כסטודנטית יהודייה, עדן רוט תמיד הרגישה בטוחה ומבורכת באוניברסיטת טוליין בלואיזיאנה, שבה יותר מ-40% מהסטודנטים הם יהודים. הכול נבחן מחדש בעקבות מתקפת הפתע של חמאס בישראל בחודש שעבר. גרפיטי הופיע בקמפוס בניו אורלינס עם המסר "מהנהר לים, פלסטין תהיה חופשית", הקריאה הנפוצה בהפגנות של פעילים פרו-פלסטיניים. ואז הגיע עימות בין הפגנות יריבות, וקטטה הובילה לשלושה עצורים והותירה סטודנט יהודי עם אף שבור. כתבה שהתפרסמה בסוכנות הידיעות AP סקרה את האירועים בטוליין.
"אני חושבת שהשינוי בחוויה של יהודים בקמפוס היה מזעזע ביותר", אמרה רוט, ששהתה בישראל בקיץ האחרון לתוכנית לימודים. "הרבה סטודנטים מגיעים לטוליין בגלל האוכלוסייה היהודית, מרגישים שהם נתמכים, כמו רוב ולא מיעוט. אני חושבת שזה בהחלט השתנה".
3 צפייה בגלריה
Eden Roth מדברת על המצב באוניברסיטת טוליין, קמפוס ניו אורלינס, ארה"ב
Eden Roth מדברת על המצב באוניברסיטת טוליין, קמפוס ניו אורלינס, ארה"ב
עדן רוט. "אני לא מרגישה בטוחה לחלוטין"
(צילום: AP / Kevin McGill)
רוט סיפרה שכמה סטודנטים יהודים החלו לחשוב פעמיים לפני ביקור במרכז מינץ, המטה של ​​ארגון "הלל" בקמפוס. "אני לא מרגישה בטוחה לחלוטין, אבל אני מרגישה שאין לנו ברירה אלא לחבק את מי שאנחנו בזמנים האלה", אמרה רוט בריאיון ל-AP משם. "אני יודעת שהרבה מהחברים שלי חוששים לענוד שרשראות מגן דוד שיש להם, לחבוש כיפה או אפילו להיכנס לבניין הזה. אבל אני חושבת שקריטי שלא ניתן לפחד להשתלט עלינו".
ליה ג'קסון, סטודנטית מניו ג'רזי שמגדירה ​​את עצמה כיהודייה אורתודוקסית-מודרנית, אמרה שהיא מודאגת מכך שפרו-פלסטינים מביעים את דעותיהם בזעם בגלל המספר הגדול של סטודנטים יהודים בקמפוס. "הרבה יותר קשה לנהל שיחה תרבותית, כשהרגשות והמתח כל כך גבוהים וכל כך הרבה אנשים קשורים לזה באופן אישי", אמרה ג'קסון, שהייתה לאחרונה בישראל.
טוליין היא רק דוגמה אחת. באוניברסיטת קורנל, סטודנט מואשם בפרסום איומים באינטרנט נגד סטודנטים יהודים. סטודנט מאוניברסיטת מסצ'וסטס נעצר בחשד שחבט באגרופים בסטודנט יהודי וירק על דגל ישראל בהפגנה. במקרה שנמצא בחקירת משטרה כפשע שנאה אפשרי, הכתובת "לשחרר את פלסטין" נכתבה השבוע על חלון במרכז "הלל" באוניברסיטת בוסטון.
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת טוליין בניו אורלינס
אוניברסיטת טוליין בניו אורלינס
אוניברסיטת טוליין. האחוז הגבוה ביותר של יהודים מבין האוניברסיטאות שאינן יהודיות במפורש
(צילום: Fotoluminate LLC / Shutterstock.com)
לאחר שספג ביקורת על כך שניסה להישאר ניטרלי מדי במלחמה, נשיא אוניברסיטת הרווארד גינה ביום חמישי את הביטוי "מהנהר לים, פלסטין תהיה חופשית", ואמר שיש לו משמעויות היסטוריות שמרמזות לרבים על מיגור היהודים מישראל.

ניסיון "למצוא איזון"

הטלטלה מורגשת בצורה חריפה בטוליין, שבה 43% מהסטודנטים הם יהודים, האחוז הגבוה ביותר מבין האוניברסיטאות והמכללות שאינן יהודיות במפורש. "לראות את זה בקמפוס של טוליין זה בהחלט מפחיד", אמר ג'ייקוב סטאר, סטודנט יהודי ממסצ'וסטס.
אמה סקהיים, סטודנטית יהודייה מלוס אנג'לס שלומדת בבית הספר למשפטים של טוליין, אמרה לסוכנות הידיעות שהיא גדלה כתומכת במדינה היהודית, אך כעת מחשיבה את עצמה כמתנגדת לציונות. סקהיים אמרה שהיא מכירה סטודנטים שמתנגדים למדיניות של ישראל "אבל לא מרגישים בנוח להגיד שום דבר בפומבי". בהפגנה ב-26 באוקטובר היא "עמדה בצד הפלסטיני". ועדיין, היא אמרה שטוליין הוא המקום שבו היא מרגישה הכי בנוח כיהודייה. "אני יודעת שיש לי כל כך הרבה אפשרויות של קהילה", אמרה.
3 צפייה בגלריה
Jacob Starr מדבר על המצב באוניברסיטת טוליין, קמפוס ניו אורלינס, ארה"ב
Jacob Starr מדבר על המצב באוניברסיטת טוליין, קמפוס ניו אורלינס, ארה"ב
ג'ייקוב סטאר. "לראות את זה בקמפוס של טוליין זה בהחלט מפחיד"
(צילום: AP / Kevin McGill)
נשיא טוליין, מייקל פיטס, תיאר נוכחות משטרתית מוגברת ואמצעי אבטחה אחרים בקמפוס. בהודעות לקהילת האוניברסיטה, הוא קונן על אובדן חייהם של ישראלים ופלסטינים חפים מפשע. הוא התמודד עם ביקורת מאנשים משני הצדדים שציפו להצהרות תקיפות יותר.
בכתבה צוטט בין השאר יליד מצרים וחוקר אורח בתוכנית ללימודי המזרח התיכון וצפון אפריקה של טוליין, שתמך בגינוי חמאס אבל גם האשים את ישראל ב"פשעי מלחמה". לצד פירוט התקריות האנטישמיות באוניברסיטאות, צוין גם כי סטודנט ערבי מוסלמי בסטנפורד נפגע ממכונית בתיק שנחקר כפשע שנאה.
"כולם צריכים להיות אוהדים מאוד לסטודנטים יהודים שמרגישים מאוימים, והעלייה המדאיגה בפעולות אנטישמיות היא משהו שאוניברסיטאות ומכללות לוקחות ברצינות רבה", אמר ג'ונתן פאנסמית', סגן נשיא בכיר של המועצה האמריקנית לחינוך, איגוד נשיאי אוניברסיטאות. "אבל יש להן דרישה, אחריות גם על פי החוק, לאזן זכויות חופש הביטוי של אנשים שעשויים לא להסכים ולהשמיע ביקורות. קשה מאוד למצוא את האיזון הזה".