חייל קרבי המשרת בנח"ל שיצא לאפטר נעצר אמש (יום שבת) עם אחיו לאחר שביקש להפקיד את נשקו בתחנת משטרת נתניה כדי לראות משחק כדורגל בעיר. לפי החשד, היומנאי סירב להפקדת הנשק בתחנה, ובינו לבין האחים התפתח עימות חריף - שבסופו נעצרו השניים.
2 צפייה בגלריה
חיילת בגבול עזה
חיילת בגבול עזה
"עילות המעצר כה קלושות, מעוררת תהיות". אילוסטרציה
(צילום: REUTERS/Clodagh Kilcoyne)
האחים נעצרו בחשד לביצוע עבירות של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, העלבת עובד ציבור, תקיפת שוטר, איומים והחזקת סמים שלא לצריכה עצמית. לאחר מעצרו של הלוחם נאלצה המשטרה לשמור על נשקו הצבאי של הלוחם עד שמפקדו של החייל הגיע לקחת את הרובה.
לפי החשד, היומנאי סירב לבקשת האחים והסביר להם את הקושי של הפקדת כלי נשק במשטרה באירועים כמו משחק כדורגל. לטענתו, יכולים רבים לבקש את הפקדת נשקם, והדבר אינו אפשרי. בהמשך לסירובו, החל שיח בין הצדדים, שהוביל בסופו של דבר כאמור למעצרם של האחים. היומנאי טען כי השניים נהגו כלפיו בתוקפנות ובאיומים. גרסתם של האחים הפוכה, ולטענתם, האירוע אף צולם על ידם במכשיר הטלפון שלהם, שנלקח מהם ונמצא בתחנת משטרת נתניה.
היום הובאו האחים, נעדרי עבר פלילי, לבית משפט השלום בפתח תקווה, שם ביקשה המשטרה להאריך את מעצרם בשלושה ימים. השופטת לימור חלד רון פסקה כי יש לשחרר את השניים, ומתחה ביקורת על התנהלות המשטרה. "לאחר שעיינתי בתיק החקירה עיין היטב, סבורני כי יש ממש בטענות באי כוח החשודים באשר לחשד הסביר, ולכל היותר אפשר לומר כי מדובר בחשד סביר ראשוני ודל ביותר", קבעה.
2 צפייה בגלריה
ילדים על הדשא מגרש כדורגל אזעקה
ילדים על הדשא מגרש כדורגל אזעקה
"כל חטאם היה שביקשו להפקיד את נשקו של אחד מהם". משחק כדורגל
(צילום: דימטרי סמיונוב)
"מדובר בשני צעירים שכל חטאם היה שביקשו להפקיד את נשקו של אחד מהם בתחנת המשטרה, למיטב הבנתי - בהתאם לנהלים. כלל לא ברור מדוע בקשתם סורבה, ומה מצפה מדינת ישראל מחייליה בנסיבות מעין אלו. גם אם היה בסיס לסירובו של היומנאי, שהוביל לחילופי דברים כעולה מתיק החקירה, ההחלטה לעצור את החשודים בנסיבות העניין, משהחשד הסביר כה דל, ועילות המעצר כה קלושות, מעוררת תהיות", פסקה.
השופטת חלד רון הוסיפה לבקר את התנהלות המשטרה בתקרית. "למרות התקופה המורכבת שבה אנו מצויים, ועל אף ששוטרי ישראל עובדים לילות כימים למען ביטחון הציבור, עליהם לפעול בשום שכל וברגישות. סיטואציה שבה חייל לוחם בסדיר, המבקש להפקיד את נשקו בתחנת משטרה כדי שיוכל להיכנס לאצטדיון כדורגל במהלך חופשת סוף השבוע שלו, ובסופו של דבר נעצר בגין חילופי דברים עם יומנאי התחנה, היא סיטואציה שלא הייתה צריכה לקרות".
עורכת הדין סיוון כהן, שייצגה את החייל מטעם הסנגוריה הציבורית, טענה כי הוא "יצא לאפטר מלחימה בעזה", ומסרה: "מצער מאוד שהשוטרים לא הפעילו שיקול דעת ועצרו מעצר שווא לוחם. אנו מצפים שהמשטרה תלמד את הביקורת השיפוטית כדי למנוע מקרים שבהם השוטרים מזדרזים לעצור אדם ולרמוס את זכויותיו".
המשטרה מסרה בתגובה: "אמש הגיעו שני אחים לתחנת המשטרה במטרה לאפסן את נשקו של אחד מהם. לאחר שהוסבר להם באדיבות רבה כי הדבר לא מתאפשר, החלו השניים להתלהם, לקלל ולתקוף את השוטר. שני החשודים נעצרו ובחיפוש ברכבם נתפסו סמים בכמות שאינה לצריכה עצמית. בתום חקירתם בעבירת הסמים ונושא הנשק הועברו להמשך טיפול מצ"ח. החקירה בעניינם נמשכת".