הרשות הפלסטינית הכחישה היום (ראשון) כי מחבלי החמאס ביצעו את הטבח בפסטיבל "נובה" ברעים ב-7 באוקטובר ובהודעה שהפיצה למשרדי החוץ בעולם ולאו"ם טענה כי "מסוקים ישראליים" הם אלה שהביאו למותם של כל המבלים במסיבה, לפחות 350 במספר. גם בחמאס הצטרפו לטענה כי "מטוס קרב ישראלי" הפציץ את האזור בעוטף והביא למותם של המבלים.

2 צפייה בגלריה
הכחשה של הרשות הפלסטינית שחמאס ביצע את הטבח במסיבה ברעים ב-7 באוקטובר
הכחשה של הרשות הפלסטינית שחמאס ביצע את הטבח במסיבה ברעים ב-7 באוקטובר
מסמך ההכחשה שהפיצה הרשות הפלסטינית לעולם. "מטילים ספק בדיווחים הישראליים באשר להרס ולהרג באותו אזור"
הכותרת
פני הרשע: האנשים שמאחורי המתקפה הרצחנית של חמאס / אבי יששכרוף
32:58
גם הרשות וגם חמאס הסתמכו על "חקירת המשטרה שפורסמה בתקשורת העברית", לאחר שב"הארץ" פורסם כי לדברי גורם במשטרה, מתחקיר האירוע עלה לכאורה כי מסוק של צה"ל ירה לעבר מחבלים וככל הנראה פגע בכמה מהחוגגים. עם זאת, ובניגוד לטענות הפלסטינים, לא צוין ב"הארץ" כי כל ההרוגים היו כתוצאה מ"הפצצה ישראלית", אלא רק כמה בודדים.
בהודעת משרד החוץ הפלסטיני נכתב כי "החקירה המוקדמת של משטרת ישראל הוכיחה כי מסוקים ישראלים הפציצו ב-7 באוקטובר אזרחים ישראלים שהשתתפו בפסטיבל הטבע, מה שאומר שמטוסי קרב ישראלים גרמו להרס רב באזור. לאחר אירוע זה והופעל 'פרוטוקול חניבעל', מה שאפשר למשטרת הכיבוש ולצבא להרוג את כולם. לפיכך, סבור המשרד כי תוצאת חקירה זו מטילה ספק בדיווחים הישראליים באשר להרס וההרג שאירעו באותו אזור".
נציין כי לפי תחקיר המשטרה לטבח במסיבה, מסוק ראשון הוזנק למתחם רק בשעה 11:12 - שעות רבות לאחר תחילת הטבח. במשטרה התייחסו לטענות ולפרסום ב"הארץ", ומסרו: "התחקיר הראשוני התמקד בגבורת השוטרים שפעלו במקום ובתפקוד משטרת ישראל לעצירת הטבח שביצע החמאס. בניגוד לפרסום, תחקיר המשטרה אינו מתייחס לפעילות כוחות צה"ל ומשכך לא נמסרה כל אינדיקציה לפגיעה של אזרחים כתוצאה מפעילות אווירית במקום. דווקא בעת הזו, אנו קוראים לכלי התקשורת לגלות אחריות בפרסומים ולהתבסס על גורמים רשמיים בלבד".
גורמים מדיניים בכירים אומרים כי ההודעה של הרשות הפלסטינית "גורמת לישראל נזק מדיני כי היא מערערת על הנרטיב הישראלי שמדובר בטבח של חמאס". לדבריהם, "ברגע שמשרד החוץ הפלסטיני אומר דבר כזה בהודעה רשמית - זה דבר שמקשיבים לו. משרד החוץ הפלסטיני מאמץ את הטענה של ראשי החמאס שכבר האשימו את ישראל בהפעלת נוהל חניבעל ובהרג חטופים. משרד החוץ הפלסטיני לא הסתפק בשליחת ההודעה הרשמית לכל משרדי החוץ בעולם, אלא גם לכמה מועצות מדעיות ברחבי אירופה ולגופים אקדמיים".

נתניהו: אבו מאזן הכחיש את השואה וכעת גם את טבח חמאס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה כי "משרד החוץ הפלסטיני פרסם היום הודעה מזעזעת - הוא הכחיש שהחמאס הוא זה שביצע את הטבח הנורא במסיבה ברעים, וטפל את זה על ישראל. לא די שכבר 44 ימים אבו מאזן מסרב לגנות את הטבח הנורא, כעת אנשיו מכחישים את הטבח הזה והופכים את היוצרות על ישראל".

נתניהו הוסיף כי "מכחיש השואה אבו מאזן מכחיש כעת גם את הטבח של חמאס-דאעש. אני רוצה להיות ברור - ביום שאחרי שנחסל את חמאס, לא נאפשר שמי שינהל את הממשל האזרחי בעזה יכחיש טרור, יתמוך בטרור, ישלם לטרור ויחנך את ילדיו לטרור ולחיסולה של מדינת ישראל. את זה לא נאפשר".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי היא "מצטרף לגינוי הנחרץ של ראש הממשלה נתניהו להודעה המתועבת והשיקרית של משרד החוץ הפלסטיני. מי שמכחיש את הטבח, הופך את עצמו לשותף לפשע הנורא ביותר נגד העם היהודי מאז השואה".
2 צפייה בגלריה
זירת המסיבה ברעים
זירת המסיבה ברעים
זירת המסיבה ברעים לאחר הטבח
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
האירוע התחיל בבוקר של שמחת תורה בירי רקטי מסיבי מרצועת עזה כשב-6:22 נשמעה האזעקה במתחם פסטיבל נובה בו שהו באותה העת כ-4,400 מבלים. דקה לאחר מכן כרז מפקד תחנת אופקים למבלים במקום לשכב על הרצפה כדי להתגונן מהטילים. שתי דקות מאוחר יותר החליט מפקד המחוז ניצב אמיר כהן על סגירת המסיבה - והשוטרים החלו בפינוי הקהל הרב מהמקום.
בינתיים, חדרו המחבלים למתחם המסיבה בעזרת מצנחי רחיפה וב-6:27 החלו בירי בצומת רעים, כשמפקד התחנה וקצין נוסף שהיו במקום הגיבו בירי חזרה. בשלב זה מפקד המחוז הכריז על פקודת "פרש פלשת" - שנועדה ליידע את כלל הקצינים והשוטרים במחוז על חדירת מחבלים. בשעה 7:01 התקבלה במוקד 100 שיחה ממבלים במסיבה שדיווחו על ירי של מחבלים לעברם.
בשעה 9:00 החל כוח יישובים של מג"ב בפינוי פצועים מהמסיבה, כשבשעה 10:03 כנראה כבר הייתה הבנה ראשונית מאוד של ממדי האסון - והוכרז על אירוע רב נפגעים במתחם המסיבה. בסביבות השעה 14:00 המשטרה הכריזה השתלטות מוחלטת של כוחותינו על מתחם המסיבה. סך הכול 364 מבלים נרצחו במתחם המסיבה או במנוסה משם, 40 נחטפו לרצועת עזה ו-15 שוטרים נפלו בקרבות ובמהלך חילוץ מבלים. כעשרות מחבלים חוסלו באירוע וארבעה מהם נעצרו. בקיבוץ רעים הקרבות הסתיימו רק ב-21:00.