2 צפייה בגלריה
מפקדת "אלון" של פיקוד העורף ברמלה
מפקדת "אלון" של פיקוד העורף ברמלה
ביקורת מרומזת על הממשלה? מפקדת אלון, ארכיון
(צילום: AFP)
האם בצבא סבורים שבקבינט הקורונה לא מקבלים את ההחלטות הנדרשות בקצב הנדרש? מסיכום של ישיבה פנימית בהשתתפות נציגי מפקדת אלון של פיקוד העורף וגורמים במערכת הבריאות, שהגיע לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet, עולה באופן חריג ביקורת מרומזת מצד הדרג הצבאי על הדרג הפוליטי. "אנו נמצאים במגמת עלייה בתחלואה, כפי שצפינו מראש", נאמר בין היתר במסמך, ובהמשך צוין: "זהו תהליך מורכב של מעבריות וקושי של האוכלוסייה להכיל את המצב. עלייה זו תימשך כל עוד לא תתקבלנה החלטות שיעצרו את עליית התחלואה".
2 צפייה בגלריה
סיכום והנחיות מפקד מפקדת אלון על אסטרטגיית המדינה להתמודדות עם הקורונה
סיכום והנחיות מפקד מפקדת אלון על אסטרטגיית המדינה להתמודדות עם הקורונה
סיכום והנחיות מפקד מפקדת אלון על אסטרטגיית המדינה להתמודדות עם הקורונה
(מתוך המסמך )
עם זאת, גורמים שהשתתפו בפגישות של מפקדת אלון טוענים כי מדובר בפרשנות מחמירה מדי וכי ביקורת על הדרג הפוליטי לא עולה בפגישות. "יש פה מאמץ עליון של כולם", אמר אחד הגורמים. "אין שום ביקורת על הממשלה. ההתמקדות כרגע של כל גורמי המקצוע היא בלהעלות את מספר הבדיקות. זו המטרה החשובה. לא זכור לי ששמעתי אי פעם ביקורת מהסוג הזה".
גם דובר צה"ל התייחס אמש לנושא ומסר: "אין באמירות של מפקד מפקדת אלון ביקורת. מתוקף תפקידו כאחראי על המפקדה הלאומית לקטיעת שרשראות הדבקה ממליץ תא״ל מרגלית באופן שוטף ומקצועי. הדברים נאמרו כחלק מתהליך בניין הכוח המתבסס על תחזיות התחלואה לשבועות הבאים. מפקדת אלון תמשיך לעבוד לפי מדיניות ועל פי החלטות משרד הבריאות וקבינט הקורונה ובשיתוף פעולה מלא".
מפקדת אלון אמונה על מערך החקירות האפידמיולוגי, משימה הכוללת תפעול של מוקדי בדיקות הקורונה השונים ברחבי הארץ וריצוף הדגימות החיוביות, והיא עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם משרד הבריאות. בעבר נחשף בתחקיר של "7 ימים" ב"ידיעות אחרונות" שהקמת המפקדה לוותה במתיחות עם משרד הבריאות, אולם נראה כי מאז שופרו גם ממשקי העבודה וגם היחסים המקצועיים בין הצדדים. כיום נוהגים בכירי המפקדה להיפגש מדי יום עם נציגים שונים ממשרד הבריאות.
בדיון, שסיכומו נחשף כאן, עלו גם בעיות שעימן מתמודדת המפקדה, בעיקר בכל הנוגע לתפקוד מערך החקירות האפידמיולוגיות. "קצב הגידול בסד"כ יחידות אלה אינו מספק ואינו מאפשר מתן מענה מיטבי לכמות החקירות הנדרשת", נכתב בסיכום נוכח ההתמודדות על ההתפרצות של זן דלתא. "יציבות מתחמי הדיגום הינה עוגן מרכזי לצורך פעילות תקינה ומניעת פערים. עם זאת, אנו נידרש לבצע התאמות בזמן קצר ובהתאם לדרישות".