2 צפייה בגלריה
בית חולים הדסה עין כרם במתכונת שבת במחאה על היעדר התקצוב
בית חולים הדסה עין כרם במתכונת שבת במחאה על היעדר התקצוב
בית החולים הדסה עין כרם ריק בעקבות השביתה
מזה זמן רב שבלאיי סימן (47) מנתניה ממתינה לניתוח בעיניים בבית החולים לניאדו. "חיכיתי לתור לניתוח ולקחתי יום חופש במיוחד, כי אני סובלת מדמעות בעיניים", סיפרה. "אני נמצאת בטיפולים כבר שנה וברגע האחרון הודיעו לי שהניתוח בוטל. אני לא יכולה לעבוד וקשה לי. אני לא יודעת כבר מה לעשות".

בגלל השביתה בבית החולים ביטלו לה את הניתוח ברגע האחרון. "בכיתי כשאמרו לי שהניתוח מבוטל. אני בכלל לא מבינה למה. אני מתחננת לעזרה", אמרה. "זה לא בסדר שאני משלמת את המחיר במאבק הזה". סימן פנתה לבית חולים פרטי כדי לבדוק אפשרות - "אבל זה המון כסף ואני לא יכולה".
סימן, כמו אלפי ישראלים, תיאלץ להמתין עד לאחר שתסתיים השביתה בבתי החולים הציבוריים, שנמשכת כבר למעלה משבוע. בהדסה, שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ושלושת בתי החולים בנצרת, נמשכת שביתת המחאה על אי-העברת הכספים ממשרד האוצר, שסוכם עימם בינואר.
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של מנהלי בתי החולים הציבורים מול בית רה''מ בבלפור
מסיבת עיתונאים של מנהלי בתי החולים הציבורים מול בית רה''מ בבלפור
מנהלי בתי החולים מול מעון רה"מ בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
יעקב (שם בדוי), בן 22 מצפון הארץ, נאלץ לדחות ניתוח בכתף. "ביולי קבעו לי את הניתוח ל-25 באוגוסט. קראתי על השביתה ומייד התקשרתי לבית החולים ושאלתי האם הניתוח מתקיים והשיבו לי שכן. יממה לאחר מכן התקשרו אליי, כשאני עם תיק מוכן ובדרך לירושלים, ואומרים לי: הניתוח מבוטל". מאז, כמעט מדי יום, טילטלו את יעקב בחוסר ודאות עד שנודע לו אתמול כי הניתוח בוטל.
"אני סובל מזה שהכתף שלי יכולה להתפרק בכל רגע נתון, בעקבות השירות הצבאי שלי. שירתתי כלוחם וכמפקד וגם לאחר הפציעה המשכתי לשרת", אמר. הוא כבר עבר צילומים וטרום-ניתוח אך כעת לא יודע אם ומתי יזכה לעבור את הניתוח, שלו הוא כה זקוק. "אני לא יודע מה קורה איתי", אמר. "חשוב לדבר על השביתה הזו כי יש אלפי אנשים שנפגעים ממנה ולאף אחד לא אכפת. אני לא יכול לעשות עכשיו הרבה דברים שאני רוצה לעשות בגלל השביתה הזו". הוא קרא לפתור את המשבר בהקדם: "אנשים לא חיים את החיים הנורמליים שלהם בגלל זה".
אתמול הקימו מנהלי בתי החולים השובתים מאהל מחאה מול בית ראש הממשלה בירושלים, כדי להגביר את הלחץ על משרד הבריאות. עד כה נראה כי שר הבריאות הורוביץ לא מצליח לפתור את המשבר עימם סביב התקציב שהם דורשים. "ראש הממשלה בנט, שר האוצר ליברמן, שר הבריאות הורוביץ, ממשלת השינוי, אתם צריכים לבקש סליחה מאמא שלי", אמר פרופ' פהד חכים, מנהל בית החולים האנגלי בנצרת. "אמא, אני מצטער, את הניתוח שלך ביטלתי. לעובדים שלנו נמאס שהם לא מקבלים את מה שמגיע להם. אנחנו בשיא מגפת הקורונה, הגיע הזמן שראש הממשלה יתערב במשבר. אף ספק לא מוכן לעבוד איתנו, לא מוכנים לתת לנו ציוד. מבייש להיות בית חולים בתקופה הזו. כל אחד מאיתנו רוצה להיות עם המטופלים שלו במקום להיות פה".