במשך שבועיים חיכה סגן-ניצב ד', מפקד יחידת המסתערבים של משמר הגבול ביהודה ושומרון (ימ"ס איו"ש) ללילה הזה. אתמול לפנות בוקר הוא שב בראש לוחמיו לג'נין כדי להבהיר מחדש את כללי המשחק, למחבלים שהפתיעו אותו ואת אנשיו לפני כשבועיים במארב שכמעט עלה בחייהם.
"נכנסנו לג'נין לבצע מעצר של מבוקשים על פי מודיעין שב"כ", שיחזר סנ"צ ד' בריאיון מיוחד ל"ידיעות אחרונות" את ההיתקלות הקשה לפני כשבועיים. "התכוננו לכניסה רגילה כמו בכל פעם. אחרי ביצוע המעצר, בזמן שיצאנו, נתקלנו בירי אינטנסיבי מטווחים של מטרים בודדים, לעומת מקרי ירי קודמים שהיו מתבצעים מטווחים של מאות מטרים".
2 צפייה בגלריה
חיילי יחידת המסתערבים בצה"ל
חיילי יחידת המסתערבים בצה"ל
שבועיים של אימונים למבצע. חיילי ימ"ס
(צילום: שאול גולן)
לדברי סנ"צ ד', התעוזה של המחבלים שירו עליו ועל לוחמיו הייתה רבה. "הם זיהו את השיירה שלנו ותקפו אותנו במארב שתוכנן היטב מראש. בזמן נסיעתנו החוצה מהעיר הם עקבו אחר שיירת המכוניות שלנו, עצרו בצומת קדמית, שאנחנו הגענו אליה רק אחרי כמה דקות, וחסמו אותה עם המכוניות שלהם. בינתיים המחבלים יצאו מהמכוניות, עמדו משני צידי הצומת וחיכו לנו.
"כשהגענו לצומת נפתחה עלינו אש קטלנית משני הצדדים. ספגנו אש מכל הכיוונים", הוסיף ד'. "זו הייתה היתקלות שהזכירה את לבנון. לקח זמן להבין מה קורה בכלל. מהיכן מגיעה כל האש. הרבה בלגן. ואז הגיעו אופנוענים מאוד קרוב לשיירה שלנו, והחלו ליידות מטעני חבלה גדולים על הרכבים. וכך פיצוץ וירי, פיצוץ וירי. חטפנו מכל מקום. הם הכינו לנו הפתעה אחרי הפתעה. התעשתנו מהר, יצאנו מהרכבים וירינו בחזרה. אבל כבר באותו רגע הבנתי שחייבים לעשות כאן משהו. שלא ייתכן שיירו עלינו כך מבלי שנגיב. זו הייתה תקרית ששינתה אצלי את התפיסה".
לאורך השבועיים האחרונים התאמנו לוחמי הימ"ס ובנו מבצע מיוחד לתפיסת המחבלים שארבו להם. המטרה הייתה לחתור למגע מולם ולהפתיע אותם בשטח שלהם. שעת השי"ן נקבעה לאתמול לפנות בוקר. המשימה הייתה לעצור שלושה מבוקשים על פי הנחיית השב"כ, והכוחות – בהם ימ"ס איו"ש, חטמ"ר מנשה של אוגדת איו"ש בצה"ל ולוחמי מג"ב של משטרת ישראל – נכנסו לתוך השטח המסוכן בשיירה של כעשרה כלי רכב ממוגנים.

במקביל, כשעה לפני כניסת הכוחות – שנכנסו לעיר באופן גלוי – כוח מסוערב של ימ"ס איו"ש, שמכיר היטב את הרחובות והסימטאות בג'נין, כבר נטמע בתוך האוכלוסייה האזרחית בלב העיר הפלסטינית. בסיום מעצר שלושת המבוקשים של שב"כ, החל למעשה המבצע שתוכנן בשבועיים האחרונים. אלא שדווקא אז נתקע אחד מרכבי השיירה בגלל תקלה טכנית. "בשניות האלה אתה מרגיש כמו ברווז במטווח", תיאר סנ"צ ד'. "התחלתי להריץ בראש את התסריטים הכי גרועים. חשבתי על פצועים, חילוץ מוסק, אמבולנסים, פאודה גדולה".
ואכן, תוך כדי שהכוח תקוע בלב ג'נין, נפתח ירי מסיבי על השיירה. "החלטנו לצאת מהרכבים ולהחזיר אש", סיפר ד'. "זיהינו את אחד החמושים נפגע. חלפו בערך שבע דקות גורליות שהפרידו בין הצלחת המבצע שתיכננו, לבין אירוע מתגלגל שאתה לא יודע איך תצא ממנו. תוך כדי חילופי האש זיהינו עוד מחבל שיורה עלינו באם-16 מטווח של 20 מטרים. ירינו לעברו, ראינו שהוא נפגע, ואז הגיעה דמות נוספת שמשכה אותו מהשטח. על הרצפה נשאר הנשק שממנו הוא ירה עלינו. היה לנו חשוב להביא את הנשק, ותוך כדי זריקות רימונים וירי בחיפוי, הגענו לנשק ולקחנו אותו".
2 צפייה בגלריה
חיילי יחידת המסתערבים בצה"ל
חיילי יחידת המסתערבים בצה"ל
"לקח זמן להבין מה קורה. מהיכן מגיעה כל האש". חיילי ימ"ס
(צילום: שאול גולן)
בשלב זה התקבל הדיווח שהרכב שנתקע תוקן ושניתן להמשיך בנסיעה, ואז חזרו ד' ולוחמיו לתוכנית שאותה תרגלו כה רבות בשבועיים האחרונים. "המשכנו בנסיעה, אבל במקום לצאת מהעיר כמו שעשינו אחרי המעצרים הקודמים, שינינו כיוון ונסענו בדיוק למקום שממנו ירו עלינו המחבלים במארב שהציבו לנו לפני שבועיים".
באותו שטח היה כבר הכוח המסוערב שנכנס מראש, במטרה להפתיע את המחבלים. "זה היה ממש משחק של חתול ועכבר", תיאר ד'. "היינו ערוכים, אבל הכול היה שקט. לא קרה יותר מדי. פתאום החלו שלושה חמושים לירות על השיירה שלנו. הכוח הסמוי סגר מעגל, ירה עליהם, הוריד את שלושתם והתקפלנו משם".
הכוחות חזרו לבסיס בשלום ללא נפגעים כשבידיהם שלושה מבוקשים. "ברגע שחוויתי את האירוע הקודם הרגשתי חסר אונים", הסביר ד'. "הרגשתי שיש איום כבד על הכוחות שלי ושאין לי מענה. ואז ידעתי שאצלי זה לא יקרה יותר".