פרשת ה"סרסרות" בכלא גלבוע בדרך לבית המשפט: יעל (שם בדוי), אחת הסוהרות שהוטרדו מינית על ידי אסיר ביטחוני, איש הפתח מוחמד עטאללה, לכאורה בידיעתם של בכירים לשעבר בכלא גלבוע, העבירה אתמול (יום א') ליועץ המשפטי של שירות בתי הסוהר מכתב התראה בטרם הגשת תביעה נגד שב"ס ונגד אותם בכירים לשעבר.
2 צפייה בגלריה
יעל
יעל
יעל. "לקיחת אחריות היא גם תשלום פיצוי"
במכתב דורשת יעל (28) פיצוי של 2.5 מיליון שקל משב"ס, כפשרה בטרם הגשת התביעה. להערכת עו"ד גליה שמילוביץ, המייצגת את הסוהרת, במקרה של הגשת תביעה הסכום ככל הנראה יוכפל.
המכתב והתביעה לפיצוי מתייחסים לתקופה שבה עבדה הסוהרת בכלא, בין השנים 2016–2018. במכתב טוענת עו"ד שמילוביץ כי יעל נפלה קורבן למעשיו של האסיר הביטחוני עטאללה, שביצע בה בידיעת קצין המודיעין לשעבר של הכלא והמפקד לשעבר של הכלא עבירות של הטרדה מינית ומעשה מגונה.
במכתב אף נטען שגם גורמי ביטחון, שהאסיר שימש עבורם מקור מודיעיני, ידעו על מעשיו של קצין המודיעין, וקצין המודיעין הרגיש שהוא מגובה על ידם. "המעשים החמורים והפגיעה המינית שעברה יעל נעשו בידיעתם המלאה, באישורם ובחסותם של הממונים עליה, תוך שהם נכנעים ונענים לגחמותיו ודרישותיו של האסיר הביטחוני על חשבון גופה ונפשה של יעל", נטען במכתב התביעה.

לאחרונה, במסגרת ועדת החקירה הבודקת את הבריחה מכלא גלבוע לפני כמה חודשים, העיד מפקד הכלא הנוכחי, גונדר-משנה פרדי בן-שטרית, לגבי ההתנהלות בכלא גלבוע בעבר, וציין שהיה ידוע שסוהרות "סורסרו" למלא את צורכיהם המיניים של מחבלים הכלואים בכלא.
במכתב ההתראה נטען: "הדיווחים של הסוהרות על האירועים בפני קצין המודיעין טואטאו אל מתחת לשטיח, המפקדים התעלמו מהתלונות, והנפגעת יעל נותרה חשופה ללא כל הגנה מפני אסיר עולם, רוצח שכפה את עצמו עליה ועל חברותיה לעבודה".
בנובמבר 2017 הגישה יעל תלונה רשמית נגד עטאללה בפני חוקר משטרה היושב במשרדי שירות בתי הסוהר, אולם בהמשך, לאחר שהתקבלה ההחלטה לא להעמיד לדין את מפקד הכלא ואת קצין המודיעין בגין הפרשה, נשברה יעל והחליטה להתפטר משב"ס.
2 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
כלא גלבוע. "המפקדים התעלמו מהתלונות"
(צילום: AFP)
"המכתב הזה הוא למעשה רצון שלי שייקחו אחריות, יבקשו ממני סליחה ושייעשה צדק", אמרה יעל אתמול. "משמעותה של לקיחת אחריות היא גם תשלום של פיצוי, אין מה לעשות, כי עד היום הם טוענים שזה לא קרה. אם הם לא יסכימו לשלם לי פיצוי זו התנהגות מחפירה ומבישה כי זה מקרה שצריך לשלם עליו. לא אוותר ואלחם על זה עד הסוף. כל עוד שב"ס לא לוקח אחריות, למעשה הם אומרים שזה כאילו לא קרה".
משב"ס נמסר בתגובה: "האירוע שאירע לפני ארבע שנים הוא אירוע חמור ביותר. עם העלאת החשדות הנחתה הנציבה פרי לפנות באופן מיידי לפרקליט המדינה בבקשה לבחון מחדש את התיק שנסגר ואף הורתה על הוצאתו לחופשה כפויה של קמ"ן כלא גלבוע בתקופה הרלוונטית. הנציבה סומכת על גורמי האכיפה כי יבחנו את חומרי החקירה באופן יסודי ויגיעו לחקר האמת. מכתב ההתראה התקבל היום, הטענות המפורטות בו ייבחנו לעומקן, והוא יטופל בערוצים המשפטיים כמקובל".
מעו"ד אייל בסרגליק, שמייצג את הקמ"ן, נמסר בתגובה: "עובדתית מרשי פעל מידית כשהסוהרת התלוננה, דאג להבאת קצין חוקר ולהרחקתו של עטאללה מהכלא. אנו דוחים את כל הנטען כלפי מרשנו".