במשך יותר מחצי יממה חלפה לא שוגרה רקטה לשטח ישראל, שקט שנשבר הבוקר (יום שישי) במטח לעבר אשכול. צה"ל, מנגד, לא תקף ברצועת עזה משעות הבוקר - וגם אז לא מדובר היה בתקיפה משמעותית. כל זאת על אף ששיחות הפסקת האש נמשכו לאורך כל הלילה ללא כל התקדמות, וגורם מצרי אמר לאתר ה-BBC בערבית כי המגעים להפסקת האש "נתקלו במכשול". למרות זאת, במערכת הביטחון משדרים אופטימיות זהירה, וראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים הערכת מצב בהשתתפות שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש השב"כ.
8 צפייה בגלריה
ירי מרצועת עזה
ירי מרצועת עזה
866 רקטות מתחילת המבצע. ירי מרצועת עזה
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
חיילים בקיבוץ ניר עם
חיילים בקיבוץ ניר עם
חיילים בקיבוץ ניר עם, הבוקר
(צילום: שאול גולן)
אז מה קורה בפועל? פריצת הדרך הושגה, ככל הנראה, אחרי שהג'יהאד האיסלאמי השיג "דם" בעקבות ההרוגה מהמטח לרחובות. מאז התקדמו המגעים לאיטם, כישראל מזהירה שהמשך הלחימה יוביל לנזק גבוה בהרבה ברצועת עזה. "אנחנו מנסים ללחוץ על חמאס, אבל ההתקדמות יכולה להיפגע אם תהיה סטייה כמו מטח מוצלח מבחינתם, או חיסול שאנחנו נבצע", אמר גורם מדיני. "אנחנו לא עוצרים בעניין הזה - ולכן מרחב החישובים השגויים עדיין קיים. לכן השעות הקרובות הכי קריטיות".
גורם מדיני בישראל הסביר הבוקר כי אותו "מכשול" שדווח הוא הסירוב הישראלי להתחייב להפסקת הסיכולים הממוקדים, וכעת מחפשים נוסח שעליו שני הצדדים יכולים להסכים. "בשורה התחתונה, הם רוצים להגיע למצב שאין סיכולים בין הסבבים", אמר הגורם. "עובדתית, יותר מעשור לא היו סיכולים ממוקדים ללא ירי צמוד של הג'יהאד. יכול להיות שזה יסתיים בהבנות בעל פה כמו שהיה בעבר".
לדברי הגורם, "המסר הישראלי לג'יהאד האיסלאמי הוא שכל רגע שעובר הם עלולים לאבד עוד נכסים, ולכן כדאי שיסכימו להפסקת אש בהקדם". הוויכוח, למעשה, די סמנטי: הג'יהאד דורש התחייבות למשהו שבפועל קורה כשהם לא יורים. דהיינו, אין סיכולים ממוקדים ללא ירי.
לפי הדיווח ב-BBC, "הסכם הפסקת האש יעלה לדיון בין נשיא מצרים א-סיסי, לראש ממשלת ישראל נתניהו, מלך ירד עבדאללה ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן".
תיעוד: כך נראה נתיב הבריחה של סגן מפקד הכוח הרקטי שחוסל
(צילום: דובר צה"ל)

8 צפייה בגלריה
תקיפה צה"ל חיל האוויר מבצע מגן וחץ
תקיפה צה"ל חיל האוויר מבצע מגן וחץ
רצועת עזה,, הבוקר
(צילום: AFP)
מלבד ה-BBC, ערוץ הטלוויזיה הערבי אל-רד דיווח כי "שיחות הפסקת האש בעזה שמנהלים מצרים והאו"ם קשות למדי, אך המתווכים אופטימיים לגבי האפשרות להגעה להסכם הפסקת אש תוך כמה שעות". גם בדיווח הזה צוין כי המכשול העיקרי כרגע הוא הדרישה מישראל להפסיק את הסיכולים ברצועה, אך נטען גם שישראל מנסה להיות זו שתקבע את "המילה האחרונה" לפני כניסת הפסקת האש לתוקף. עוד נמסר בדיווח: "כרגע עובדים על ניסוח סופי להסכם הפסקת האש".
מוחמד אל-הינדי, ראש הלשכה המדינית של הג'יהאד האיסלאמי ונציג הארגון בשיחות להפסקת אש במצרים, נפגש אתמול עם ראש שירותי הביון המצרי עבאס כמאל בקהיר. בשיחה עם ערוץ הטלוויזיה אל-ערבי שמושבו בקטאר אמר אל-הינדי כי "השיחות נמשכות, ואנחנו מקווים להגיע להסכם מכבד שמשקף את האינטרסים של העם הפלסטיני".
מנגד, לקראת חצות לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסמה הודעה רשמית בתום הערכת המצב הביטחונית, שבה נמסר כי "המערכה תימשך ככל שיידרש". בכירים בישראל הגדירו אמש את הסיכויים להפסקת אש כ"50-50", והוסיפו כי "ככל שלא תבוא התקדמות, אנחנו לא עוצרים. אם יש מטרות - אנחנו פוגעים. אנחנו נותנים להם פתח, אבל לא אשראי בלתי נגמר".
המרינה באשקלון סגורה לאור מבצע מגן וחץ
(צילום: מאיר תורג'מן)

נתניהו בהערכת מצב ביטחונית בקריה
(צילום: עומר מירון /לע"מ)

8 צפייה בגלריה
בית שנפגע בשדרות
בית שנפגע בשדרות
בית שנפגע בשדרות
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
פגיעה בבית ברחובות
פגיעה בבית ברחובות
הבניין שספג פגיעה ישירה ברחובות
( צילום: AFP )
מצרים, לפי הדיווחים, ניסתה להניע הסכם הפסקת אש בין הצדדים כבר מיום שלישי האחרון, אך מאמציה עד כה לא צלחו - כשהג'יהאד מתעקש על התחייבות ישראלית להפסקת מדיניות החיסולים - אבל לא על שחרור גופת האסיר שובת הרעב חאדר עדנאן כחלק מהפסקת האש. בישראל, כך נראה, ממילא לא התכוונו להחזיק בגופה, אך לא מתכוונים לשחרר אותה כחלק מהפסקת האש - וגם לא מוכנים להתחייב על הפסקת הסיכולים הממוקדים. תחילה העלה הג'יהאד גם את ביטול מצעד הדגלים בירושלים בשבוע הבא, אך הדבר לא עומד על הפרק.
בינתיים, מבצע "מגן וחץ" נמשך בעצימות נמוכה יחסית - צה"ל תקף הלילה והבוקר מוצבים צבאיים ומשגרי רקטות מוטמנים של הג'יהאד האיסלאמי ברחבי רצועת עזה. מתחילת המבצע הותקפו 215 מטרות ברצועה, יורטו 260 רקטות, זוהו 163 שיגורים כושלים (כאחד מכל חמישה), ובסך הכול שוגרו 866 רקטות לעבר ישראל. בצה"ל אומרים שאחת הסיבות לכך שהג'יהאד לא ירה בלילות, ושנרשמות הפוגות ארוכות בין מטחים, היא סיכול חוליות הירי על-ידי הצבא ותקיפת המשגרים המוטמנים.