יו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער, הביע הבוקר (ב') ספקות לגבי האפשרות שעסקה עם חמאס תביא בקרוב את החטופים הביתה. "אני קורא את הדיווחים, שומע את הפרשנויות - ואולי אני אתבדה תוך זמן קצר, אבל אני לא מעריך שאנחנו לפני מתווה חטופים. אני לא רואה את אותה אופטימיות, הלוואי וזה יקרה אבל אני פשוט לא רואה את זה - ולהיפך".
סער הסביר בריאיון ל-ynet ש"כל מה שאני רואה מבחינה לוגית לא מקרב אותנו לעסקה אלא בדיוק הפוך: ברגע שאנחנו מפחיתים כל הזמן את הלחץ הצבאי - דוגמה אחרונה סוגיית היציאה מחאן יונס - אני לא רואה איך זה מביא את הצד השני להכרה או ללחץ ללכת להגיע לעסקה. ואני לא מאמין שהוא יגיע למתווה חטופים חדש שלא תחת לחץ. לכן אנחנו חייבים לחזור לפעילות העצימה".
אמרת שרק לחץ צבאי יביא את החטופים, אז איך זה מסתדר עם זה שבסוף נשארה בעזה חטיבה אחת? "על מה התפטרתי מהממשלה"?
אומרים שהתפטרת בגלל סוגיות פוליטיות. "הכניסה לקבינט המלחמה הייתה דרישה, כאמצעי לשנות כיוון מכיוון שגוי, שחודשים אני מדבר עליו ומתריע עליו בכל מקום - כולל בישיבות הקבינט הביטחוני. במוקדו ההתקדמות או הדשדוש והורדת הלחץ הצבאי - אלו הדברים שדיברתי עליהם כל הזמן, כולל הנושאים הנוספים והצעות נוספות שהיו יכולות לשים אותנו במקום שונה לחלוטין במלחמה. מאחר שהכיוון היה שגוי ולא הייתה לי אפשרות מעשית..."
אתה ישבת הרי בקבינט המורחב, דיברת שם לא מעט. היה לך סיי. "כאדם שהיה בחמישה קבינטים ביטחוניים - כמי שיש לו ניסיון קבינטי יותר מכל חבר אחר בממשלה אולי חוץ מנתניהו, מוקד הכובד במלחמה הזאת עבר לחלוטין לקבינט המלחמה המצומצם, שהוא לא פורום סטטוטורי. הוא הוביל את המלחמה מכיוון שגוי לחלוטין, באופן חסר רעיונות וחסר יכולת להגיב לדברים שרואים בשטח שפשוט לא עובדים.
"במסגרת הזאת ישראל אפשרה לחמאס בחודשים האחרונים גם את פגרת הרמדאן, גם את פגרת קדם הרמדאן, הדרך הזאת בעיניי לא מקדמת להשגת יעדי המלחמה, אלא להיפך - היא מרחיקה, ואני כולל בזה גם את ההגעה למתווה חטופים חדש. מי שחושב שאפשר להוריד את הרגל מהגז ואז להגיע למתווה חטופים חדש שוגה".
אם יש עסקה לא תתמכו בה? "בוודאי, זו מחויבות חשובה להחזיר את החטופים. אני גאה שהייתה לי את הזכות להרים יד בעד מתווה החטופים בנובמבר. אבל אין דבר כזה עסקה בכל מחיר, בוודאי עסקה בתנאים שתובע החמאס, שבעצם זאת כניעה ישראלית. הכל שאלה של הפרטים.
"לשחרר את החטופים זה יעד קריטי שלנו במלחמה, מחויבות עליונה - השאלה איך אתה מגיע לשם. האם אתה מגיע לשם מזה שאתה מוותר עוד ועוד ועוד?".
אתה מודע ללחצים, אנחנו לא בוואקום. "האמריקנים לוחצים בכל כוחם עכשיו לעסקת חטופים וגם מצרים מאוד מעוניינת בעסקה וגם אנחנו מאוד מעוניינים במתווה חטופים. אי-אפשר להימנע מניתוח קר - מה מביא אותך ומה מרחיק אותך ממתווה חטופים? הורדת הרגל מהגז בפעילות הצבאית, הורדת סדר הכוחות, הורדת העצימות - היא מרחיקה אותך ממתווה חטופים חדש. למתווה חטופים הגענו בנובמבר כשהיה לחץ אדיר על חמאס".
אפשר לעדכן את הציבור שתכל'ס המלחמה הסתיימה? עכשיו אנחנו בשלב של שגרה בתוך רצועת עזה והשלב העצים נגמר? "לא, אני לא חושב. אני מעריך שתהיה פעולה ברפיח ותהיה פעולה במחנות המרכז. אנחנו כאופוזיציה פטריוטית נתמוך במהלכים כאלו. נתמוך בכל מהלך שיוביל להכרעת החמאס. אני לא חושב ולא מעריך שהדברים הללו ירדו מהפרק".
אמרת אופוזיציה פטריוטית, בינתיים זה לא מעיף אותך למעלה בסקרים. אתם על גבול החסימה. "ב-90% כולל שלושה מארבעת הסקרים שהתפרסמו ממש בימים האחרונים, אתמול וביום שישי, אנחנו מעל אחוז החסימה. זו התחלה יפה, נעבוד קשה וגם נעשה מהלכים ואני משוכנע שלדרך שלנו של ימין ממלכתי יש ציבור רחב והדבר הזה יבוא גם לידי ביטוי... כמו שהופתעתם בעבר קחו בחשבון שזה יכול לקרות".