1 צפייה בגלריה
 קייל ריטנהאוס הנאשם ברצח מפגינים בוויסקונסין זוכה בבית המשפט
 קייל ריטנהאוס הנאשם ברצח מפגינים בוויסקונסין זוכה בבית המשפט
קייל ריטנהאוס
(צילום: AFP)
מעטים בארה"ב הופתעו מההחלטה לזכות את קייל ריטנהאוס בן ה-18 מהריגתם של שני אנשים במהלך ההפגנות הסוערות נגד אלימות שוטרים כלפי שחורים בקיץ 2020. חוקי מדינת וויסקונסין, האופן שבו התנהל המשפט והסטנדרטים הכפולים של מערכת הצדק האמריקנית הובילו לתוצאה בלתי נמנעת, אך קריטית. גם בחברה השבירה שעברה בשנים האחרונות הרבה זעזועים, יש לריקושטים של פסק הדין משמעויות מרחיקות לכת.
ראשית, נוצר תקדים שלפיו אדם יכול להסתובב ברחוב עם נשק חצי-אוטומטי, לייצר פרובוקציה, וכשיזכה לתגובה יפעיל את הרובה, יטען להגנה עצמית ולא יקרה לו שום דבר (לפחות לא אם הוא לבן). מטרידות לא פחות היו התגובות העולצות של פוליטיקאים רפובליקנים. פעם, גם אם הסכימו עם פסק דין כזה, הם היו מתביישים לחגוג אותו, הרי הנער הזה הרג שני אנשים. עכשיו הם חוגגים בלי שום סומק נבוך או חשש לשלם מחיר פוליטי. להפך, הם יודעים שזה רק יעזור להם. שני חברי קונגרס כבר הציעו ג'וב לריטנהאוס.
כל זה אינו מפתיע: כעשרה חודשים לאחר ההתקפה על הקונגרס, כשצילו של דונלד טראמפ ממשיך לרחף מעל, רפובליקנים מדברים באופן גלוי ויומיומי על אלימות נגד מי שבעיניהם אינו "פטריוט" – כל דמוקרט וגם כל רפובליקני שקצת סוטה מהטראמפיזם. מהקונגרס ועד לישיבות ועדי הורים בבתי ספר, המפלגה הרפובליקנית מחבקת יותר ויותר את האלימות.
חבר הקונגרס הרפובליקני פול גוסאר העלה סרטון שבו הוא נראה משסף את צווארה של אלכסנדריה אוקסיו-קורטז הדמוקרטית. רק שניים מ-213 רפובליקנים הצביעו בעד הגינוי שלו, ולמחרת הודיע טראמפ שהוא תומך בו
לפני שבועיים, בעצרת של ארגון שמרני באיידהו, ניגש בחור צעיר למיקרופון ושאל: "מתי נוכל להשתמש ברובים ולהתחיל להרוג דמוקרטים?". הוא זכה למחיאות כפיים. "זו שאלה הוגנת", אמר אחד מהפוליטיקאים על הבמה.
באוהיו פרסם ג'וש מנדל, המועמד המוביל בפריימריז הרפובליקניים לסנאט, סרטון שקורא להתנגד פיזית ל"רודנות" של הממשלה הפדרלית. "כשהגסטפו מופיע בדלת הכניסה שלך", אמר מנדל היהודי, "אתה יודע מה לעשות".
ואם איידהו ואוהיו רחוקות מדי, אז אפשר להישאר בוושינגטון. חבר הקונגרס פול גוסאר מאריזונה העלה סרטון שבו הוא נראה משסף את צווארה של אלכסנדריה אוקסיו-קורטז הדמוקרטית. בשבוע שעבר הצביע בית הנבחרים על גינויו של גוסאר. רק שניים מ-213 רפובליקנים הצביעו בעד הגינוי, ויום למחרת הודיע טראמפ כי הוא תומך בגוסאר.
ציפי שמילוביץ ציפי שמילוביץ מתוך אלבום משפחתי
רשימת הדוגמאות ארוכה מאוד, ומספר האיומים על חברי קונגרס כבר הכפיל את עצמו השנה ביחס לשנה שעברה. המאוימים הם לא רק דמוקרטים: רק בשבוע שעבר קיבלו רפובליקנים שהצביעו בעד חוק התשתיות של הנשיא ג'ו ביידן איומי מוות, וסניף של המפלגה במדינת ויומינג הודיע שאינו מכיר יותר בחברת הקונגרס ליז צ'ייני כרפובליקנית. מתברר שהיום גם לבתו השמרנית מאוד של דיק צ׳ייני, סגן הנשיא לשעבר, כבר אין יותר מקום במפלגה שירדה מהפסים ולוקחת איתה את הדמוקרטיה האמריקנית. הכתובות מופיעות על כל קיר, אבל כמעט כולם באמריקה, כולל התקשורת הממסדית, מביטים לצד השני.
  • ציפי שמילוביץ היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com