את ההחלטה ללמוד פסיכולוגיה קיבלה מאיה חיים (22) כדי שתוכל להעניק לאחרים את מה שאין לה: טיפול פסיכולוגי לטרנסג'נדרים הזקוקים לכך. "אני בעצמי חיפשתי פסיכולוגית טרנסית, וזה לא קיים בישראל", סיפרה מאיה, סטודנטית שנה שנייה באוניברסיטה הפתוחה. "אני רוצה להביא את בריאות הנפש לקהילה הטרנסית".
לתדהמתה, במהלך לימודיה היא נחשפה לאמירות ולביטויים פוגעניים כלפי אנשים מהקהילה הטרנסית, שמופיעים דווקא באחד מספרי הלימוד - "פסיכופתולוגיה כרך ב'", ספר מתורגם בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה. הספר מתייחס לתופעת הטרנסיות כאל "הפרעה".
לדברי מאיה, הספר כולל תכנים מקוממים. בין היתר כתוב בו כי "טרנסקסואליות היא הפרעה של מבוגרים הלוקים בדיספוריית מגדר ומשתוקקים לשנות את מינם". מופיעות בו גם אמירות שמהן ניתן להבין כי יש לשקול בחיוב טיפולי המרה: "כדי לשפר את היחסים בין הילד להוריו ולבני קבוצת השווים, המטפלים מנסים ללמד את הילד כיצד להפחית את התנהגותו שאינה מתאימה למגדר". הספר גם כולל דעות קדומות: "גברים טרנסקסואלים הומוסקסואלים הם לרוב נשיים מאוד", ו"רובם המוחלט של בני אדם אלה זוכרים שהיו טום בויז קיצוניים".
3 צפייה בגלריה
מאיה חיים
מאיה חיים
"הם מתייחסים לטרנסיות כבעיה נפשית". מאיה חיים
(צילום: יובל חן )
3 צפייה בגלריה
רן שלהבי
רן שלהבי
"אות קלון לאוניברסיטה הפתוחה". מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב
(צילום: אורן ארידן)
"היה לי מאוד קשה להמשיך ללמוד למבחן אחרי שקראתי את זה", סיפרה מאיה. "הם מתייחסים לטרנסיות כבעיה נפשית. כל הניסוחים באים מעולם עתיק של שנות ה-80, ומתייחסים לטרנסים כאל חולי נפש". וכאילו לא די בכך - הפרק המקומם מגיע לפני פרק העוסק בהתעללויות מיניות.
כשנבחנה על החומר הזה, ההלם גבר. "הייתה על זה שאלה וחטפתי התקף חרדה. קיבלתי במבחן את אחד הציונים הגרועים. אני מרגישה שאם ככה מסתכלים עליי אין לי מקום בתחום הזה. הסיכוי שלי להתקדם בו הוא אפסי אם האנשים שאחראיים עליו חושבים שאני חולת נפש. מאוד קשה להמשיך ללמוד ולדעת שיסתכלו עליי באופן שלילי רק בגלל שאני טרנסית".
מאיה פנתה למרכז הדיווח של האגודה למען הלהט"ב, המלווה אותה במאבקה. "מדובר באות קלון לאוניברסיטה הפתוחה, שמכשירה שנאת טרנס בספר הלימוד בפסיכולוגיה", אמר מנכ"ל האגודה רן שלהבי. "אם כך אוניברסיטה בישראל מכשירה את דור העתיד של המטפלים והמטפלות, לא פלא שאנחנו עדיין רואים הדרה ושנאה כלפי הקשת הטרנסית. לא ייתכן שסטודנטית שכל דאגותיה אמורות להיות הצלחתה בבחינה צריכה לחוות תחושה קשה כזו ולסבול. היינו מצפים מהאוניברסיטה לעשות שיעורי בית בבואה להוציא ספר בנושאים כה מהותיים, משום שמדובר בחיי אדם - לא פחות מכך. אנחנו דורשים ודורשות מהאוניברסיטה להפסיק מיידית את השימוש בספר ולבחון חומרי לימוד אחרים. אנחנו מצפים מהאוניברסיטה שתקדם את התוכנית לקמפוס בטוח של האחווה הסטודנטיאלית הגאה באופן מלא".
3 צפייה בגלריה
אדריכלות
אדריכלות
"נבחן את הנושא ביסודיות". האוניברסיטה הפתוחה ברעננה
(צילום: סוצאנג, cc)
איגוד הפסיכיאטריה והסתדרות הפסיכולוגים גינו את הנכתב בספר. "ספר האבחנות הפסיכיאטרי הוציא את נושא התאמת המגדר מרשימת האבחנות, וזאת מתוך ההבנה כי אין מדובר בהפרעה פסיכיאטרית", נמסר מאיגוד הפסיכיאטריה בהסתדרות הרפואית. "כך אנו מלמדים כיום את המתמחים והסטודנטים, אלו הנורמות המודרניות והתפיסה העכשווית. התייחסות אחרת פוגעת באוכלוסייה הבוגרת ואף באוכלוסיית הנוער. ההסתדרות הרפואית הוציאה לפני שנים נייר עמדה ששולל טיפול או הפנייה למה שמתקרא 'טיפול המרה', מתוך הבנה כי זהו מסר שגוי, מסוכן ולא יעיל".
בהסתדרות הפסיכולוגים הוסיפו: "האמירות אינן משקפות את הידע, ההבנה או הניסיון הקליני של פסיכולוגים ופסיכולוגיות בנוגע לטרנסג'נדריזם, נטייה מגדרית ונטיות מיניות. הקורס המדובר, פסיכופתולוגיה, נועד ללמד ולהנגיש את השפה ונקודת המבט הפסיכיאטרית על מצוקות והתמודדויות נפשיות מגוונות. חשוב להבהיר כי גם הקהילה הפסיכיאטרית אינה מסווגת עוד טרנסג'נדריזם כהפרעה פסיכיאטרית. ניכר כי בטקסטים עולה הבנה מאוד מצומצמת, מיושנת ומזיקה של התמודדות עם נטייה מגדרית או מינית שאינה הטרונורמטיבית. ראוי שספרי לימוד עכשוויים ישקפו את הידע הקליני והמחקרי העכשווי בתחום עיסוקם".
מהאוניברסיטה הפתוחה נמסר בתגובה: "מדובר בציטוטים שלקוחים מספר אמריקני המשמש להוראת פסיכופתולוגיה באוניברסיטאות רבות בעולם. נמשיך להקפיד ללמד נושא סבוך זה תוך רגישות גדולה ככל האפשר. לאור הפנייה נבחן את הנושא ביסודיות".