"מרבית המאושפזים הם מעל גיל 60, נתוני יעילות החיסון לא השתנו וחובת המסכה בחללים פתוחים לא נידונה", כך אמר הערב (יום ד') פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, בתדרוך שבו הוא התייחס לדיון שנערך מוקדם יותר בקבינט הקורונה ולצעדי ההמשך במאבק לבלימת התפשטות הנגיף. ynet העביר את הדברים בשידור חי.
"העלייה בתחלואה נמשכת, ביומיים האחרונים יש מעל 500 מאומתים ביום ומקדם ההדבקה גבוה ועומד על 1.42", אמר פרופ' אש בתחילת דבריו. "התחילו להופיע מקרים גם במגזר הערבי והחרדי. אנחנו עדיין במספרים קטנים אך המגמה היא ברורה".
פרופ' אש אמר עוד: "יש לנו מלאי מספיק של חיסונים לקבלת חיסון ראשון עד סוף השבוע, אז אנא נצלו את זה ולכו להתחסן בימים הקרובים. זו הדרך הטובה ביותר לעצור את התפשטות הנגיף.
"מאחר שווריאנט הדלתא מדבק יותר, רמת החיסון שהספיקה כדי לעצור את וריאנט אלפא הקודם כבר לא מספיקה, אז צריך יותר מחוסנים. במספרים האלה, היכולת שלנו להשתלט על ההתפרצות יותר טובה. אין לנו רצון מיוחד להטיל מגבלות שלא לצורך".
2 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
פרופ' אש
(צילום: לע"מ)
על קיצור ימי הבידוד אמר פרופ' אש: "בהתאם לבקשת ראש הממשלה אנחנו בוחנים את האפשרות לקצר את הבידוד. ההנחה שעומדת בבסיס הבקשה הזו היא שנוכל לקבל היענות טובה יותר מהציבור לשמירה על כל תקופת הבידוד. אנחנו נעשה את העבודה הזו לכמה ניתן לקצר והאם ניתן לקצר וזה על בסיס קיום בדיקות.
"את כל הצעדים שציינתי נוציא לפועל עוד כשבוע. אנחנו נותנים זמן להיערכות לציבור ויש צעדים שאנחנו צריכים כדי לממש אותם. הבדיקות בכניסה לקייטנות ייעשו במימון המדינה, נבצע הערכה תקציבית".

לא צפוי סגר

פרופ' אש, המיועד לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות, ציין כי החלת סגר לא נשקלת כלל בימים אלה, והדגיש כי אם מספר חולי הקורונה במצב קשה יסכן את מערכת הבריאות ייאלצו הרשויות לנקוט צעדים נוספים. לשאלת ynet בנוגע ליעילות הבדיקות המהירות, אמר פרופ' אש: "ביצוע הבדיקות המהירות בצורה נרחבת זה אתגר שהוא גם אתגר לוגיסטי וגם אתגר כלכלי.
"אנחנו הפעם רוצים לנסות לעשות את הבדיקות בצורה כזאת שזה לא בהכרח יהיה בכניסה לאירוע אלא אולי בסוג של קיוסקים. אנחנו עובדים על זה ומקווה שנוכל להוציא את זה לפועל למהירות. הבנו שהעלות על הפרט היא גבוהה מדי ובפעילויות ילדים, הכיוון שלנו הוא שזה יהיה על חשבון המדינה".

בצהריים התכנס קבינט הקורונה בלשכתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, ולאחר כשלוש שעות פוזר ללא החלטה על החלת מגבלות נוספות "בשלב זה". מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הוחלט על פעולות נוספות לצמצום התחלואה ועצירת התפשטות זן הדלתא, ללא החלת מגבלות דרסטיות". אמש כונס הקבינט והוא פוזר גם כן ללא קבלת החלטות בשל ההצבעות המתמשכות בכנסת.
עם זאת, היום קיבלו השרים חלק מהמלצת משרד הבריאות לקיים בדיקות מהירות בכניסה למוסדות גריאטריים, ולבצע בדיקות קורונה מהירות בקייטנות ובמחנות קיץ שבהם משתתפים מעל 100 ילדים. השרים גם החליטו על חובת בידוד לכל השבים מחו"ל עד לקבלת תשובה שלילית לבדיקת קורונה שיבצעו עם נחיתתם. הבדיקות במוסדות ובקייטנות יהיו על חשבון המדינה, הבדיקות לשבים מחו"ל יהיו בתשלום. החלטות הקבינט ייכנסו לתוקף בעוד כשבוע עד 10 ימים.
עוד ציינו בלשכת ראש הממשלה כי "במטרה להגביר את שיתוף הפעולה של הציבור באכיפת הבידוד - משרד הבריאות יקיים עבודת מטה לבחינת קיצור ימי הבידוד". הקבינט הסמיך את ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ לקבל החלטות שוטפות למימוש האסטרטגיה שנקבעה.
בדיון נקבע כי האסטרטגיה הקיימת - "בלימה רכה" של התפשטות הנגיף - תימשך, תוך מינימום פגיעה בכלכלה ובשגרת החיים. בין השרים הוסכם כי יישום האסטרטגיה הזו מחייב נטילת סיכונים מסוימים, אך ציינו כי "במכלול השיקולים, לרבות הכלכליים, מדובר באיזון המתבקש". השרים גם החליטו על הגברת מבצע החיסונים הארצי, הגברת מאמצי ההסברה לציבור בדגש על עידוד התחסנות ועטיית מסכה.
במסגרת מימוש האסטרטגיה, נקבע כי שני הווקטורים המרכזיים יהיו הורדת מקדם ההדבקה, לצד פגיעה מינימאלית במשק. הפרמטר המוביל לבחינת פעולות הממשלה ימשיך להיות היקף החולים הקשים.
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים בנושא תוכנית לאומית להפחתת הרגולציה והביורוקרטיה
מסיבת עיתונאים בנושא תוכנית לאומית להפחתת הרגולציה והביורוקרטיה
"נשתדל להיות שקופים" בנט
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

בנט: "נשתדל להיות שקופים ככל האפשר"

ראש הממשלה בנט אמר בפתח הדיון: "העולם כרגע מתמודד עם גל עצום של זן הדלתא שמכה במדינות שונות. המטרה שלנו בממשלה היא להמשיך לנהל, ברוגע ועל בסיס מידע ועובדות, את המשך ההתמודדות מול הקורונה בכלל, וזן הדלתא בפרט. לאור הנתונים שיש לנו, אנחנו שואפים למקסימום הגנה על תושבי ישראל ועל בריאותם, לצד מינימום פגיעה כלכלית והפרעה לשגרת החיים".
בנט המשיך: "אנחנו נשתדל ככל האפשר להיות שקופים, להסביר לציבור למה אנחנו עושים, לתת התראה ארוכה מראש לפני מהלכים ולאפשר. כלומר, במקום לסגור או לאסור ולהסביר מה לא, אנחנו נסביר איך כן, ככל האפשר".
לדבריו, "יש הצלחה גדולה לפרויקט החיסונים לבני הנוער - מעל 150,000 בני נוער בגילאי 12-16 שהתחסנו בימים האחרונים. אני קורא לכולם, לכל מי שלא התחסן - צאו להתחסן. דבר אחרון - המסכות עובדות. יש לנו אינדיקציות גם לשימוש נרחב במסכות וגם לאפקט. המסכות הן הכלי החזק ביותר להתמודד מול הקורונה מבלי לשלם מחירים".

הערכה: רק עלייה משמעותית בחולים במצב קשה תביא להגבלות חמורות

ההערכה בשלב זה היא כי רק עלייה משמעותית במספר החולים במצב קשה תביא להגבלות חמורות יותר - גם אם תירשם עלייה בכמות המאומתים היומית. גם בתום הדיון אמש העריכו גורמים בקבינט כי על אף העלייה בשיעורי התחלואה, הנטייה בשלב זה היא לא להטיל הגבלות, בלי קשר להצבעות בכנסת שקטעו את הדיון.
הבוקר הודיע משרד הבריאות כי 521 בני אדם אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. זהו היום השני ברציפות שבו אובחנו יותר מ-500 מאומתים, לאחר שאתמול נרשם שיא שלילי במספר המאובחנים מאז חודש מרץ, עם 501 מאומתים ביממה.
בנוסף, לאחר שמספר החולים במצב קשה שמר על יציבות מסוימת בימים האחרונים, ביממה האחרונה הוא עלה וכעת ישנם 40 חולים במצב קשה, לעומת 33 אתמול. 17 חולים במצב קריטי ו-16 מונשמים. מנגד, מספר המתחסנים במנה ראשונה אתמול היה הגבוה ביותר בשבועות האחרונים, ועמד על 17,653. במקביל התחסנו 3,179 במנה השנייה.