5 צפייה בגלריה
תאונת האוטובוס בצומת אשתאול
תאונת האוטובוס בצומת אשתאול
זירת תאונת האוטובוס בצומת אשתאול
(צילום: יובל חן )
בוחני התנועה של מחוז ירושלים ממשיכים בחקירת התאונה הערב (יום ד') בצומת אשתאול שליד בית שמש, שבה נפצעו 50 ילדים כשהאוטובוס שבו נסעו התהפך לתעלה בצד הכביש. הבוחנים בודקים האם הנהג נסע בכביש שבו קיים איסור נסיעה לכלי רכב כבדים השוקלים יותר מארבעה טונות.
עדת ראייה דיווחה למוקד מד"א מיד לאחר התאונה. בהקלטה מהשיחה למוקד נשמעת האישה אומרת: "יש פה כיכר של פנייה לכביש 38, תאונת אוטובוס עם מלא ילדים, יש פה מלא ילדים. האוטובוס נפל, יש פה אנשים שבאים לעזור. מלא ילדים, הם לכודים בתוך האוטובוס ומלא אנשים שמנסים לעזור".


5 צפייה בגלריה
כביש 395. הכניסה לכלי רכב כבדים אסורה
כביש 395. הכניסה לכלי רכב כבדים אסורה
כביש 395. הכניסה לכלי רכב כבדים אסורה
5 צפייה בגלריה
תאונת האוטובוס בצומת אשתאול
תאונת האוטובוס בצומת אשתאול
זירת תאונת האוטובוס בצומת אשתאול
(צילום: יובל חן )
על פי ממצאי החקירה, האוטובוס עמוס בחניכי תנועת נוער עשה את דרכו לבית שמש מאזור הר איתן, שם טיילו לפני כן. ככל הנראה, הוא נסע בכביש 395 שהכניסה אליו אסורה לכלי רכב כבדים. כשניסה להשתלב בכביש 38, איבד שליטה בכיכר והתהפך לתעלה. במשטרה עדיין בודקים אם כשל בבלמים גרם לנהג לאבד שליטה על האוטובוס.
תושבים באזור התריעו בעבר על הסכנות בכביש 395. פרופ' אמיר אלעמי, המתגורר ברמת רזיאל, אמר כי "מכל כיוון יש ארבעה תמרורים שאוסרים כניסה של רכב מעל ארבעה טונות". לדבריו, נהגים בכלי רכב כבדים בכל זאת נוסעים בכביש, "משום שהם לא רואים את התמרורים ובגלל שאפליקציות ניווט מפנות אותם לכביש הזה בתור חלופה אם יש פקקים בכביש 1, ואז הם חושבים שאפליקציות הניווט שקולות להוראות המשטרה".
אלעמי הוסיף כי ב-2021 תושבים שלחו מכתב בנושא לשר לביטחון הפנים דאז עמר בר-לב ולשרת התחבורה דאז מרב מיכאלי. "עד היום לא קיבלנו תשובה מהם", הוא אמר. "מה שמדאיג אותי, מעבר לעבודה שנתקעים בפקקים, הוא שבמצב של שריפה כפי שהתרחשה במרחב הזה לפני כמה שנים, אוטובוסים ומשאיות ימנעו מעבר של רכבי חירום".
5 צפייה בגלריה
תאונת האוטובוס בצומת אשתאול
תאונת האוטובוס בצומת אשתאול
זירת התאונה בצומת אשתאול
(צילום: יובל חן )
במכתב שנשלח לפני כשנתיים ציינו נציגי התושבים כי "מקטע הדרך הצר של כביש 395 אסור לנסיעת כלי רכב כבדים. למרות האיסור, רכבים כבדים רבים נוסעים בכביש מדי יום. בין הכניסה לציר הצר מכיוון מערב עד לפתיחת הקטע הצר, על פני שני ק"מ ישנם ארבעה תמרורים האוסרים כניסת רכב שמשקלו ארבעה טונות ומעלה. כך גם מכיוון מזרח בין מעגל התנועה שלמרגלות רמת רזיאל ועד הכניסה המזרחית לקטע הצר".
עוד נכתב כי "השילוט לקוי וההרתעה לא קיימת. מכיוון רמת רזיאל מערבה השילוט מוצב במיקום שגם אם נהג זיהה את האיסור באיחור ורוצה לשוב על עקבותיו, זה בלתי אפשרי. נהגי ההובלות שרואים את השילוט, לא משערים את אשר צפוי בהמשך המסלול".
בתאונה נפצעו, כאמור, 50 ילדים, אחד מהם באורח קשה והוא מורדם ומונשם. שלושה פצועים נוספים במצב בינוני והיתר במצב קל. הפצועים פונו לבתי החולים שערי צדק, הדסה עין כרם והדסה הר הצופים בירושלים.