נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי תקף בחריפות את ישראל על כך שאינה מספקת לארצו מערכות הגנה אווירית שישמשו נגד הפלישה הרוסית, שהחלה לפני שבעה חודשים בדיוק. בריאיון לרשת הצרפתית TV5MONDE שהתפרסם אתמול (שישי) אמר זלנסקי כי אף שהוא מודע ליחסים הרגישים עם רוסיה והפעילות הצבאית של ישראל בסוריה - הוא המום מכך שישראל מסרבת לסייע לארצו בנשק.
2 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי, יאיר לפיד
וולודימיר זלנסקי, יאיר לפיד
"דיברתי עם שני ראשי ממשלה. לא נתנו כלום". זלנסקי ולפיד
(צילום: EPA, עמוס בן גרשום, לע"מ)
"אנחנו רואים את ההשפעה של רוסיה על ישראל, שלא נתנה לנו שום נשק. כלום, אפס", אמר זלנסקי בכעס. "אני מבין שהם צריכים להגן על ארצם אבל קיבלתי מידע משירותי המודיעין שלנו שישראל מייצאת את מערכות ההגנה שלה למדינות אחרות". ייתכן שזלנסקי רמז לעסקת מכירה של כיפת ברזל לקפריסין - דבר שהוכחש בישראל בעבר - אך השבוע פורסם דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס על עסקת מכירה מתגבשת של מערכת ניידת אחרת, מסוג "ספיידר", לאיחוד האמירויות. "אני לא מאשים את המנהיגים, אני רק מציין עובדות: בדיונים שהתקיימו בצמרת הישראלית הוחלט שלא לעזור לאוקראינה".
הנשיא האוקראיני הוסיף כי "אני לא מבין למה הם לא יכולים לעזור לנו להתגונן אווירית. התקשרתי לשני ראשי הממשלה של ישראל וביקשתי שיספקו לנו כלים. אני מופתע שהם יכולים למכור את המערכת שלהם אבל לא נותנים לנו. איך זה ייתכן? הם יודעים שיש אצלנו מלחמה, ושיש הרבה יהודים באוקראינה והרבה אוקראינים בישראל. איך אפשר להתנהג ככה? אני פשוט המום".
2 צפייה בגלריה
מיירט כיפת ברזל
מיירט כיפת ברזל
כיפת ברזל בפעולה, ארכיון. אוקראינה ניסתה להשיג את המערכת עוד לפני הפלישה, ישראל בלמה
(צילום: AFP)
ישראל, נזכיר, גינתה את הפלישה הרוסית לאוקראינה והעבירה ציוד הומניטרי לקייב - בתחילת המלחמה היא אף פתחה בית חולים שדה במערב המדינה שפעל שם במשך כמה חודשים - אך בכירים בממשלה בקייב ובראשם זלנסקי עצמו מתעקשים שוב ושוב שהדבר לא מספיק, ודורשים שישראל תצטרף גם לסנקציות של מדינות המערב נגד רוסיה. "זה עניין של ערכים", אמר זלנסקי בהרצאה שנשא מרחוק בפני סטודנטים באוניברסיטה העברית ביוני האחרון.
ישראל הרשמית לא הגיבה על דברי זלנסקי, אולם גורמים מדיניים אמרו ל-ynet כי "נשיא אוקראינה הגזים לגמרי. אם הכול נמדד רק בנשק, אז עובדתית הוא כנראה צודק. אבל בכל מה שלא קשור בנשק - ישראל עזרה לאוקראינה הרבה מאוד ולכן דבריו לא נכונים ולא הוגנים".
צורך מרכזי שמעלים באוקראינה, בפניות למדינות המערב בכלל ולא רק לישראל, הוא סיוע בכל הנוגע למערכות הגנה אווירית. אוקראינה מתמודדת עם אין-ספור הפצצות ומתקפות טילים רוסיות, וקראה שוב ושוב לישראל לספק לה מערכות שיסייעו לה להגן על תושביה ועל התשתיות שלה. ב-ynet נחשף בפברואר האחרון, עוד לפני תחילת הפלישה הרוסית, כי בצל החשש הגובר מהאפשרות הזו אוקראינה ניסתה עוד בשנה שעברה לקבל את מערכת כיפת ברזל מארה"ב - שסייעה בפיתוח המערכת - אבל בירושלים בלמו את המהלך. זאת כאמור בשל החשש מפגיעה ביחסים הרגישים בין ירושלים למוסקבה, כשברקע התיאום מול הרוסים סביב פעילות צה"ל בסוריה.
רק בשבוע שעבר הביע זלנסקי אכזבה מכך שארצו לא קיבלה עדיין "תשובה חיובית" מישראל בנוגע לאספקה אפשרית של מערכות הגנה אוויריות. במסיבת עיתונאים בקייב עם נשיאת הנציבות של האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, הדגיש זלנסקי כי השגת מערכות שכאלו עומדת בראש סדר העדיפויות שלו. הוא גם טען שמערכות שהובטחו לקייב מצד גרמניה וארה"ב טרם הגיעו אליה.

לצד זלנסקי, גם השגריר האוקראיני בישראל יבגן קורניצ'וק נוהג להשמיע מעת לעת ביקורת קשה על הממשלה הישראלית. "בעוד שרוסיה שוחטת את אזרחינו, ממשלת ישראל נשארת באזור הנוחות שלה ונמנעת מלהגיש לאוקראינה עזרה הגנתית מינימלית", האשים לפני כשלושה חודשים. "אנחנו מבקשים מישראל כלי הגנתי בדמות 'כיפת ברזל' וכלים הגנתיים דומים. כפי שישראל מגינה על תושבי עוטף עזה מירי החמאס, אנחנו חייבים להגן על אזרחינו - נשים, ילדים וגברים מפני הפגזות שטובחות בהם", הוסיף.