רצף של טביעות בחופים, ביום האחרון של חג הקורבן: שני בני אדם טבעו למוות אמש (שלישי) בחוף לא מוכרז בפלמחים, כשבמקביל טבעו עוד חמישה בני אדם באשקלון, בנחל הקיבוצים שבצפון ובתל אביב ונפגעו באורח אנוש וקשה.
על הטביעה בחוף לא מוכרז בפלמחים התקבל דיווח במוקד מד"א במרחב איילון ב-21:53. צוותי מד"א טיפלו בשניים וביצעו בהם פעולות החייאה. מותו של האב, סאקר אל-עטאונה, נקבע בבית החולים - ובתו, בת 18, פונתה במצב קשה לאחר שהצוותים הרפואיים הצליחו להשיב לה את הדופק. מותה נקבע בבית החולים כעבור כמה שעות.
7 צפייה בגלריה
זירת הטביעה בפלמחים
זירת הטביעה בפלמחים
זירת הטביעה בפלמחים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א )
7 צפייה בגלריה
סאקר אל-עטאונה
סאקר אל-עטאונה
סאקר אל-עטאונה מחורה, שטבע למוות בפלמחים
בני המשפחה, זוג הורים ושלושה ילדים, הגיעו לחוף הים מדרום הארץ כדי לבלות את הערב האחרון של חג הקורבן. על החוף היו האמא ושני הילדים הקטנים יותר, שראו את הטביעה של האב ובתו. בני המשפחה הנסערים סיפרו לצוותי ההצלה כי הצעירה נכנסה למים ולפתע החלה לזעוק לעזרה. אביה ואמה נכנסו לים כדי להציל אותה והאב טבע גם הוא, בעוד האם הצליחה לצאת מהמים לחוף. האב ובתו נמצאו לאחר מכן על קו החוף, כשהם מחוסרי הכרה.
החובשים של מד"א דניס סבצ'נקו ויוסף ששון סיפרו: "רצנו מאות מטרים בחשכה מוחלטת עם הציוד הרפואי עד לקו המים. השניים שכבו על החול במרחק של עשרות מטרים זה מזה כשהם מחוסרי הכרה, ללא דופק וללא נשימה. הדלקנו פנסים על מנת שנוכל לבצע בדיקות רפואיות והתחלנו מיד בפעולות החייאה מאומצות שכללו הנשמות, עיסויים ומתן תרופות, כשבמקביל שוטרים האירו את האזור באמצעות זיקוקי תאורה. כעבור דקות ארוכות של טיפול רפואי אינטנסיבי ליבה של הצעירה שב לפעום והיא פונתה כשהיא מונשמת. הגבר הועבר בג'יפ לניידת טיפול נמרץ תוך המשך ביצוע פעולות החייאה".
7 צפייה בגלריה
זירת הטביעה בפלמחים
זירת הטביעה בפלמחים
מטפלים בטובעים בפלמחים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א )
הדיווח על הטביעה בחוף דלילה באשקלון התקבל בשעה 19:27 במוקד מד"א במרחב לכיש. הנפגעים - שלושה אחים - ילד בן 7, ילדה בת 11 ונערה בת 14 - פונו לבית החולים ברזילי, שם נמסר שמצבם מוגדר קשה. אח נוסף שבילה איתם יצא מהמים ומצבו טוב. השלושה, שהגיעו לבילוי בים ביום האחרון של חג הקורבן, טבעו לאחר סיום שירותי ההצלה בחוף, בשעה 19:00.
פרמדיק מד"א ישראל לוגסי סיפר: "כשהגעתי לחוף לקחתי את טרקטורון מד"א שחונה באופן קבוע בחוף ונכנסתי איתו עד לקו המים. שניים מהילדים שכבו על החול כשהם בהכרה מעורפלת וילדה נוספת התהלכה במקום. מיד התחלנו בבדיקות וטיפול רפואי שכלל סיוע נשימתי ומתן חמצן לאותם שניים. באמצעות הטרקטורון הוצאנו אותם החוצה לחבירה עם האמבולנס והניידות לטיפול נמרץ והם פונו להמשך טיפול בבית החולים".
פרופ' חזי לוי, מנכל בית החולים ברזילי באשקלון, סיפר כי מצבה של הנערה בת 14 "בסך הכול טוב. היא בהכרה ולא מונשמת. הילד, בן 7, נתמך נשימתית עם בעיה נשימתית שהולכת ומשתפרת. הילדה בת ה-11 מונשמת מורדמת לא בהכרה. היא הגיעה חסרת הכרה, עדיין נמצאת בסכנה, אבל גם פה אנחנו די אופטימיים".
7 צפייה בגלריה
זירת הטביעה בחוף דלילה, אשקלון
זירת הטביעה בחוף דלילה, אשקלון
צוותי ההצלה בחוף באשקלון
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א )
7 צפייה בגלריה
זירת הטביעה בחוף דלילה, אשקלון
זירת הטביעה בחוף דלילה, אשקלון
טרקטורון מד"א בחוף דלילה, שם טבעו האחים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א )
רבע שעה בלבד אחר כך התקבל דיווח במוקד מד"א במרחב גלבוע על טביעה בנחל הקיבוצים הסמוך למסילות שבבקעת בית שאן. צוותי מד"א פינו לבית החולים העמק בעפולה ילד כבן 5 שמצבו אנוש, תוך ביצוע פעולות החייאה. הפרמדיקים של מד"א אורית אוחנה ודניס פולקוב סיפרו: "הילד שכב על גדת הנהר כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה, וביצעו בו פעולות החייאה בסיסיות. המשכנו בטיפול רפואי מתקדם שכלל הנשמה, עיסויים ומתן תרופות ופינינו אותו לבית החולים תוך המשך פעולות החייאה כשמצבו קריטי".
עוד שעה חלפה, ושוב טביעה. מבריכה בתל אביב נמשתה מחוסרת הכרה צעירה בשנות העשרים לחייה וצוותי מד"א החלו לבצע בה פעולות החייאה. טביעה נוספת אירעה אמש בחוף לא מוכרז סמוך לרחוב חלוצי התעשייה בחיפה, שם נפגע צעיר בן 21 באורח בינוני. במקרה אחר, נפצעה בינוני אישה בת 33 שקפצה לבריכה במועצה האזורית דרום השרון, נחבלה בראשה ואיבדה את הכרתה במים.
7 צפייה בגלריה
זירת האירוע בחוף סירונית, נתניה
זירת האירוע בחוף סירונית, נתניה
תייר מצרפת טבע למוות בנתניה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א )
7 צפייה בגלריה
זירת הטביעה בחיפה
זירת הטביעה בחיפה
זירת הטביעה בחיפה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
בצהריים טבע למוות בחוף סירונית שבנתניה גבר כבן 60, תייר מצרפת. חובש רפואת חירום במד"א, בן-אל עמירה, סיפר: "בזמן שטיפלתי בפצוע שסבל מחבלה קלה בחוף, המצילים כרזו לנו שהם משו גבר מחוסר הכרה מהמים. ביצעתי בגבר בדיקות רפואיות, הוא היה ללא דופק וללא נשימה ומיד התחלתי לבצע בו פעולות החייאה ממושכות שבסופן נאלצנו לקבוע את מותו".
פרט לכך, בחוף סידנא עלי בהרצליה נפל נער בן 17 מצוק בגובה של כ-15 מטר, גם הוא נפצע באורח בינוני. פראמדיק מד"א אוהד ביין סיפר: "הגענו עם הניידת טיפול נמרץ סמוך לקו החוף והלכנו מרחק קצר עם כל הציוד הרפואי עד שהגענו לנער ששכב למרגלות הצוק. הוא היה בהכרה מלאה וסבל מפגיעה רב מערכתית. הענקנו לו טיפול רפואי שכלל קיבועים, מתן נוזלים ותרופות לשיכוך כאבים ופינינו אותו להמשך טיפול בבית החולים כשמצבו בינוני ויציב".
בסך הכול, מתחילת עונת הרחצה באפריל צוותי מד"א העניקו טיפול רפואי ל-121 שטבעו ונמשו מהים, מהבריכות וממאגרי המים השונים ברחבי הארץ. 16 מהם טבעו למוות, ארבעה נמשו במצב אנוש, שמונה במצב קשה, 19 במצב בינוני ו-74 במצב קל.
פורסם לראשונה: 20:16, 12.07.22