רוסיה טוענת שסיכלה ניסיון תקיפה ישראלי בדמשק, סוריה לא דיווחה על כזה: גנרל ואדים קוליט, סגן מפקד המרכז הרוסי לפיוס בין הפלגים השונים בסוריה, אמר אמש (יום א') לסוכנות הידיעות הרוסית TASS כי שני מטוסי קרב ישראלים שיגרו אתמול לפנות בוקר טילים לעבר אזור דמשק, אולם אלה הופלו בידי מערכות ההגנה האווירית של סוריה.
3 צפייה בגלריה
תקיפה בדמשק סוריה
תקיפה בדמשק סוריה
ארכיון. בסוריה לא דיווחו על התקיפה שמייחסת רוסיה לישראל
(צילום: AFP)
"בין 5:40 ל-5:54 בבוקר, שני מטוסי F-16 של חיל האוויר הישראלי נותרו מחוץ למרחב האווירי של סוריה, תקפו מכיוון דרום מערב עם שני טילים מונחים לעבר מתקנים בסיידה א-זיינב שבמרחב דמשק", אמר קוליט. הוא ציין ששני הטילים יורטו באמצעות מערכת ההגנה האווירית Buk-M2E מתוצרת רוסיה, שפועלת בשירות יחידות ההגנה האווירית הסורית.
בניגוד לתקיפות בעבר, אז הודיעה סוריה כי ישראל תקפה בשטח המדינה, ביום ראשון לפנות בוקר לא דיווח משטר אסד על תקיפה ישראלית באזור דמשק. עם זאת, מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה שמקום מושבו בבריטניה, דיווח כי ביום ראשון לפנות בוקר נשמעו הדי פיצוצים עזים במרחב דמשק ועשן נצפה בשמיים, בעיקר באזור דרום מחוז דמשק. במרכז המעקב לא שייכו את הפיצוצים לתקיפה ישראלית. גם ברשתות החברתיות השונות הופיעו טענות לגבי הפיצוצים שנשמעו באזור.
ברוסיה טענו כי מדובר בניסיון התקיפה הישראלי השלישי על אדמת סוריה בשבוע האחרון. לפי הדיווח בסוכנות הידיעות הרוסית, ב-22 ביולי – יום חמישי שעבר – יירטו מערכות ההגנה האווירית הסוריות ארבעה טילים מונחים ששוגרו ממטוסי קרב ישראליים לעבר מחוז חומס, וב-19 ביולי – יום שני שעבר, יורטו שבעה מתוך שמונה טילים ששוגרו ממטוסי קרב ישראליים לעבר אזור דרום-מזרח חלב. ברוסיה מדגישים בדיווחים כל העת כי יחידות ההגנה האווירית של סוריה מפילות טילים ישראליים באמצעות מערכות הגנה רוסיות.

3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ולדימיר פוטין
נפתלי בנט ולדימיר פוטין
רוסיה שינתה מדיניות? בנט ופוטין
(צילום: יונתן זינדל, AP)
בשבת דיווח העיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, כי רוסיה החליטה לשנות כיוון בכל הנוגע לתקיפות המיוחסות לישראל על אדמת סוריה: גורם רוסי אמר לעיתון כי הדבר קשור לשיחות שחודשו עם ארה"ב בעקבות הפסגה של הנשיאים ולדימיר פוטין וג'ו ביידן בחודש שעבר בז'נבה. בשיחות אלה, על פי הדיווח, רוסיה קיבלה מארה"ב הבהרה ולפיה היא לא מקבלת בברכה את התקיפות הישראליות המתמשכות - מה שגרם לרוסיה להסלים את הטון נגד כל פעילות צבאית ישראלית שפוגעת בריבונות של סוריה.
גורם ששוחח במקביל עם "א-שרק אל-אווסט" טען גם הוא כי באחת מהתקיפות האחרונות שיוחסו לישראל בסוריה יורטו כל הטילים בידי מערכות ההגנה האווירית של משטר אסד. כמו כן, הוא ציין כי זה זמן רב שחיל האוויר הישראלי לא חודר למרחב האווירי של סוריה ומבצע את התקיפות ממדינות שכנות - מה שלדבריו פוגע ביעילותן, שכן מערכות ההגנה האווירית חוזקו לאחרונה ומפקחים עליהן מומחים רוסים.
3 צפייה בגלריה
חיילים רוסים ב פרברי דמשק סוריה רוסיה
חיילים רוסים ב פרברי דמשק סוריה רוסיה
חיילים רוסים בפרברי דמשק. המומחים שוב מסייעים לאסד?
(צילום: רויטרס)
בעבר, המומחים הרוסים לא היו משתתפים בהדיפת מתקפות ישראליות, אולם כעת, על פי הדיווח בעיתון הערבי, הם מסייעים לאנשי הצבא הסורי בכך. הגורם הרוסי הדגיש כי ישראל קיבלה מסרים ישירים על כך שהמצב השתנה, גם בכל הנוגע לתקיפת יעדים איראניים בשטח סוריה, שעל תקיפתם רוסיה נהגה להעלים עין בעבר.
למרות זאת, הגורם הרוסי סבור שמדובר בשינוי בנסיבות המדיניות, על רקע חידוש המגעים עם ארה"ב, ולא חושב שזה מפני שלרוסיה "נגמרה הסבלנות" לנוכח התקיפות הישראליות. בעיתון הזכירו כי בתחילת השנה שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הציע לישראל לעדכן אותם על איומים אפשריים שמגיעים מסוריה - אולם לדבריהם המשך התקיפות מעיד על כך שלא הושג מנגנון עדכון שכזה בסופו של דבר.