בעיריית ירושלים, כך נראה, התלהבו מהרעיון של אירוח שיחות שלום בין אוקראינה לרוסיה והשיקו קמפיין לקידום העניין. בזמן שבכל העולם נערכים מפגני תמיכה באוקראינה ומאירים מבניינים מפורסמים בצהוב ובחכול, העירייה הקרינה אמש (ראשון) על חומות העיר העתיקה את דגלה של אוקראינה, ולצידו את דגל רוסיה שפלשה אליה. ליד הדגלים הוקרנו המשפטים "עושה שלום במרומיו" ו"מחכים לכם", וכן ציור של יונת שלום.
"ירושלים, בירת מדינת ישראל, היא עיר של שלום ודו קיום", אמרו בעירייה. "אנו בעד הפסקת הלחימה והגעה להבנות בין הצדדים. נשמח להיענות לפנייתו של נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי (כך במקור - ע"ח), ולארח את הדיאלוג הדיפלומטי בין שתי המדינות כאן בירושלים". כעבור כשלוש שעות הסתיים המיצג, שנתקל בלא מעט ביקורת מצד תושבים.
3 צפייה בגלריה
חומות ירושלים הוארו בדגלי אוקראינה ורוסיה
חומות ירושלים הוארו בדגלי אוקראינה ורוסיה
חומות העיר העתיקה בירושלים, אמש
(צילום: EPA)
הרעיון לקיים שיחות משא ומתן בין הצדדים עלה כבר בימים שאחרי תחילת הפלישה הרוסית לפני שבועיים. בשיחה הראשונה בין ראש הממשלה נפתלי בנט לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקש האחרון סיוע במשא ומתן. "הנשיא שלנו מאמין שישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה שיש לה יחסים טובים גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה, ואפשר להשתמש בה כדי שתסייע", אמר אז שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק בריאיון ל-CNN. הוא הוסיף כי עדיף לקיים את המגעים בירושלים ולא בבלארוס - שהיא בעלת ברית של רוסיה.
זלנסקי שב והעלה את הרעיון בקולו שלשום, לאחר שיחה נוספת עם ראש הממשלה בנט. הוא סיפר כי הציע שהמשא ומתן עם רוסיה ייערך בירושלים, והביע תקווה שלראש הממשלה הישראלי תהיה השפעה חיובית על המגעים. לדבריו, ישראל יכולה להציג ערבויות ביטחוניות לאוקראינים.
שלשום שיתף ראש העיר משה ליאון בטוויטר ציוץ שעסק באפשרות של קיום השיחות בירושלים וכתב: "ברוכים הבאים, אנחנו מוכנים!".
יועצו של זלנסקי, מיכאילו פודוליאק, אמר כי קייב פועלת מול ישראל וגם מול טורקיה כמתווכות עם רוסיה, במסגרת הניסיון לאתר מיקום ומתווה סופי לשיחות. עד כה נערכו שלושה סבבי משא ומתן בבלארוס ופגישה בין שרי החוץ של אוקראינה ורוסיה באנטליה - ובאף פגישה לא הייתה פריצת דרך.
פורסם לראשונה: 22:51, 13.03.22