3 צפייה בגלריה
חמאס מציגים תערוכת נשקים בעזה
חמאס מציגים תערוכת נשקים בעזה
אזהרה מפני ניסיון חטיפת ישראלים בחו"ל. פעילי חמאס בעזה
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
המטה לביטחון לאומי פרסם היום (חמישי) עדכון הנוגע לאזהרות המסע לקראת החגים, והזהיר בין השאר מפני אפשרות שחמאס והג'יהאד האיסלאמי ינסו לחטוף ישראלים או יהודים מחוץ לגבולות ישראל בשל הקיפאון בסוגיית השבויים והנעדרים, כדי להגדיל את "קלפי המיקוח" שלהם מול ישראל. מלבד זאת, במל"ל הזהירו גם כי מסתמנת עלייה בפוטנציאל איום הטרור בשבדיה ובדנמרק, בשל אירועי שריפות הקוראן במדינות.
מלבד זאת, במטה הזהירו מפני סבירות גבוהה יותר לפעילות טרור איראני בגיאורגיה וטורקיה. ביחס לטורקיה, ההמלצה של האגף ללוחמה בטרור היא להימנע מנסיעות שאינן חיוניות בשל חשש כי "גורמי טרור ינסו לפגוע בישראלים השוהים בה". לגבי גיאורגיה, כאן רמת האיום נמוכה יותר ומומלץ רק לנקוט באמצעי זהירות מוגברים. יש חשש מפעילות של גורמי טרור במזרח המדינה (חבל פינקיסי).
3 צפייה בגלריה
חוף גן הצלופחים
חוף גן הצלופחים
אחת מהזירות המאוימות - סיני
(צילום: יריב כץ)
גם באזרבייג'ן, מדינות אגן הים התיכון, מדינות באפריקה ובאמריקה הלטינית יש סבירות גבוהה לפעילות טרור מצדה של טהרן. לפי המל"ל, גורמי טרור איראניים ממשיכים בניסיונותיהם ליצור קשר עם אזרחים ישראלים בארץ ובחו"ל, בכסות עסקית או התחזות לגורמים אחרים, לשם שליפתם וקידום פגיעה בהם. במסגרת זו נחשפו וסוכלו בשנה האחרונה מספר כוונות איראניות לפגוע ביעדים ישראליים ויהודיים בעולם.
גם בסיני נחשבת לזירה מאוימת. במל"ל מדגישים כי הם מציעים לישראלים השוהים בחצי האי לשהות אך ורק באתרי תיירות מוכרים (רצועת החופים המאובטחת ושארם א-שייח), שבהם קיימת נוכחות של כוחות אבטחה מצריים, ולהימנע מקיום טיולים בעומק סיני או שהייה באתרים מבודדים ושאינם מוכרים.
בהודעה צוין בנוסף כי קהילות יהודיות (לצד מיעוטים אחרים) מהוות יעד מרכזי מבחינת טרור הימין הקיצוני, כשמוסדות דת וקהילה הינם יעד מועדף, וימי חג ומועד הינם רגישים במיוחד.
במל"ל מדגישים עוד כי על פי החוק הישראלי, חל איסור מוחלט על נסיעת ישראלים למדינות אויב, ובהן לבנון, סוריה, עיראק, תימן ואיראן. זה כולל גם בעלי אזרחות נוספים העושים שימוש בדרכון כפול. עוד הוסיפו כי בעת שהייה במדינות אלו נחשף האזרח הישראלי לסיכון גבוה יותר לאירועי חטיפה ו/או פגיעה בחייו.
3 צפייה בגלריה
אליזבט צורקוב
אליזבט צורקוב
המל"ל מזהיר מפני נסיעה למדינות אויב. אליזבט צורקוב, הישראלית שנחטפה בעיראק
(צילום: AFP PHOTO / Ahmad Mohamad)
בהקשר זה מציינים במל"ל את חטיפתה של אליזבט צורקוב, אזרחית ישראלית בעלת דרכון רוסי ששהתה בעיראק בניגוד לחוק במסגרת מחקר אקדמאי, על ידי המיליציה השיעית כתאאב חיזבאללה.
עוד אומרים במל"ל כי גם ארגוני הג'יהאד העולמי והאיסלאם הרדיקלי השונים ממשיכים לפעול ולבצע פיגועים ומתקפות באתרים שונים בעולם. בנוסף, ארגונים אלה מגלים עניין מוגבר בפגיעה בישראלים ויהודים, וקוראים לתומכיהם לפגוע ביהודים ברחבי העולם. עיקר פעילותם ממוקדת באפריקה, המזרח התיכון, אסיה ואירופה. האיום המרכזי בהקשר זה הינו מצד מפגעים בודדים.
לפני שלושה ימים פרסם משרד החוץ אזהרת מסע עדכנית לאוקראינה, שבה קרא לישראלים להימנע באופן גורף מלהגיע למדינה, לרבות לאומן וסביבותיה, בשל הימשכות המלחמה עם רוסיה. במשרד הוסיפו כי "אזרחים ישראלים הנמצאים באוקראינה נקראים לעזוב מיידית את גבולותיה".
במל"ל הדגישו כי אין השנה אזהרות מסע חדשות, וסיכמו כי "אנו קוראים לציבור הישראלי להמשיך לצאת לחו"ל, אך להיות ערני ולנהוג באחריות. במדינות בעלות רמת סיכון גבוהה יש לנקוט באמצעי זהירות מוגברים ולהימנע מהחצנת סממנים ישראלים ויהודיים. אנו ממליצים לציבור לעקוב אחר סטטוס אזהרות המסע של המטה לביטחון לאומי".