"סעיד היה קודם כל אח, לפני שהיה עמית וחבר", כך הספיד הבוקר (רביעי) יו"ר מפלגת רע"מ מנסור עבאס, את חברו למפלגה חבר הכנסת סעיד אלחרומי, שהלך הלילה לעולמו לאחר שלקה בלבו והוא בן 49 בלבד. עבאס הוא אחד ממספידים רבים משורות הקואליציה, שנפרדים מאלחרומי. "נפגשנו ב-1993 באוניברסיטה, ומאז דרכנו לא נפרדה. סעיד נתן את קולו למען הציבור הערבי בנגב".
"כמורה, כראש מועצה, כראש הוועדה העליונה לערביי הנגב, ובתור ח"כ - ההשקעה שלו הייתה בלפתור בעיות ומצוקות של תושבי הנגב והוא עד הרגע האחרון היה במשימה הזאת. אתמול הוא כתב פוסט על פגישתו עם השר מאיר כהן, והוא בישר לנו שיש סיכומים, ויש דברים טובים שיבואו. וסעיד איננו כבר. אנחנו כמובן שנמשיך את הדרך של סעיד", נפרד עבאס.
4 צפייה בגלריה
סעיד אלחרומי בועדת הפנים והגנת הסביבה, ארכיון
סעיד אלחרומי בועדת הפנים והגנת הסביבה, ארכיון
סעיד אלחרומי בוועדת הפנים והגנת הסביבה, ארכיון
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
מנסור עבאס מגיע לסוכת האבלים לסעיד אלחרומי בשגב שלום
מנסור עבאס מגיע לסוכת האבלים לסעיד אלחרומי בשגב שלום
עבאס מגיע לסוכת האבלים בשגב שלום
(צילום: רועי עידן)
4 צפייה בגלריה
סוכת אבלים לסעיד אלחרומי בשגב שלום
סוכת אבלים לסעיד אלחרומי בשגב שלום
סוכת האבלים בשגב שלום
(צילום: רועי עידן)
יו"ר רע"מ הוסיף כי "הוא האיש של הנגב והנגב איבד את סעיד, אבל אנחנו נעשה מאמץ כדי לתת לנגב מה שמגיע לו. אני אישית מתחייב לפעול כמו שפעל סעיד למען הנגב ותושביו, כמובן שגם חבריי ברע"מ יעשו זאת. לסעיד לא הייתה הזדמנות להשאיר צוואה, אבל אני בטוח שהצוואה שלו הייתה קשורה לנגב - תשמרו על הנגב, שרתו את התושבים. ואנחנו נעשה את זה".
בית הניחומים של ח"כ אלחרומי המנוח הוקם באזור הנמצא תחת תביעת פינוי, וכולל 45 תביעות לטובת פיתוח האזור. בין האזרחים שאמורים להיות מפונים גם בני משפחתו של סעיד. מרואן אבו פריח מארגון עדאלה אמר כי "הוא היה יכול להתקשר בשעה 23:00, מעודכן על כל צו הריסה. אתמול בלילה פגש את השר מאיר כהן הממונה על תיק הבדואים בנגב. הוא היה אמור להיפגש היום עם התושבים היושבים על תוואי כביש 6, שבתיהם היו תחת איום הריסה".
ווליד טהא יו"ר סיעת רע"מ אמר כי "סעיד לא הרבה לדבר. אבל כאשר הוא דיבר למילים שלו הייתה משמעות. המילה שלו הייתה שקולה. הוא לא התלהם. והעביר את המסר בצורה חזקה ורגועה. כך הוא הצליח להעביר את המסרים בצורה הכי חזקה. יותר מאלה שצועקים. הידיעה על מותו הכתה בי חזק. זאת הייתה בשורה קשה".
שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן, שנפגש אתמול עם אלחרומי, סיפר כי הכיר את סעיד היטב. "אינטלקטואל, איש חינוך, איש הנגב שבחר לייצג את הבדואים, פרגמט שחתר כל העת לפתרונות. נהג לספר את סיפור חייו והדגיש את חובתו לאמו שדחפה אותו למסלול של לימוד".
שר החוץ יאיר לפיד כינה אותו "איש הנגב, אוהב אדם שהאמין שאפשר לשנות ולקדם את החברה הישראלית. יום עצוב". השר לביטחון פנים עמר בר-לב סיפר כי היה "משרת ציבור לעילא ולעילא".

"אציל בן אצילים, שהלך בטרם עת"

"הלילה הלך לעולמו אח יקר שלי", נפרד גם השר לתכנון אסטרטגי אלי אבידר. "אציל בן אצילים, שהלך בטרם עת". חברת מפלגת העבודה אמילי מואטי כתבה כי היא "בהלם ממותו של אלחרומי בגיל כה צעיר. בכל פעם שהסתכלתי למקבץ המושבים שמאלה ממני במליאה ראיתי אדם קורן ומוקף עניין, הרגשתי שעוד נכיר. החמצתי. השתתפותי הכנה בצערם של משפחתו, מפלגתו ואוהביו באשר הם".
איימן עודה (הרשימה המשותפת) כתב כי "סעיד היה איש עדין ורחב לב ופעיל אמיץ ונחוש למען הנגב". אחמד טיבי גם הוא נפרד ממנו וכתב: "לא קשה היה להיות חבר של סעיד. אדם צנוע, בעל שליחות ואמונה".
4 צפייה בגלריה
סעיד אלחרומי בפזורה הבדואית ביוני 2021
סעיד אלחרומי בפזורה הבדואית ביוני 2021
סעיד אלחרומי בפזורה הבדואית ביוני 2021
(צילום: חיים הורנשטיין)
חבר הכנסת איתמר בן גביר הוא הראשון להגיב מבין חברי האופוזיציה, שצייץ בטוויטר תגובה צינית: "הצביעות במיטבה - כל חברי הקואליציה שעד עכשיו לא מצאו זמן להוציא מילה על לוחם צה"ל שנפצע אנוש בשבת, מגיבים הבוקר במהירות על מותו של אלחרומי".