד בביא, תמר כהן, רועי אלאזרע, ישראל כהן)
3 צפייה בגלריה
קבוצת הוואטסאפ של תושבי בנימין ומעלה אדומים בה משתפים על התנהלות התחבורה הציבורית באזור
קבוצת הוואטסאפ של תושבי בנימין ומעלה אדומים בה משתפים על התנהלות התחבורה הציבורית באזור
"הקו לא הגיע - אנשים נמסים!". תלונות התושבים ותשובת לשכת סגן שר התחבורה
הודיה כהן, תושבת אדם-גבע בנימין שבמועצה האזורית מטה בנימין, שיתפה: "קווים שמיועדים להגיע לא מגיעים לתחנה, 'אלקטרה אפיקים' כשלה! האוטובוסים שלהם מיושנים, שבורים ולא מגיעים בזמן, ואם אוטובוס אחד נתקע - אין תחליף; יש נהגים שמעשנים ומתחצפים לנוסעים. במוצאי שבת, למשל, היה אמור לצאת קו 142 מגבעת התחמושת שכלל לא יצא, נשארתי בתחנה 45 דקות עד שהקו הבא יגיע. יש לנו קבוצת וואטסאפ לתושבים - כל יום יש תלונות שקווים לא יצאו בזמן".
קבוצת הוואטסאפ של התושבים, שבה 250 משתתפים, בהחלט פעילה: בממוצע, מפורסמות בה 50 הודעות ביום. התושבים המתוסכלים משתפים ומתעדים שם את כל ה"פשלות" של קווי האוטובוס. לפעמים נשלחות הודעות אינפורמטיביות, כגון: "האוטובוס של שעה 13:40 לא יצא משער בנימין", ולעיתים נעשה שימוש בקבוצה כקבוצת תמיכה: "שנתיים אני מגישה תלונות, גם על דברים מאוד חמורים שקרו. לא רק שהם לא מגיעים, גם לא קיבלתי תשובה אף פעם, אז למה להמשיך?".
יעל לוי, שגרה בכוכב יעקב שבבנימין זה יותר מ-30 שנה, סיפרה כי נאלצה לעזוב את עבודתה בשל תפקוד הקווים הלקוי: "נאלצתי לעזוב את העבודה שלי בקייטרינג בירושלים כי לא הצלחתי להגיע בזמן לעבודה. אני לא נוהגת ואני תלויה לחלוטין באוטובוסים. קשה לקבוע תור לרופא שיניים ולהגיע לאירועים בזמן". היא הוסיפה כי "בדרך כלל האוטובוסים מגיעים עמוסים ולא פותחים את הדלת, או בכלל לא נכנסים ליישוב. לעיתים הם גם מגיעים ללא דלק או טוענים שיש בהם תקלות ולא ניתן להמשיך בנסיעה".
בנימין לוי מתל ציון שיתף: "כתושב תל ציון שנוסע קבוע בתחבורה ציבורית - כל יום יש המון תקלות. אם זה באיחור של הקווים כשאתה ממהר לעבודה, והיו כבר מקרים שאנשים פוטרו בגלל איחורים, ואם זה כשנתקעים באמצע הדרך כשהאוטובוס כבר מגיע. כיסאות שבורים, מזגן שלא עובד בחום הכבד, נהגים מדלגים על תחנות ועוד".
3 צפייה בגלריה
מכתב מלשכת מטה בנימין לשרת התחבורה מירי רגב
מכתב מלשכת מטה בנימין לשרת התחבורה מירי רגב
"בקשה בהולה לסיום התקשרות, שירות נחות וירוד": המכתב של מועצת מטה בנימין לשרה רגב
יעקב נוי, צעיר מבנימין, סיפר כי נפגע פעמים רבות בגלל התפקוד הלקוי של התחבורה הציבורית באזור: "המצב מחפיר, אין מה לסמוך על התחבורה. הפסדתי עסקאות, ראיונות עבודה ותורים חשובים. כשיש לי משהו אני יוצא שעתיים מראש. האוטובוסים, שמדלגים על תחנות, הם מיושנים, מלוכלכים, מסריחים, מרעישים ולא תקינים. לפעמים אין תא מטען או שהדלתות לא נפתחות. אין תאורת פנים, המזגנים שבורים או שפתחי האוורור לא תקינים. גם אין לוחות זמנים, אף פעם אי אפשר לדעת אם יגיע או לא".
שרית ממן, תושבת אדם-גבע בנימין, הוסיפה: "אינספור פעמים, בחום ובקור, אנשים יושבים ומחכים שעות לאוטובוס בלי הסבר מיוחד או מצדיק מחברת האוטובוסים". ממן מספרת על איחורים קבועים של הקווים ביישוב: "אני יכולה להעיד כי כמות הפעמים שאיחרתי לעבודה, או שלא הגעתי בזמן למוסדות של הילדים ואיחרתי לתורים שנקבעו מראש - הייתה חריגה מאוד - וזה בגלל הברזות ואיחורים של אוטובוסים! יש דף שבו אני רושמת את כל ההיעדרויות או האיחורים של הילדים והרשימה ארוכה. המצב ביישוב ממש מבאס".
חברת "אלקטרה אפיקים" מסרה בתגובה: "'אלקטרה אפיקים' רכשה בשבועות האחרונים עשרות אוטובוסים חדשים בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, שחלקם כבר פועל ביישובי האזור, ובחודש הקרוב יתווספו אוטובוסים מודרניים נוספים לטובת תושבי בנימין. שבעה אוטובוסים ממוגני אבן בהזמנה מיוחדת יתווספו בתחילת החודש, ועוד שני אוטובוסים ממוגני ירי ייכנסו לפעולה בשבוע הבא.
"לחברת 'אלקטרה אפיקים' חשובה שביעות הרצון של לקוחותיה ושל הציבור הרחב והיא משקיעה משאבים עצומים בשיפור השירות ותנאי הנסיעה במועצה האזורית בנימין. במהלך השבוע האחרון ניתן היה לחוש בשיפור המשמעותי במערך הקווים. זאת ועוד, הקימה אלקטרה אפיקים מוקד לפניות הציבור והציבה איש קשר ייעודי האחראי לקשרי הקהילה עם התושבים. 'אלקטרה אפיקים' תמשיך לפעול להרחבת מערך הקווים ואיכותם למען רווחת הנוסעים ותמשיך לעמוד בקשר עם הרשויות בכדי לעדכנן בשינויים שמבצעת החברה בתחומן".
לאחר פרסום הכתבה נמסר מ"אלקטרה אפיקים": "האוטובוסים החדשים של אלקטרה אפיקים יוצאים לדרך. אלקטרה אפיקים הרחיבה את מערך האוטובוסים והצטיידה בארבעה אוטובוסים ממוגני ירי ושבעה אוטובוסים ממוגני אבן עבור תושבי המועצה האזורית בנימין. הבוקר נכנסו לפעילות במועצה האזורית בנימין ש אוטובוסים חדישים ממוגני ירי שאותם רכשה חברת אלקטרה אפיקים, ובשבוע הבא עתידים להיכנס שניים נוספים בהשקעה של שישה מיליון שקלים. אלו מצטרפים לשבעה אוטובוסים ממוגני אבן שמגיעים בהזמנה מיוחדת לשימוש תושבי מועצת בנימין".
מנכ"ל אלקטרה אפיקים טל כהן אמר: "אנחנו מודעים לקשיים שאותם חוו התושבים בתקופה האחרונה. מאחר וחשובה לנו שביעות הרצון של לקוחותינו השקענו משאבים עצומים בשיפור השירות במועצה האזורית בנימין. כבר במהלך השבוע האחרון ניתן היה לחוש בשיפור המשמעותי במערך הקווים, ואנו מתכוונים להמשיך ולפעול להרחבת מערך הקווים ואיכותם למען רווחת הנוסעים.
"חברת אלקטרה אפיקים ממקדת את תשומת הלב לשיפור איכות השירות באזור המועצה האזורית בנימין ובנוסף להצטיידות באוטובוסים חדשים הקימה בימים אלו הקימה מוקד לפניות הציבור והציבה איש קשר ייעודי האחראי לקשרי הקהילה עם התושבים".