"רואנדה, הפיליפינים וקזחסטאן - כולן מעלינו": יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כינס הבוקר (רביעי) דיון חירום בעקבות הידרדרות ישראל ב-23 מקומות במדד של הפורום הכלכלי העולמי שבוחן שוויון מגדרי, ואמר כי "הכישלון הגדול - במקום שבו גם לממשלה יש אחריות. תוך חצי שנה הידרדרנו לתחתית של התחתית ומעמד הנשים בישראל בהתרסקות".
146 מדינות נבחנו בדוח המגדר הגלובלי (The Global Gender) של הפורום הכלכלי העולמי, וישראל הצליחה בפרק זמן של שנה בלבד ליפול מאחורי 23 מהן במדד השוויון המגדרי - ודורגה במקום ה-83 והלא מכובד. לפי הדוח, מדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה הן הרחוקות ביותר משוויון.
במדד הבוחן את שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, שוויון בשכר, כמות מחוקקות, מנהלות וכו', דורגה ישראל במקום ה-75. בתחום אורח חיים בריא דורגה ישראל במקום 109, מה שמעיד כי בריאות של נשים רבות נפגעת בשל מעמדן החברתי. ההידרדרות החריפה ביותר נרשמה בהעצמה פוליטית, שבוחנת את כמות הנשים בכנסת, השרות וכמות השנים שבהן נשים וגברים כיהנו כראשי ממשלה במדינה. בפרמטר זה דורגה ישראל במקום ה-96, לאחר שבשנה שעברה דורגה במקום ה-61.
3 צפייה בגלריה
לפיד וגוטליב
לפיד וגוטליב
לפיד וגוטליב
(צילום: שאול גולן, מוטי קמחי )
לפיד הוסיף כי "בממשלה הזו יש שתי מפלגות שבהן אסור לנשים להיבחר ושתי מפלגות שפשוט לא בוחרות נשים. התרסקנו בייצוג בכנסת, התרסקנו בייצוג בממשלה ובייצוג בעמדות בכירות. הממשלה הזו באופן סיסטמטי לא ממנה נשים לתפקידים בכירים. היא אומרת בחודשים האחרונים לנשים בישראל – אני לא רואה אתכן. ירידה של 23 מקומות בדירוג העולמי תוך ששה חודשים, פירושה אחד: תקרת הזכוכית חזרה".
גם יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ פנינה תמנו שטה, התייחסה למדד ואמרה כי "אף מדינה לא יכולה לקרוא לעצמה מתוקנת, אם היא פוגעת בשוויון וזכויות נשים ומדירה אותן ממוקדי הכוח. אנחנו נמצאים בתקופה של הידרדרות במעמד ובזכויות נשים במגוון תחומים. הממשלה הזו מאותתת לנו שאין לנו מקום כנשים בניהול וקבלת החלטות".
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה במנהרות הכותל
ישיבת הממשלה במנהרות הכותל
ממשלת ישראל ה-37. רק 6 שרות
(צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
3 צפייה בגלריה
 הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי
 הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי
"אנחנו בתקופה של הידרדרות במעמד ובזכויות נשים". יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה
(צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת)
ח"כ טלי גוטליב מהליכוד, נציגת הקואליציה היחידה בדיון, טענה שאישה לא צריכה להיבחר לתפקיד מעצם היותה אישה - ושהיא עצמה לא נבחרה לתפקיד בגלל סיבה זו. בתגובה הטיחו בה חברות הכנסת כי לא נבחרה בגלל כמות הקולות שקיבלה, אלא בגלל ששובצה במשבצת "אישה חדשה" בליכוד.
"אני רוצה לומר לנשים - אנחנו לא נמדדות במספר וגם לא בהכרח במה שאנחנו עושות. אני דוגמה למועמדויות רבות מאוד ולכישלונות רבים, אבל אף פעם לא תירצתי את זה בגלל שאני אישה", אמרה גוטליב. "לא הייתי רוצה שיבחרו בי בגלל שאני אישה. דיברתם על תקרת זכוכית? אני לא מאמינה בתקרת זכוכית, אני מאמינה שצריך לנפץ כל חסם. להיות אישה תמיד יותר מורכב, אבל אני אומרת לכל אישה - הכול פתוח בפנייך".
ח"כ מירב בן ארי הגיבה לגוטליב, ואמרה כי "הרבה נשים פורצות את תקרת הזכוכית, אבל לצדן יש הרבה נשים שתקועות ברצפת הבטון. אלו הנשים שהממשלה הזאת לא סופרת - לא את החד-הוריות, לא את נפגעות האלימות". ח"כ אפרת רייטן הוסיפה כי "ייצוג נשים חשוב לא רק עבור נשים, אלא עבור השוויון. פלא שמדינה שמפחדת לכתוב את השוויון בחוקי היסוד שלה מידרדרת משנה לשנה? זה לא עניין של נשים או מיעוטים, זו השקפת עולם".
לאחר מכן נערך היום דיון בבג"ץ בעתירה של שדולת הנשים, נעמת, ופורום דבורה, בנושא הפרת החובה לייצוג הולם במינוי מנכ"ליות ומשרות אמון אחרות במשרדי הממשלה. "העתירה החשובה הזו היא תזכורת לכך שאנחנו ממשיכים להילחם", מסרו הארגונים. "לא ניתן להחזיר אותנו אחורה. איפה שהמדינה נכשלת, אנחנו נהיה שם להתנגד. הדיון היום הוא חלק מהמאבק החשוב להשמיע את קולנו, לדאוג שנשים ישבו סביב שולחן קבלת ההחלטות, שהילדות והילדים שלנו יגדלו לעולם שוויוני".